Gå til innhold

Her tester britene sine Apache-helikoptre i norsk vintervær for første gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer.

 

Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers.

 

Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin.

Mener du helikoptrene vi har ikke fungerer her?

 

Ellers har vi eksempelvis brukt Sea King ganske så mye. Originaldesign Sikorsky, beste helikopterselskap i verden, produsert i England av de samme som lager Apache på lisens. Samme ordning.

 

Og du er klar over at utstyr og forsyninger er en veldig stor del av krig? Ønsker du et Forsvar som er totalt lammet om vi ikke får forsyninger fra USA? Er det smart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer.

 

Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers.

 

Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin.

 

Sea King, NH90, Bell 412 og AW101 fungerer også helt fint i 27 minus. Er vel strengt tatt ingen av flyene til Forsvaret som ikke fungerer i slike forhold. (Muligens med unntak av Saab Safari)

Lenke til kommentar

Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer.

 

Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers.

 

Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin.

 

Tror ikke vi skal kjøpe enda mer dyrt materiell vi ikke har penger til å bruke...

Lenke til kommentar

Se hva britene kan ha råd til ved å bruke bare 2.7% av bnp på forsvaret. Og de har ikke en gang noen landgrense å forsvare. Norge kunne hatt et reelt forsvar istedetfor en rop på hjelp parodi. Det handler om litt mer vilje og litt mindre godtroenhet.

 

Nå har vel Storbritannia noe mer BNP enn norge. Dessuten har de fortsatt teretorier på andre siden av jordkloden, som de også må forsvare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er en WAH-64, britisk versjon med RR motorer.

 

Hvorfor har vi ikke noen sånne, med tanke på all driten forsvaret kjøper ellers.

 

Operativ i 27 minus er ganske imponerende for en såpass gammel maskin.

 

Sea King, NH90, Bell 412 og AW101 fungerer også helt fint i 27 minus. Er vel strengt tatt ingen av flyene til Forsvaret som ikke fungerer i slike forhold. (Muligens med unntak av Saab Safari)

Sea King skal jeg være enig i.

Resten ikke så mye. WAH trenger ikke spesiell drivstofftilsettelse i så lav temperatur, som er et stort problem for f.eks, NH90 og såvidt jeg vet AW101. Jeg tenkte mest på hydraulikken.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å svare på flere innlegg, redigere, men fikk det ikke til, så :

 

Å sammenligne Apache med et redningshelikoper blir som å sammenligne et mikrofly med en Learjet. Her fins det så kompliserte systemer, ikke minst de elektriske og hydrauliske, som ikke uten videre skal fungere i minus 27. Det er ikke nok å tilsette antifreeze i fuel, om du tror det. Så jeg vil tro at denne maskinen ikke flyr fryktelig langt i minus 27. Men det gjør heller ikke SeaKing.

Apache, heller ikke denne versjonen, var forventet å fungere i så lave temperaturer.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å svare på flere innlegg, redigere, men fikk det ikke til, så :

 

Å sammenligne Apache med et redningshelikoper blir som å sammenligne et mikrofly med en Learjet. Her fins det så kompliserte systemer, ikke minst de elektriske og hydrauliske, som ikke uten videre skal fungere i minus 27. Det er ikke nok å tilsette antifreeze i fuel, om du tror det. Så jeg vil tro at denne maskinen ikke flyr fryktelig langt i minus 27. Men det gjør heller ikke SeaKing.

Apache, heller ikke denne versjonen, var forventet å fungere i så lave temperaturer.

https://www.tu.no/artikler/sea-king-en-floy-i-bosnia-og-afghanistan-og-endte-opp-som-portvokter-pa-bardufoss/458151

 

Er Sea King et redningshelikopter? Det er faktisk et anti-ubåt helikopter... Og brukes generelt til mye.

 

Uansett ser enda ikke at du kan backe opp påstanden din om at helikopter vi har i Norge ikke fungerer i kulden. Sea King er så pålitelig at det brukes til å frakte presidenten i USA, men det er vel ikke godt nok for deg? Det gjelder å ha de største våpnene for å være bra helikopter eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...