Gå til innhold

Lagring på ekstern disk eller i cloud?


Hansen83

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har rundt 200 GB som jeg ønsker å ta backup av ved jevne mellomrom. Er det ekstern disk som fortsatt gjelder eller er backup i cloud både billigere og tryggere? Har for øvrig en ekstern disk fra før, men tenkte å kjøpe en ekstra dersom jeg ikke heller bør gå for en cloud løsning.

 

Er det forøvrig risiko å ha noe lagret i cloud, dvs at andre lettere kan få tilgang på det?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med å lagre på andres datamaskiner er jo at du ikke aner om dataene dine er trygge, hvor dataene havner eller om sky-tjenesten fremdeles fungerer i framtiden.

 

Ulempen med ekstern disk er som nevnt over. Brann, kryptovirus, unger og datakrasj m.m.

 

Edit: Skal du lagre på andre sine datamaskiner så ville jeg uansett kryptert filene før jeg lastet de opp. F.eks. med Veracrypt, RAR5, 7ZIP eller lignende.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er det forøvrig risiko å ha noe lagret i cloud, dvs at andre lettere kan få tilgang på det?

En kar ved navnet 'pigmonkey' har skrevet en del om dette.

 

Her er et skript som jeg kjører, opp mot tarsnap.com :

anon@laptop:~$ cat tarsnap-backup.sh 
#!/bin/sh

/usr/bin/tarsnap -c -v --print-stats	\
	-f "$(uname -n)-$(date +%Y.%m.%d-%H:%M:%S)"	\
	--keyfile "$HOME/tarsnap.key"	\
	/home/anon/Documents	\
    /home/anon/Pictures \
Her er et pris-eksempel:

 	Date 	Machine 	Type 	Usage quantity 	Amount ($) 	Balance ($)

Usage 	2019-02-20 	laptop 	Daily storage 	5967205067 bytes 	0.053278614112269257 	
Balance 	2019-02-21 					25.906985705519802788
Usage 	2019-02-21 	laptop 	Daily storage 	5967205067 bytes 	0.053278614112269257 	
Og et opp mot rsync.net :

anon@laptop:~$ cat scripts/backup/ssh_borg_wrapper.sh 
#!/bin/sh

export BORG_PASSPHRASE='HJUK-HYUK'
export BORG_REPO='ssh://UH-HUH.rsync.net/~/borg1'

# Create backups
echo "Creating backups..."
borg create 							\
	--verbose						\
	--filter AME 						\
	--list 							\
	--stats 						\
	--show-rc 						\
	--compression zstd,22 					\
	--exclude-caches 					\
	--exclude '/home/*/.cache/*' 				\
	--exclude '/var/cache/*' 				\
	--exclude '/var/tmp/*' 					\
								\
	::'{hostname}-{user}-{now}' 				\
    	~/Documents                                             \

# Prune backups
echo "Pruning backups..."
borg prune							\
	--verbose 						\
	--list 							\
	--prefix '{hostname}-{user}'		    		\
	--keep-within=2d                                        \
    	--keep-daily=14                                         \
    	--keep-weekly=8                                         \
    	--keep-monthly=12                         .              \

Fire cent per gigabyte i måneden, omtrent det samme som tarsnap: https://www.rsync.net/pricing.html

4 Cents Per GB / Month

Funker helt flott, er veldig rimelig og alle serverne deres kjører selvsagt ZFS-raid 6.

 

Er det godt nok for pigmonkey, så er det godt nok for meg: https://pig-monkey.com/2017/07/borg/

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det finnes løsninger som er spesialisert for de som setter personvern høyt.

For eksempel pCloud. Med klientside kryptering av filene og livstids abonnoment.

Selskapet opererer fra Sveits slik at det slipper unna de største myndighetene i verden.

https://www.pcloud.com/company/about.html

 

 

Hvis du du skal først investere i lokal backupløsning ville jeg brukt en løsning med flere lagringsenheter i RAID for bedre sikkerhet mot maskinfeil. Og hatt den offline når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

For eksempel pCloud. Med klientside kryptering av filene og livstids abonnoment.

Å tilby livstids-abonnement er i seg selv useriøst da det er null garanti for at selskapet ikke går konkurs, og for et selskap som kun er fem år gammelt er det uhørt. Løp, ikke gå vekk ifra det der.

 

Til sammenligning med rsync.net er de dessuten dobbelt så dyre i månedspris, og krever ett-års abonnementsbinding i tillegg (for den prisen, 250% så dyre for måned-til-måneds pris).

Pluss, at rsync tilbyr 20 ganger så mye lagringsplass til samme prisen per gigabyte, og du betaler kun for antallet gigabyte du faktisk bruker.

 

Typisk 'la oss lure folk' tullball som i all hovedsak retter seg mot de mindre teknisk kompetente - som ikke tar seg bryet med å gå på skikkelig prisjakt.

 

Dessuten:

With pCloud’s unique client-side encryption functionality users’ files are safely hidden from any unauthorized access.

Det er blank løgn, de er langt ifra 'unike' med å tilby klient-side kryptering. Og, hvor er kildekoden slik at folk kan sjekke at de ikke lager tull og rot utav krypteringen, spesielt med tanke på at de blander kryptert og ikke-kryptert innhold?

 

pCloud is the first cloud storage provider to offer both encrypted and non-encrypted folders in the same account.

Høyst sårbart for både diverse angrep og ikke minst, brukerfeil.

Full en kveld og skal dele bilder av strandturen med moderen? Uuuups, det var feil strandtur, det.

 

Seriøse mennesker behandler data i kompartementalisering, dvs. de skiller vanntett mellom det som er kryptert og det som ikke er det.

 

Da er det mer fornuftig å bruke dropbox til å dele det som gud og hvermansen kan få tilgang til, og ellers skille.

 

Meget lite seriøst fremstående sky-tilbyder.

Lenke til kommentar

Jeg holder på å sette opp en offsite backup-enhet av en veldig gammel mini-pc. Den står hos min mor og tar backup av serveren min hver natt. Jeg har full kontroll på alle data, og har "ubegrenset" lagring. Data overføres gjennom VPN, og planen er at alt skal krypteres på disken (bitlocker for eksempel).

 

Koster meg heller ingenting, bortsett fra strøm, og en ny ssd jeg kjøpte til den. PCen er en gammel Asrock ION330HT.

 

Jeg har helt sluttet å lagre ting på andres pc (cloud). Har satt opp min egen cloud på en minnepenn som står i routeren for å lagre filer som er greit å ha alltid på nett, som for eksempel KeePass databasen.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Cloud er bedre enn ekstern disk. Du mister ikke data om huset ditt brenner ned eller du får kryptovirus.

Ekstern disk som jeg har brukt i årevis som bør oppevares et sted den ikke kan brenne opp osv hvis huset brenner også pga tyverier stoler ikke helt på skybaserte tjenester som kanskje neste måned legges ned eller lekker filer pga hacking osv det er nå min mening og erfaring. Og disken må tas offline så fort du har tatt backup!

Endret av Tåka
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ekstern disk som jeg har brukt i årevis som bør oppevares et sted den ikke kan brenne opp osv hvis huset brenner også pga tyverier stoler ikke helt på skybaserte tjenester som kanskje neste måned legges ned eller lekker filer pga hacking osv det er nå min mening og erfaring. Og disken må tas offline så fort du har tatt backup!

Jada, det fungerer med ekstern disk også, men det er mer sårbart og det er mye mer manuell jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...