Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2019


Anbefalte innlegg

Prøver i år igjen, har ikke så mye tid lengre til dette samt lite frekventering her på fotodelen av forumet, men følger med på Canon da :)

 

Ser ut som ryktene skal ha det til at Canon lanserer et nytt speilløst kamera den 14 februar, og prisen blir enten 1300 eller 1499 $

 

Canon EOS RP Specifications

  • 26.2 Million Pixels Full Frame Sensor
  • Dual Pixel CMOS AF
  • DIGIC 8
  • Continuous shooting performance: 5 frames / sec
  • ISO sensitivity: 100 to 40000 (equivalent to extended ISO: 50, 51200, 102400)
  • OLED EVF
  • 3.0 type touch panel variable angle liquid crystal
  • Dual Sensing IS
  • DLO in camera, RAW development in camera, C-RAW compatible
  • Size: 132.5 x 85.0 x 70.0 mm
  • Weight: Approximately 440g (body only), about 485g (including batteries)
  • Kit lens: RF 24-105mm f/4L IS USM

canon-1.jpg

canon_1-1.jpg

canon_3-1.jpg

canon_2-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha, siden jeg synes det er interessant og følge med så kan jeg like godt holde liv i tråden :)

 

Ser ut som det kommer 5 nye RF-objektiver samtidig med kameralanseringen, noen rykter påstår at opptil 8 objektiver blir lansert.

 

  • Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM
  • Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM
  • Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM
  • Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM
  • Canon RF 85mm f/1.2L USM
Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk skal du ha, siden jeg synes det er interessant og følge med så kan jeg like godt holde liv i tråden :)

 

Ser ut som det kommer 5 nye RF-objektiver samtidig med kameralanseringen, noen rykter påstår at opptil 8 objektiver blir lansert.

 

  • Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM
  • Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM
  • Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM
  • Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM
  • Canon RF 85mm f/1.2L USM

 

 

Det kan bli spennende å se hva som kommer for oss som liker Canon. Jeg har i dag en 7D mark II, dei siste måndene har jeg gått å telt på knappene om jeg skulle investere i en 6D eller 5D, klarte aldri å besteme meg. Nå som det er kommet noen rykter om en ny 7D/80D, samtidig som det kan og være interessant med speilløst. Så velger jeg å sitte på gjerde litt for å se hva som kommer ut over året.

Lenke til kommentar

Er det noen som R og prøvd den med standard EF objektiver? Hvordan oppleves AF i forhold til bruk på speilrefleksene.

 

Har ikke R, men fikk prøve litt i en butikk med et eldre EF-objektiv. Må si jeg ble ganske positivt overrasket, men selvsagt ikke noe test av følgefokus inne i en butikk. Har sett på nettet en del også, ser ut som det er generelt positivt inntrykk, men ikke helt på nivå med et bra speilrefleks. Virker uansett som Canon har fått det til klart bedre enn Nikon, og teknologien blir nok bare bedre og bedre på fremtidige modeller.

Lenke til kommentar

Hvordan er R med tanke på objektivfatning, kan en bruke EF objektiver uten å måtte bruke adapter. For min del ville det vært mye mer interessant med et R kamera hvis jeg ikke trengte å bruke adapter eller å bytte objektiv parken. Det er tros alt noen ganske heftige priser på disse RF objektivene  :roll:  ...

Lenke til kommentar

Du må nok bruke et adapter for og kunne bruke EF og EF-S objektiver på R serien, det skal vist ikke være forskjell på brukeropplevelsen i forholdt til EOS-kameraene, fordelen i forholdt til et FF-speilrefleks er at du kan bruke EF-S objektiver i tillegg så du har et større utbud med rimelige og gode objektiver å velge imellom.

 

Adapter og foreksempel EF-S 40mm tror jeg ville blitt en kul kombo til byvandring.

Lenke til kommentar

Du må nok bruke et adapter for og kunne bruke EF og EF-S objektiver på R serien, det skal vist ikke være forskjell på brukeropplevelsen i forholdt til EOS-kameraene, fordelen i forholdt til et FF-speilrefleks er at du kan bruke EF-S objektiver i tillegg så du har et større utbud med rimelige og gode objektiver å velge imellom.

 

Adapter og foreksempel EF-S 40mm tror jeg ville blitt en kul kombo til byvandring.

 

 

Det er en ny fatning for speilløst så adapter er selvsagt nødvendig ved bruk av EF/EF-S optikk.

Det nok bare jeg som er unødvendig skeptisk til adapter, da jeg har dårlig erfaring med adapter fra Sony til EF optikk. Manuel fokus fungerte bra, autofokusen var totalt ubrukelig ( jeg er glad i auto fokus  :) ) ,har jo tatt noen bilder på manuel fokus og. Adapteren som jeg har brukt er en Metabones III EF-E mount. Nå har nok adapteren blitt veldig mye bedre siden jeg kjøpte den i 2015 ( tror jeg det var ). Sagen er vel at jeg er litt skeptisk til å bytte system, der jeg må bruk adapter på optikken min. Nå bør en vel tro at Canon har kontroll på det, det er tross alt dem som leverer begge systemene EF og RF. 

