Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin slår seg av midt i programmet


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en vaskemaskin av typen Samsung WF7604NAV.

Den har begynt å slå seg av mitt i vasken.

Det står ingenting på displayet, fordi den er helt død.

Dersom jeg tar ut støpselet, venter litt og setter det inn igjen, fortsetter den i programmet, der som den var, da den stoppet.

Når den står på et 2t program har den stoppet fra det er 73 minutter igjen og ned til 57 minutter igjen. 

Den har stoppet 1 gang ila. vasken så har jeg vasket noen vasker uten feil og så stopper den igjen. 

Noen ganger stopper den flere ganger ila. samme vasken. i dag har den stoppet 3 eller 4 ganger på samme vask, siste gang var det 57 min igjen.

det er varmt vann i trommelen hver gang den stopper, og når den starter opp igjen, går den rundt og rundt og vasker slik den skal. Nå er den komt til ca 37 min igjen og har tømt ut og fyller opp vann for å skylle på ny.

Det står ingen ting om dette i bruksanvisningen, eller noe som jeg har klart å finne på nettet.

Dette har hendt 2 ganger tidligere for et par år siden. Da skjedde det en gang pr vask ( det 2 gangene). Tok da ut støpselet og satte det tilbake og så var det ingen problem før dette startet for noen dager siden.

 

Kan det være termostaten som ikke virker slik den skall?

Er det noen som har erfaring eller peiling på noe som jeg kan forsøke for å finne ut av feilen.

Er takknemlig for forslag.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kanskje det er dårlig kontakt i veggkontakten?

Forøvrig er sporadiske feil vanskelig å sjekke for en reparatør og det kan hende man sitter igjen med hele regninga selv om det bør dekkes på reklamasjon. Det kan også være en kjent feil så alltid greit å sjekke ut.

Tviler på at det er termostaten men heller trolig selve hjernen om det er en elektrisk feil som feks. dårlig kontakt i loddinger.

Lenke til kommentar

Stikkontakten og koblinger der er ok.

vaskemaskinen er over 5 år så garanti er ikke aktuelt.

Det er ca. 1t. å kjøre for reparatør hver vei, i tillegg til arbeid, så da kan jeg like gjerne kjøpe ny maskin. Godt mulig at det er feil i elektronikken en eller annen plass, kan jo demontere for å sjekke om det er mulig å se noe på loddingene. 

Hadde en tørketrommel som dette var feil med en gang, det var falt av en liten dibbedutt fordi loddingen var dårlig. Det gikk forholdsvis greit å fikse dette selv om det var veldig smått.

Problemet har til nå bare vert ca. midt i programmet på 60 og 95 grader vask. det ser ut til at når det er ferdig med det varme vannet, og komt seg videre derfra så er det ikke noe problem lenger.

Det har ikke skjedd ved vask på lavere temperaturer.

Kanskje det finnes noen form for overopphetings vern på vaskemaskiner som kobler ut ved for høy temperatur?  

Lenke til kommentar

Høres jo ut som temperatur er en faktor. Kan det være et motorvern eller annet temperatur-vern som slår ut, og som så blir nullstillet når støpslet blir dratt ut? Kanskje se om det er mye skitt i/rundt motor eller andre plasser (i tillegg til å se etter dårlige loddinger, som nevnt)? 

 

Edit: Kan feks et grodd varmeelement ha et slikt vern? Elementet ligger vel under trommelen, så mye arbeid å demontere, men kanskje det finnes noe renseprodukt som kan brukes?

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Ville også sett etter feil rundt varme-elementet og regulering av dette. Blir maskinen helt død kan det være at en intern sikkerhetsmekanisme slår inn og som blir resatt når du du tar strømmen og sett den på igjen. Mange produsenter går ut med å ta stømmen i opptil 30 minutter for å nullstille maskinen helt.

 

Se også gjennom om det er mekanisk slitasje, ting som ser unormalt ut eller dårlige elektriske komponenter og kontakter etc.

