Gå til innhold

Master eller ikke?


johannth1

Anbefalte innlegg

Går andre året på programmering, altså en bachelor. Har i det siste vurdert å ta master. Problemet er jo at det er to ekstra år. 150 000 mere i lån, pluss går glipp av rundt 1mill i lønn (før skatt så klart..). Leser i tillegg at det er veldig lite forskjell på lønn mellom master og bachelor. Er det noen som tar en master, eller vurderer det som kan komme med innspill på hvorfor jeg skulle tatt en master. Vet at man stiller bedre på arbeidsmarkedet, men det er vel bare på starten når du skal få din første jobb? Ellers leser jeg at bachelor og erfaring er bedre.. Håper noen tar seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Master eller Bachelor er bare starten på erfaringsgrunnlaget ditt. Det er erfaringen du får etterhvert og evt spesialisering og etterspørsel i markedet som betyr mest når du har vært noen år i arbeidslivet.

 

Du gjør jo vanligvis en større oppgave under en master, men gode skoler pleier å sy sammen en større oppgave hvor du får brukt mye av det du har lært på en bachelor også. 

 

Det går jo inflasjon i master også, og om man bruker USA som inspirasjon så ser det ut som det lønner seg mest å utdanne seg akkurat nok for å komme i arbeidslivet heller enn å ta en lang og dyr utdannelse som er en mer usikker investering.

 

Vi har jo ikke nådd slike tilstander i Norge enda, men kanskje greit å ha i bakhodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror generieltsett er vanskeligere å skaffe jobber over 500 000 kr i inntekt årlig.

Er vel lettere å bli lærer på skole en å skaffe utviklere og folk med høy utdanning.

 

Virker som min erfaring bedrifter heller leier folk fra kina\india en å betale norske som tar 3 ganger så mye i lønn.

Men det er jo risiko man tar. Får man først jobb er det viktigere.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det later til å bety mer mtp. lønn i utviklermiljø enn resten av IT-bransjen. Altså at en med bachelor ikke skal ha bedre betalt enn en med master på generelt grunnlag.

Nå kan det hende jeg bare har vært "uheldig" med de tilbudene jeg har fått fra denne delen av bransjen, men for meg har det i alle fall vært en gjenganger.

 

Jobber innen infrastruktur, og i det segmentet har det aldri vært oppe til diskusjon en gang.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Fra en med master:

 

Noen få stillinger er spisset nok til å kreve kandidat med master.

På mange andre stillinger vil nok en master prioriteres over en bachelor, gitt alt annet er likt. Dette vil være veldig avhengig av arbeidsgivers tankegang. Jeg har selv blitt overkjørt av kandidater med doktorgrad, selv om jeg hadde 3 års erfaring og motparten var fersk. Jeg har også jobbet i avdelinger som har bestemt seg for å ikke ansette ingeniører under master-nivå.

 

Når det kommer til IT/programmering, så vil det raskt være en fordel å vise at en har god erfaring og interesse, også utenom jobben. Å vise til 2 års ekstra erfaring, samt en god oversikt over forskjellige prosjekter(i og utenom jobben), kan overbevise arbeidsgiveren til å prioritere en bachelor.

 

Men ja, utvalget av jobber vil nok være større med master, og lønningen høyere. Hvis du har karakterene til det, ville jeg vurdert masteren. Ikke på grunn av at du får bruk for så mye av kunnskapen fra disse 2 årene, men mer på grunn av at en master er mer ettertraktet av arbeidsgivere.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...