Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Octavia med ContiVikingContact vinterdekk - hvorfor så dårlig feste?


Anbefalte innlegg

Har vært lykkelig eier av Octavia MK2 (2008-modell) med ContiVikingContact 5 piggfrie dek i 10 år.

Har nå skiftet den ut med en Octavia MK3 (2015-modell) med ContiVikingContact 6 piggfrie dekk.

 

Min gamle Octavia kunne jeg nesten alltid rygge ut av problemer med dårlig feste på glatte bakker. Dersom den ikke kom frem var det bare å snu bilen og rygge seg ut av problemene. Hadde aldri bruk for kjettinger og/eller 4WD. 

 

Til stor skuffelse er den nye Octavian MYE dårligere på rygging - mister festet nesten på vannrett vei, baklengs. Framover er det liten forskell på ny og gammel Octavia.

 

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det er denne markante forskjellen på fetse ved rygging mellom de to Octaviaene med tilsynelatende samme piggfrie dekk på begge. De piggfrie dekkene på min nye Octavia har kun kjørt rundt 10000km og er derfor nesten "ubrukte". Jeg har naturligvis også prøvd med / uten antispinn aktivert uten forskjell. 

 

Er det noen som har gode forslag?? Jeg synes dette nesten er et mysterium.... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dekkene retningsbestemt, og står de i så fall rette veien? Har du sjekket luftttrykk? Kan være greit å prøve med noe mindre og noe mer trykk enn hva du skal ha ifølge boken.

 

Dekkene er ikke retningsbestemt (det er ihvertfall ikke angitt noen rotasjonsretning på dekkene..) men kanskje justering av lufttrykk kan være verdt å prøve? Jeg kjører generelt med høyere lufttrykk enn anbefalt - kan dette gjøre utslag? (Men da burde det vel også gjelde når man kjører framover....?)

Lenke til kommentar

Dekkene er ikke retningsbestemt (det er ihvertfall ikke angitt noen rotasjonsretning på dekkene..) men kanskje justering av lufttrykk kan være verdt å prøve? Jeg kjører generelt med høyere lufttrykk enn anbefalt - kan dette gjøre utslag? (Men da burde det vel også gjelde når man kjører framover....?)

Lavere lufttrykk hjelper på veigrep i hvertfall. Ville forsøkt å ha lufttrykket under anbefalt mengde på glatten.

 

Ellers kan jo det faktisk tenkes at ContiVikingContact 6 er dårligere dekk enn ContiVikingContact 5.

 

Edit: Et kjapt google-søk viser at CVC5 har vesentlig grovere dekkmønster enn CVC6. Så kan rett og slett hende at CVC6 ikke er like gode på norsk vinterføre.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...