Det kan også være strøm som går plasser den ikke skal som tripper sikringsmekanismen, så det er greit å gå over med multimeter om du ikke ser noe åpenbart som virker mistenkelig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hvis du er flink til å skru litt, så kan du fjerne toppen osv slik at du kommer til innmaten. Skaffe deg en slik "kontakt-spray" og nappe ut de elektriske tilkoplingene du ser - spraye litt og koble de til og fra noen ganger (for å fjerne oksidering) og til slutt plugge de inn.

 

 

ikke at det nødvendigvis fikser problemet - men verdt å prøve, jeg har fått et par maskiner som stoppet midt i program til å fungere 100% igjen med dette.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei takk for tipset.

 

Har ikke prøvd å snu støpselet, men det er ikke problem å få starte opp på nytt etter en stopp. Det er bare å trekke ut og plugge i igjen en liten stund etterpå, så fortsetter maskinen med en gang.

 

Å snu støpselet har jeg vert borti, dette kan være slik når det er 400V anlegg. Dvs: 400V mellom faser (3 fase)  L1-L2-L3.

Og 230v  mellom  faser og N leder (1 fase) Fex. vanlig stikk på vegg til vaskemaskin.

Da hender det noen ganger at dette skjer, har noe med at N er nøytralleder og ikke spenningsatt  slik som fasene er.

Og så har det med hvordan elektronikken er koblet opp inne i apparatene.

Kan ikke forklare det noe bedre, men der fungerer det slik noen ganger.

Men her er det IT nett 230v anlegg.

Lenke til kommentar

Høres jo ut som temperatur er en faktor. Kan det være et motorvern eller annet temperatur-vern som slår ut, og som så blir nullstillet når støpslet blir dratt ut? Kanskje se om det er mye skitt i/rundt motor eller andre plasser (i tillegg til å se etter dårlige loddinger, som nevnt)? 

 

Edit: Kan feks et grodd varmeelement ha et slikt vern? Elementet ligger vel under trommelen, så mye arbeid å demontere, men kanskje det finnes noe renseprodukt som kan brukes?

 

 

Ja tenker det har noe med temperatur/ varmeelement eller noe der omkring å gjøre

Har kjørt en vaskemaskin i dag på 30 grader ca1,5t det var ikke noe problem.

Jeg tenker ett bimetall eller noe som kobler ut ved høy temp.

Jeg får ta og demontere en dag  for å se om det er noe som ser feil ut, kan jo håpe at det er mulig å se noe. 

Lenke til kommentar

Ville også sett etter feil rundt varme-elementet og regulering av dette. Blir maskinen helt død kan det være at en intern sikkerhetsmekanisme slår inn og som blir resatt når du du tar strømmen og sett den på igjen. Mange produsenter går ut med å ta stømmen i opptil 30 minutter for å nullstille maskinen helt.

 

Se også gjennom om det er mekanisk slitasje, ting som ser unormalt ut eller dårlig elektriske komponenter og kontakter etc.

Det kan også være strøm som går plasser den ikke skal som tripper sikringsmekanismen, så det er greit å gå over med multimeter om du ikke ser noe åpenbart som virker mistenkelig.

 

Får ta ut kontakten i natt, så får vi se i morgen om det er lenge nok.

Så får jeg snoke litt rundt varme styringen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Hvis du er flink til å skru litt, så kan du fjerne toppen osv slik at du kommer til innmaten. Skaffe deg en slik "kontakt-spray" og nappe ut de elektriske tilkoplingene du ser - spraye litt og koble de til og fra noen ganger (for å fjerne oksidering) og til slutt plugge de inn.

 

 

ikke at det nødvendigvis fikser problemet - men verdt å prøve, jeg har fått et par maskiner som stoppet midt i program til å fungere 100% igjen med dette.

Skruing er ikke noe problem bare jeg finner feilen, kan jo prøve med lit kontakt spray når jeg demonterer like vell, det blir hvert fall ikke verre.

Men maskinen står i veldig tørt og fint miljø så det skal ikke være mye fuktighet i rommet til vanlig. 

 

Takk for tipsene alle sammen.

Kanskje det kommer flere tips også. 

Jeg får se når jeg få tid til å plukke den i fra hver andre hva jeg finner da.

Kanskje til helgen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...