Lenke til kommentar

Nå bør en vel tro at Canon har kontroll på det, det er tross alt dem som leverer begge systemene EF og RF. 

Adapter har fulgt med på kamerakjøpet, men er nok noe Canon har besluttet og gjøre for å lette overgangen for Canonbrukere så den "gratisvaren" forsvinner nok etterhvert.

 

Det skal ikke være problemer med bruke av adapteret, det skal oppleves som at du ikke bruker det :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Adapter har fulgt med på kamerakjøpet, men er nok noe Canon har besluttet og gjøre for å lette overgangen for Canonbrukere så den "gratisvaren" forsvinner nok etterhvert.

 

Det skal ikke være problemer med bruke av adapteret, det skal oppleves som at du ikke bruker det :)

 

Ingen tvil om at det høres spennende ut. Vekten ser fin, rett under halvkiloen med batteri og størrelsen ligger rett over Sony a7, som jeg synes blir litt liten med mange små knapper. Persoligt så synes jeg Canon er mer brukervennligheten en Sony, men det er bare meg  ;) .  

Nautica, ser du skriver at denne nye R lanserer den 14 i denne mnd, betyr det at vi får den i butikken denne mnd. Kunne hvert kjekt å fått sett på det siden jeg skal en tur til Søramerika  rundt påsketider, kunne hvert fristende med et nytt kamera på turen :yes: .

Lenke til kommentar

Nå mangler bare Canon å lansere et skikkelig speilløs proffhus, som kan utnytte den nye optikken. 

Canon lanserte speiløst med litt kjedelig kamera men bra proff optikk og Nikon gjorde det motsatte. Skikkelige kameraer men ikke noe proff og lysterk optikk.  :hmm:

 

Uten at det på noen måte er ment å være nedlatende, hva legger du i et skikkeligt proffhus ?

Jeg tenker det kan være hastighet, bilder pr sek.

værbestandig !

stor buffer !

Lenke til kommentar

Tenker vell mer på et kamera som kan konkurrere med z7 og a7r3. Mer MPX, bedre og raskere autofokus, doble minnekort, 4K uten crop m.m :)

 

Hadde jeg hatt valget mellom en 5d4 og og EOS R, hadde valget blitt det første, selvom de har samme sensor. EOS R, er mer en speilløs 6Dii enn en 5d4. Men skal sies, har holdt i det og testet det litt og grepet er fantastisk :)

Endret av Oriuss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det nok bare jeg som er unødvendig skeptisk til adapter, …. 

 

Absolutt ikke unødvendig å være skeptisk til adapter. De færreste fungerer veldig bra med autofokus. Unntaket er fra Canon EF optikk til Sony E-fatning - og siste (til dels to siste) generasjoner av Sony-hus. Fra Canon EF til Olympus MFT (primært E-M1-serien) fungerer også OK og Canons eget adapter fra EF/EF-S til speilløst fungerer bra, men originaloptikk fungerer normalt ennå bedre enn adapter + konvertert optikk.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skal vist være konfirmerte spesifikasjonene på RP

 

Canon EOS RP Specifications

  • 26.2 Million Pixels Full Frame Sensor
  • Dual Pixel CMOS AF
  • DIGIC 8
  • Continuous shooting performance: 5 frames / sec
  • ISO sensitivity: 100 to 40000 (equivalent to extended ISO: 50, 51200, 102400)
  • OLED EVF
  • 3.0 type touch panel variable angle liquid crystal
  • Dual Sensing IS
  • DLO in camera, RAW development in camera, C-RAW compatible
  • Size: 132.5 x 85.0 x 70.0 mm
  • Weight: Approximately 440g (body only), about 485g (including batteries)
  • Kit lens: RF 24-105mm f/4L IS USM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon EOS RP Specifications

  • ….
  • Kit lens: RF 24-105mm f/4L IS USM

 

Canon trenger en rimeligere standardzoom enn 24-105 F4 hvis de ønsker å ha en superrimelig pakke for de med begrenset budsjett.  Har sett prisantydning på $1500-1600 for huset og stemmer det blir 24-105 en veldig stor andel av pakken. Ser det går rykter om nye objektiver også, inklusiv to potensielle normalzoomer, men ingen av dem ser særlig rimelig ut. 24-105 ligger på ca. 12K nå, mens for eksempel EF 24-105 F3.5-5.6 IS STM ligger på ca 4500. Sammen med adapter kunne jo denne vært et alternativ, men da kommer adapteren i tillegg. 

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...