Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Kangoo trøbbel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg prøvde å starte bilen så slukka alt av elektronikk så tenkte kanskje at batteriet var tomt, så dytta bilen igang å kjørte helt fint en times tid.(eneste som var galt var styre servoen funka dårlig og speedometer hadde fått adhd) Men nå har jeg lada batteriet til fullt og når jeg setter nøkkelen in og setter den på "on" så lyser det som skal lyse. Glødelampa funker men når jeg vrir tenningen for å starte slukker alt igjen, ingen lyd fra starter motoren, belte til dynamoen så helt greit ut. Hva tror dere kan være galt? Har sett over sikringene og så ikke noen brente sikringer. (manga av de har ikke sånn du kan se gjennom så vet ingenting om de.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nok være litt mer spesifikk enn det. 12,6 til 12,8V er fullt batteri. 11,8V er så godt som flatt. Batteriet må måles lenge etter det er tatt av lader eller har vært ladet. Minst en time. Beste er å måle før man prøver å starte eller lade.

 

Aller helst bør det testes med en batteritester som måler CCA.

Skrevet (endret)

Nei, har ikke det liggende. Så får bestille eller sende den på verksted. Har du noe mer jeg burde prøve før det? Volten på batteriet var 12.8. Jeg tok også å skrudde av alt som var på diodene på batteriet og skrapte av alt rusket mellom delene.

Endret av dødrenault
Skrevet (endret)

Prøv å mål spenninga på batteriet samtidig som en annen prøver å starte. Hvis batteriet er gåent vil spenninga synke markant idét starteren prøver å vri rundt motoren.

 

Evt. prøv med startkabler/startbooster eller lignende.

 

En starter koster litt så da er det veldig greit å være 100% sikker på at det ikke er noe annet.

Endret av sedsberg
Skrevet

Ja vi prøvde det før jeg rensa diodene, Vi trodde grunnen til at det ikke skjedde noe med startmotoren fordi det var rusk der. Det skjedde ingenting med spenninga i det hele tatt. Men går ut å prøver igjen nå som jeg har rensa.

Skrevet

OK kanskje det ikke heter dioder. POLER heter det. my bad? Der man fester stuff til batteriet. Pluss og Minus. Var masse møkk der og imellom festene til ledningene.

Skrevet

12,7 V uten når alt er av. 12.4 v med tenninga på on, Når jeg vrir den siste biten for å starte stod det 12.6

Da kan du i hvertfall være helt sikker på at starteren ikke slår inn.

Skrevet (endret)

Ja så tror jeg bare får levere den på verkstedet så får de fiksa det. Er ikke handy nok til å fikse en sånn ting selv tror jeg. Den lå ikke lett tilgjengelig. Takk for hjelpen!

Endret av dødrenault
Skrevet

Poler og polsko ja, det gir mer mening. Som sedsberg sier indikerer de målte spenningene at batteriet ikke blir belastet av startmotoren, nærtliggende å tenke defekt starter da. En ting som i nødsfall er verd å prøve er å slå ganske hardt på startmotoren med en hammer (shit you not). Om det er slitte og svidde børster kan det faktisk gi forbindelse og få starteren til å fungere igjen, men om den begynner å virke så er det kun midlertidig før problemet kommer tilbake igjen.

Skrevet (endret)

Sjekk om jordlendingen mellom karosseri og motor er OK, på min kangoo irret den av og det skapte selvsagt alle slags rare symptomer utover at den selvsagt ikke startet, på 2004 modellen sitter den helt nederst på girkassen.

Endret av agvg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...