Gå til innhold

iPhone «kvelder» når du sier dette til den


Anbefalte innlegg

De to første er feil i app (whatsApp) og har ingenting med android å gjøre.

 

Den andre er og forskjellig, fordi det er hacking.

 

Jeg snakker om text i Apple applikasjoner som gjør at ting krasjer. Det har jeg ikke sett på Android. Android krasjer og, det er ikke det jeg sier. Jeg er ikke her for å lage kamp, synes det bare er underlig at slike bugs rammer iOS, uten at jeg ser det samme med noen andre OS. Om det er OSX, Windows, Android.

 

Skjer som nevnt over med "alle" OS. Forklaringen er nok så som at man et eller annet sted i systemet har antatt at tegnet man får inn er innenfor en viss rekkevidde, og når det ikke er det, overskriver man noen grenser man ikke bør overskrive.

Aldri sett slik ramme andre OS. Apple må nesten behandle tegn på en annen måte som gjør at dette kan intreffe.

 

Ikke akkurat den mest vanlige buggen å komme borti da. Og som de andre sier over her, så er ikke slike ting isolert til iOS her :)

Var ikke ment som kritikk, alle OS har bugs. Bare typen bug virker å være isolert til iOS som jeg finner forunderlig. Ingen av de 3 lenket over er samme bug i Android. Kun en av dem rammet faktisk Android som OS. Det er jo slik at nesten alle rapporterte feil og bugs i Android skyldes 3. part. Men så er det jo ikke det samme da. Hvis jeg lager en app som krasjer kan jeg ikke akkurat skylde på Google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

De to første er feil i app (whatsApp) og har ingenting med android å gjøre.

 

Den andre er og forskjellig, fordi det er hacking.

 

Jeg snakker om text i Apple applikasjoner som gjør at ting krasjer. Det har jeg ikke sett på Android. Android krasjer og, det er ikke det jeg sier. Jeg er ikke her for å lage kamp, synes det bare er underlig at slike bugs rammer iOS, uten at jeg ser det samme med noen andre OS. Om det er OSX, Windows, Android.

 

Aldri sett slik ramme andre OS. Apple må nesten behandle tegn på en annen måte som gjør at dette kan intreffe.

 

Var ikke ment som kritikk, alle OS har bugs. Bare typen bug virker å være isolert til iOS som jeg finner forunderlig. Ingen av de 3 lenket over er samme bug i Android. Kun en av dem rammet faktisk Android som OS. Det er jo slik at nesten alle rapporterte feil og bugs i Android skyldes 3. part. Men så er det jo ikke det samme da. Hvis jeg lager en app som krasjer kan jeg ikke akkurat skylde på Google.

 

Feilen i appen kommer fra Androidsystemet, ikke fra appen selv. For å sitere androidpolice.com:

 

The fact is that there are hundreds (around two thousand, actually) of invisible characters in the message that end up causing Android's text rendering engine to go haywire and ultimately crash, particularly on older devices. (...) As you may have guessed, there's nothing particularly special about WhatsApp: the bug is related to Android's text rendering engine, so almost any app that displays text is susceptible to it (Chrome seems to be immune to the bug, however).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Feilen i appen kommer fra Androidsystemet, ikke fra appen selv. For å sitere androidpolice.com:

 

Hvordan har det seg da at dette rapporteres kun for WhatsApp?

 

Og er ikke Android sin tekstbehandling et verktøy utviklere kan bruke? Altså bør ikke utviklere sende inn data som ikke er ment å krasje det de bruker? Når du designer noe for brukere må du jo legge inn rimelig mye for å hindre at brukeren ødelegger, fordi de kommer til å gjøre dumme eller ondartede ting. Internt derimot så regner du jo med at utviklerne ikke gjør dette. Som artikkelen nevner er eksempelvis Chrome beskyttet for dette, så da sender de ikke data inn akkurat slik de får det. De behandler det og sjekker at  det ikke er skadelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan har det seg da at dette rapporteres kun for WhatsApp?

 

Og er ikke Android sin tekstbehandling et verktøy utviklere kan bruke? Altså bør ikke utviklere sende inn data som ikke er ment å krasje det de bruker? Når du designer noe for brukere må du jo legge inn rimelig mye for å hindre at brukeren ødelegger, fordi de kommer til å gjøre dumme eller ondartede ting. Internt derimot så regner du jo med at utviklerne ikke gjør dette. Som artikkelen nevner er eksempelvis Chrome beskyttet for dette, så da sender de ikke data inn akkurat slik de får det. De behandler det og sjekker at det ikke er skadelig.

Fordi WhatsApp er en av de mest brukte chatteappen for tekst. Som sagt nevner de at det skjer med andre apper også. Og hvis du leser artikkelen ser du at det ikke er noe galt med teksten som limes inn, det er utelukkende androidsystemets håndtering av denne riktige, men merkelige, teksten som er feil.

 

At Chrome ikke rammes er ikke så rart, siden de nok har egen tekstrendering .

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...