Gå til innhold

Nå støtter Apple Maps kollektivtransport


Anbefalte innlegg

Hvis Apple maps er så bra kan de jo prøve å lansere den på det åpne marked da. Folk på alle enheter bruker Google Maps, fordi det er best. Apple tvinger folk til å bruke Apple maps. Ikke overraskende derimot kan ikke Apple maps brukes på noe annet enn Apples enheter.

 

 

Jeg hadde noen som skulle et sted og brukte Apple maps. Apple sa gå lang vei rundt, men hun så jo det var en bru der. Så hun spurte meg om hun ikke bare kunne gå over bruen. Jeg sa det kunne hun så klart, mye raskere, en grunn til den ble bygget. Apple derimot? De mente det ikke var noen bru derimot. 

 

Samtidig viser Google stier i skogen du knapt kan se engang.

 

Hvis du har god tid så er kanskje Apple maps ok, men det å bruke en karttjeneste der du ikke kan stole på kartdata..

 

Alle vet Google har mer funksjonalitet enn noen andre. Apple prøver hardt å kunne konkurrere, men de har fortsatt en lang vei å gå. Mye av det Google har tar lang tid å få tak i. Og Google vil alltid ha en fordel når det kommer til datamengde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Apple maps er så bra kan de jo prøve å lansere den på det åpne marked da. Folk på alle enheter bruker Google Maps, fordi det er best. Apple tvinger folk til å bruke Apple maps.

Hvordan kan Apple tvinge folk til det? Når de ikke har lansert den til det åpne markedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Google maps viser jo minutter for når toget kommer, men ikke posisjon til toget på linjen, det ser jeg heller ikke Ruter gjør. Og Google maps støtter det å se hvor toget er, da jeg har sett det andre steder.

 

Ser den nettsiden har posisjon for busser, men appen til ruter har ikke. Og utifra UI så ser ikke den live-siden ut som om det er ment til vanlig bruk for reisende.

 

 

Jeg mener ikke GPS sporing er ulovlig. Jeg mener at hvem som helst kan ikke putte GPS sporer på andres eiendom uten tillatelse. Google kan ikke spre rundt GPS sendere uten tillatelse. Jeg kan ikke gi kilde på det, men jeg tror det er rimelig åpenbart at dette ikke er lovlig? Jeg er svært overrasket om jeg kunne bare puttet en GPS sender på naboens bil og overvåket hvor han kjørte til enhver tid liksom. Jeg tror jeg ville fått store problem med Datatilsynet da.

Grunnleggende kinematikk: vei = fart * tid.

 

Den sida jeg linka til er ikke offisielt fra ruter såvidt jeg kan se, det er en privatperson som har laget dette basert på data ruter gir ut. Det samme kunne google gjort. De ville ikke fått en perfekt plassering, men et godt estimat, spesielt i en by som Oslo hvor stoppestedene ligger så tett.

Lenke til kommentar

 

De tvinger Apple brukere.

Hvordan det? Jeg bruker Google Maps, TomTom Go og Here Maps på min iPhone XS Max. Har enda tilgode å navigere ved hjelp av Apple Maps og ikke har Apple tvunget meg til å bruke appen i noen sammenheng.

Korrekt, har også en drøss i tillegg til Apple Maps, og de brukes der de passet best, er nok den vanlige uvitenheten samt sjalusi sikkert fra Android-leiren siden iOS-brukere har tilgang til flere tjenester enn de har, noe de aldri uansett vil innrømme.

Lenke til kommentar

Eh... Da må vel jeg være unntak da, brukt google maps på mine idevicer :)

 

Edit: har ikke brukt iPhone i d siste da, og hadde ikke blitt overrasket om d va tilfellet.

Men kan du endre standard app for kart? Det kan du ikke. Altså som blir åpnet av noe annet blir åpnet av standard app. Både i iOS og Android. For Android kan du endre standard app til hva enn du vil, ikke i iOS. Så om du åpner en kart-link så går den til Apple maps, ikke den tjenesten du ønsker å bruke.

 

Hvordan det? Jeg bruker Google Maps, TomTom Go og Here Maps på min iPhone XS Max. Har enda tilgode å navigere ved hjelp av Apple Maps og ikke har Apple tvunget meg til å bruke appen i noen sammenheng.

Se svaret over. Apple tvinger deg helt klart jo.

 

Fordi de lever av å selge info om deg videre til sine annonsører. Du kan mene hva du vil om Apple og du har åpenbart relativt sterke meninger, men personvern kan de. Google sin største konkurrent er personvern.

