Gå til innhold

Nyere historie – den Katolske kirke & Jesuittene i fåreklær


AnArv

Anbefalte innlegg

IHS skrev (1 minutt siden):

Ikke si at du her tror Jesus snakker om sitt eget kjøtt og blod ? Han snakker selvsagt også her om at vanlig kjødlig fødsel ikke duger. Ikke sitt eget kjøtt og blod. 

Joh 1,13 "De er ikke født av kjøtt og blod"

Joh 3,6 "Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd"

Hans eget blod er alt annet enn udugelig

Matt 26,28 "paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt"
Rom 5,9 "Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod"
1 Joh 1,7 "blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd"
Åp 7,14 "de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod"

Trodde dette her var klart: Vi leser om Jesus, en person av kjøtt og blod. De ordene HAN - personen av kjøtt og blod - TALER (i bibelen) er ånd og liv. Nattverden symboliserer HAM, hans liv - av kjøtt og blod, og hans død.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Engel1 said:

Pave betyr "far". Paven skal liksom være kristi stedfortreder. I 1302 ble det bestemt av paven at ens frelse var avhengig av ens stilling til paven, fra da av ble paven Herre og frelser i den katolske kirken. Kristendom har altid lært at det er ens stilling til Jesus som avgjør ens frelse.

Nonsense, ingen som trodde det i år 1302. Sikkert bare noe protestantene fant på for å gi seg selv en grunn til å bryte med kirken. Et slags stråmanns argument.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Engel1 said:

Trodde dette her var klart: Vi leser om Jesus, en person av kjøtt og blod. De ordene HAN - personen av kjøtt og blod - TALER (i bibelen) er ånd og liv. Nattverden symboliserer HAM, hans liv - av kjøtt og blod, og hans død.

Nei, han sier ikke at hans eget kjøtt og blod ikke duger. Alle kristen skjønner at hans kjøtt og blod har enorm verdi.

Et spørsmål: Tror du Jesus fysik gikk ut av graven eller tror du han stod opp fra graven som en ånd ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (9 minutter siden):

Nei, han sier ikke at hans eget kjøtt og blod ikke duger. Alle kristen skjønner at hans kjøtt og blod har enorm verdi.

Et spørsmål: Tror du Jesus fysik gikk ut av graven eller tror du han stod opp fra graven som en ånd ?

Jeg sa heller ikke hans eget kjøtt og blod ikke duger. Det vi snakker om er om det gjør noe nytte å fysisk ete det.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Engel1 said:

Jeg sa heller ikke hans eget kjøtt og blod ikke duger. Det vi snakker om er om det gjør noe nytte å fysisk ete det.

Du må skille mellom når han snakker om verdens kjøtt og blod og sitt eget kjøtt og blod. 

Her snakker Jesus om sitt eget kjøtt og blod "Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. For min kropp er sann mat, og mitt blod er sann drikk. Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Slik den levende Far har sendt meg og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg."

Men når han sier "Det er Ånden som gjør levende, kjøtt og blod duger ikke." snakker han om verdens kjøtt og blod. Akkurat som i Joh 3,6 "Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd"

Til forskjell fra verdens kjøtt og blod, ble Jesu kjøtt og blod til ved at Ordet ble kjøtt (Joh 1:14)
 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Engel1 said:

"the body of the faithful did not accept it"

Så igjen, hva spiller det for noen rolle hva en eller annen pave har sagt? Katolske kristne lever av Guds ord, ikke pavens eller noen andres ord.

Et spørsmål: Tror du Jesus fysik gikk ut av graven eller tror du han stod opp fra graven som en ånd ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (På 17.5.2021 den 20.35):

"the body of the faithful did not accept it"

Så igjen, hva spiller det for noen rolle hva en eller annen pave har sagt? Katolske kristne lever av Guds ord, ikke pavens eller noen andres ord.

Et spørsmål: Tror du Jesus fysik gikk ut av graven eller tror du han stod opp fra graven som en ånd ?

Det er interessant å merke at

The Catholic Encyclopedia ( 1913, bd. VIII, s.329 ) sier: Jehova . Guds egennavn i Det gamle testamente, jødene kalte det derfor det høyeste navn, det store navn, det eneste navn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...