Gå til innhold

"Workstation" vs "Gaming PC"?


Anbefalte innlegg

Hos komplett.no kan man velge mellom blandt annet "Gaming PC" og "WorkStation". Jeg ser at Workstation generelt ligger høyere i pris enn Gaming PC og ser jo også at det er noen forskjeller når det kommer til innmat som sikkert drar opp prisen. 

 

Men når bør man velge en "Workstation"?

Hva slags fordeler har en Workstation overfor en Gaming PC?

 

Når jeg har bygget pc'er via komplett sin pc bygger så har jeg alltid valgt "Gamer Extreme" som utgangspunkt og konfigurert denne.

 

Jeg har valgt "Gamer Extreme" som utgangspunkt bare fordi jeg tror at denne har et solid grunnoppsett som hovedkort etc. Så endrer jeg evt. minne og alt det andre selv.

 

Siden jeg faktisk nesten aldri spiller (3 ganger i året kan jeg finne på starte et spill ala Quake, Battlefield etc. Men det er lenge mellom hver gang) og stort sett driver med grafisk design, bilderedigering og bruke av Adobes programmer samt Premiere Pro til videoredigering (4K).

 

Vil en Workstation fungere bedre for meg i praksis?

 

Jeg har litt snøring på data selv, men jeg er ikke så veldig inne i hardware og hva som er nra og effekten av eventuelle endringer i hardwaren i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Workstation" og "Gaming" er jo bare noen navn .. Isolert sett betyr dette ikke en dritt.

 

Generelt kan man vel si at en workstation ha flere kjerner og mer minne, og mindre fokus på skjermkort. Den vil kanskje være større, med mer plass til lagring (3,5 tommere). 

 

En gaming maskin vil gjerne ha færre kjerner med høyere frekvens, f.eks en 6 kjernet 9600K. Det vil være større fokus på skjermkort, og man har ikke behov for så mye lagring.

Lenke til kommentar

"Workstation" og "Gaming" er jo bare noen navn .. Isolert sett betyr dette ikke en dritt.

 

Generelt kan man vel si at en workstation ha flere kjerner og mer minne, og mindre fokus på skjermkort. Den vil kanskje være større, med mer plass til lagring (3,5 tommere). 

 

En gaming maskin vil gjerne ha færre kjerner med høyere frekvens, f.eks en 6 kjernet 9600K. Det vil være større fokus på skjermkort, og man har ikke behov for så mye lagring.

Joda, jeg er klar over at dette bare er navn, men bak navnene har dem jo laget noen ferdige oppsett som utgangspunkt. Det jeg egentlig lurer på er om jeg vil merke noen forskjell i forhold til pris, for så vidt jeg ser så koster Workstation generelt mer enn Gaming PC. 

 

Så en Workstation med high end skjermkort holder generelt høyere kvalitet med tanke på Hardware enn en "Gamer Extreme"?

Lenke til kommentar

Syns heller workstation er vel heller flere cpuer og mere retter mot videoredigering\server for bedrifter.

 

Hva slags nivå av videoredigering er det snakk om? Filmstudio vil nok heller vurdere workstation.

Men til privat bruk bør jo ryzen kommer greit ut, eller i7 9700k

 

 

Så en Workstation med high end skjermkort holder generelt høyere kvalitet med tanke på Hardware enn en "Gamer Extreme"?

Nei, vil ikke si det til gaming, men er mere bygd for den slags bruk som videoredigering og CAD.

Men xeon og EPYC™ 2 cpuer er veldig dyre sammenlignet mot ytelse per krone.

Samme sies on PNY Quadro P4000 8GB som er bedre til CAD en gaming.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Syns heller workstation er vel heller flere cpuer og mere retter mot videoredigering\server for bedrifter.

 

Hva slags nivå av videoredigering er det snakk om? Filmstudio vil nok heller vurdere workstation.

Men til privat bruk bør jo ryzen kommer greit ut, eller i7 9700k

Du synes feil. En workstation retter seg ikke mot å være en server for bedrifter. En halvveis seriøs bedrift bruker ikke en workstation som en server. De bruker en server som en server.

 

En workstation har som regel komponenter som er mer rettet mot stabilitet og ytelse (I/O, mengde RAM, prosessorkjerner o.l.). Det er f.eks vanligere med ECC-RAM i en workstation enn i en gamermaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En workstation har som regel komponenter som er mer rettet mot stabilitet og ytelse (I/O, mengde RAM, prosessorkjerner o.l.). Det er f.eks vanligere med ECC-RAM i en workstation enn i en gamermaskin.

zdnet-dell-precision-workstation-t7600.j

Usikker på denne kan være svært stabil, får varmeproblemer ved overklokking ved ryzen 7 1700.

noctua nd 14 er nok bedre kjøler en denne. E5-2600 tar fort 80\90 watt per cpu.

Har stor mistanke denne blir varm med prime 95 over lang tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så en Workstation med high end skjermkort holder generelt høyere kvalitet med tanke på Hardware enn en "Gamer Extreme"?

Ja jeg vil si det er mer high end hardware, men det betyr ikke at den er kjappere i spill. En prosessor med et lass med kjerner vil aldri matche en med færre, fordi den med færre vil klare høyere klokk (noe som utnyttes i spill). Når det er sagt kan man selvsagt fint spille med en CPU med et lass med kjerner også, f.eks en threadripper. Man kan også gjøre arbeidsoppgaver på en gamer maskin, men det vil gå treigere ..

 

Hvis du primært jobber på maskinen med software som utnytter mange kjerner, kjøp en AMD TR4 maskin

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...