Jump to content
AnonymDiskusjon

Hvordan styrer du/dere forbruket over mat i hjemmet?

Recommended Posts

Har gått igjennom en grundig sjekk av hva husholdningen faktisk bruker på mat per mnd.

 

Vi er 3 stk, 2 voksne 1 barn

Det går 10/11k til mat i mnd.. Vi har en felles konto vi begge legger inn 5 k tilsammen på. Men så blir det fort at små turer hvis det mangler noe til middagen som gjør at vi bruker eget kort hvis kontoen er tom eller glemt kort osv osv

 

Vi har åpenbart et problem med å kjøpe for mye, og mest sannsynlig kaste alt.

 

Men vi sitter begge igjen med en følelse av at vi ikke gjør det heller. Hverken jeg eller samboer spiser frokost hjemme i hverdagene. Vi spiser middag og thats it... Ikke kveldsmat eller noe annet enn middag

 

Så et sted bommer vi helt hinsides. 

vi skal prøve å samle på kvitteringer fremover og se hva vi faktisk kjøper. Men regnestykket går bare ikke opp

 

Så søker tips her til hvordan vi kan få en bedre oversikt uten at det stjeler all fritid.. Evt tips til hva andre gjør for å holde forbruket nede ? 

 



Anonymous poster hash: 7b57a...7e2

Share this post


Link to post

For å holde forbruket nede:

 

Unngå cafe og restaurantbesøk så mye som mulig

Unngå pittesmå pakker med mat 

Den dyreste pakken med en ingrediens smaker ikke alltid bedre enn den billigste.

Hvis dere har høyt kjøttinntak, prøv å kutte litt ned

Unngå å gå og handle mens du er sulten

Share this post


Link to post

Lag en middagsplan for hver uke og handle inn alt i én omgang. Etterfyll evt. med fersk frukt/grønnsaker/melk osv ved behov. 

Ha en fast "reste-dag" hver uke, evt. annenhver om du er flink til å lage akkurat nok til middager. Dvs. bruk fryser og mikrobøleovn aktivt. Det meste kan fryses etter min erfaring, i motsetning til hva man leser rundt omkring. 

 

Vi er også 2+1. Har ikke regnet nøyaktig på det, men vi bruker garantert ikke mer enn halvparten av dere på mat. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vel, tenkte nettopp over det her om dagen. Ett poeng er at maten er blitt dyrere. Før kunne man knipe seg til 1500-2000 kr per måned i mat, dét er umulig i dag hvis man skal spise sunt, riktig og litt godt. Nudler er ikke sunn og næringsriktig mat!

 

Jeg prøver å tenke kilopris. Regn om alt til kilopris, og gå ut fra at en voksen spiser ca 1 kilo mat per dag, og en barn og ungdom spiser ca 700 gram mat per dag.

 

Et eksempel på hvordan jeg tenker:

 

Handler nesten utelukkende på Kiwi, bortsett fra lokale tilbud. Ut fra hva jeg har sjekket og regnet i hodet i alle år, er Kiwi stort sett billigst på alt. Sjekk tilbudsavis.no hver søndag/mandag kveld for å sjekke gode tilbud i alle lokalbutikker.

 

Jeg har noen grunnretter jeg holder meg til:

 

Ca 2 liter grønnsakssuppe med torsk og 2 stk grove baguetter med meierismør, gir 3 fulle tallerkener:

 

- 7 dl vann

- Lapskausblanding fryst: 22 kr/kg (800 gram pose, bruker hele)

- Grønnsaksbuljong: Ca 2.50 kr/stk (2 terninger)

- Torsk: Fåes i poser med -rene- filéter til ca 85 kr/kg, men jeg har gått over til en litt dyrere type på grunn av smak og kvalitet. Fersk torsk: Ca 100 kr/kg. (Ca 400 gram)

- Grove baguetter i frysedisk: Ca 30 kr/kg (2 stk)

- Meierismør: Ca 60 kr/kg. Bruker ca 30 gram per rett, smører på baguetten ettersom man spiser.

- Hel pepper: Er temmelig dyrt, men setter så mye smak i maten at den er uunnværlig.Ca 1 kr per rett. Kverner i ca 50 runder med kvern og det holder vanligvis.

- Kverner i ca 10 runder med salt. Salt er billig, får stor ca 4 kg pose på Kiwi til, tror det er 20 kr, lenge siden jeg handlet.

 

Hvis du ser på kiloprisen på denne retten, så er det ca 36 kr per kilo.

 

Hvis man er 2 voksne + 2 barn/ungdom, så blir det 3.4 kilo mat per dag. Hvis man spiser for ca 36 kr per kilo mat per dag, så spiser man for ca 36 x 3.4 personer x 30 = 3672 kr per måned, i middag. Man må regne på alt man spiser, men det går fort når man regner om til ca kilopris.

 

Nå er denne retten temmelig billig, og andre retter koster gjerne mer. Men ved å holde en omtrent oversikt på kiloprisen, så garantérer jeg at du begynner å ta smartere valg.

 

Et annet tips er å -styre unna kvernede, utblandede og panérte produkter-! Kjøp -rene- kjøtt, kylling og fiskefiléter! Du får mer igjen for maten, det metter bedre, det blir mer helhetlig. Det éneste unntaket er tunfisk i olje, som jeg spiser på grovbrød med egg og meierismør til frokost. Har aldri funnet et mer næringsrikt, billigere og mer mettende alternativ.

 

Ved å holde seg til slike grunnretter så ofte som mulig, så blir det mer riktig å skeie ut og unne seg ferdigmat en gang av og til. Da går det bra med tanke på helse og lommebok.

 

Man må tenke varerenhet, næringsrikhet og pris. Å lære seg å filetére fisk og bruke hele stykker kjøtt, så tenker jeg man får pushet prisen ned ganske mye. Men det krever igjen mer tid og dedikasjon på kjøkkenet, noe ikke alle er villige til å investére i.

Share this post


Link to post

Bønner, linser og ris er greie basis-produkter. Bruker også mye hakket tomat og godt med grønnsaker og forskellige krydder.

Animalske produkter er sterkt redusert p.g.a miljø og helsegevinst, men det trengs av og til da ren veganisme ikke fungerer for min del.

Tabasco Habanero gir en veldig avrundet smak med litt futt til nesten hva det skulle være. Bruker også en god del A. Vogel grønnsaksbuljong (saltredusert). Maggi har en veldig god grønsaksfond som også passer bra til nesten alt. Eller bruker jeg gjerne en dash HP-saus som søter opp litt og gir mer kompleks smak. Når man lager mat er det greit å prøve og få med alle smakene på en balansert måte. Dette smaker veldig tilfedsstillende. Hvis du ikke liker noe er det som regel noe du mangler av smaker. Kokosmelk er østens fløte og en god måte å unngå melkeprodukter.

 

Spiser som regel en god relativt ren salat i løpet av en dag også. Unngår som regel ferdigjuice og skviser som regel sitron og har i vann. Er du lat finnes sitronsaft ferdig på flaske. Coop sin er fin.

 

Prøv å bland alle fargene når du spiser grønnsaker og frukt for bredspektret fytokjemikalier. Nordmenn trenger å spise mer naturlig rød-lilla ting som f.eks rødkål/rødbetter/druer/søtpotet da det er positivt for hjerte/blodkar. Prøv å unngå ren juice/brus da dette er sukkerbomber uten fiber.

 

En neve med blandene nøtter gjerne med mandler pr. dag og f.eks et eple eller to er som regel smart også.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...