Nei, Google selger ikke til annonsører, de er annonsør. Google står for annonsene. De bruker sine data om deg på å vise deg annonser. Og så betaler selskaper Google for å vise annonser, fordi Google sitter på mye data om folk og kan gi disse annonsene der det er mer relevant enn andre. Det å tro data er trygt hos hverken Apple eller Google er naivt, men jeg ser ikke hvordan Google er verre? Apple brukere elsker selvfølgelig å si det, men spørs om de ikke bare lurer seg selv.

 

Grunnleggende kinematikk: vei = fart * tid.

 

Den sida jeg linka til er ikke offisielt fra ruter såvidt jeg kan se, det er en privatperson som har laget dette basert på data ruter gir ut. Det samme kunne google gjort. De ville ikke fått en perfekt plassering, men et godt estimat, spesielt i en by som Oslo hvor stoppestedene ligger så tett.

Det du sier er at Google må lage en egen måte å vise sanntid på kun for Oslo by. Sanntid i Google maps med å vise fysisk lokasjon for tog og buss fungerer fint det, og virker mange steder. Jeg er helt sikker på at de hadde lagt det til om Ruter la det ut i sitt API.

 

Og hvis du tror det er så enkelt som et enkelt regnestykke for å beregne posisjon så tror jeg du må ut på veien og se hvordan trafikk fungerer. Et lite tips: Det er ikke slik trafikk fungerer. Det du har er en forenkling som kan stemme. Og kanskje ikke. Du tipper lokasjon, og håper det stemmer. Men da kan du like godt la være å vise posisjon, når du faktisk ikke vet posisjon.

Lenke til kommentar

 

Eh... Da må vel jeg være unntak da, brukt google maps på mine idevicer :)

 

Edit: har ikke brukt iPhone i d siste da, og hadde ikke blitt overrasket om d va tilfellet.

Men kan du endre standard app for kart? Det kan du ikke. Altså som blir åpnet av noe annet blir åpnet av standard app. Både i iOS og Android. For Android kan du endre standard app til hva enn du vil, ikke i iOS. Så om du åpner en kart-link så går den til Apple maps, ikke den tjenesten du ønsker å bruke.

 

Hvordan det? Jeg bruker Google Maps, TomTom Go og Here Maps på min iPhone XS Max. Har enda tilgode å navigere ved hjelp av Apple Maps og ikke har Apple tvunget meg til å bruke appen i noen sammenheng.

Se svaret over. Apple tvinger deg helt klart jo.

 

Fordi de lever av å selge info om deg videre til sine annonsører. Du kan mene hva du vil om Apple og du har åpenbart relativt sterke meninger, men personvern kan de. Google sin største konkurrent er personvern.

Nei, Google selger ikke til annonsører, de er annonsør. Google står for annonsene. De bruker sine data om deg på å vise deg annonser. Og så betaler selskaper Google for å vise annonser, fordi Google sitter på mye data om folk og kan gi disse annonsene der det er mer relevant enn andre. Det å tro data er trygt hos hverken Apple eller Google er naivt, men jeg ser ikke hvordan Google er verre? Apple brukere elsker selvfølgelig å si det, men spørs om de ikke bare lurer seg selv.

 

Grunnleggende kinematikk: vei = fart * tid.

 

Den sida jeg linka til er ikke offisielt fra ruter såvidt jeg kan se, det er en privatperson som har laget dette basert på data ruter gir ut. Det samme kunne google gjort. De ville ikke fått en perfekt plassering, men et godt estimat, spesielt i en by som Oslo hvor stoppestedene ligger så tett.

Det du sier er at Google må lage en egen måte å vise sanntid på kun for Oslo by. Sanntid i Google maps med å vise fysisk lokasjon for tog og buss fungerer fint det, og virker mange steder. Jeg er helt sikker på at de hadde lagt det til om Ruter la det ut i sitt API.

 

Og hvis du tror det er så enkelt som et enkelt regnestykke for å beregne posisjon så tror jeg du må ut på veien og se hvordan trafikk fungerer. Et lite tips: Det er ikke slik trafikk fungerer. Det du har er en forenkling som kan stemme. Og kanskje ikke. Du tipper lokasjon, og håper det stemmer. Men da kan du like godt la være å vise posisjon, når du faktisk ikke vet posisjon.

Du kommer med mye rart, hvis jeg googler en adresse uansett om det er Safari eller Chrome, så åpnes Google Maps, i Safari går jeg spørsmål om jeg vil åpne den i appen, og i Chrome åpnes Google Maps appen.

 

Har ikke sjekket hvilken app som åpnes hvis jeg velger Bing, Yahoo eller DuckDuckGo som standard søkemotor, men det bryr jeg meg ikke en døyt om, har definitivt valg.

 

Så hvordan åpner DU Apple Maps? Nei vent...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det du sier er at Google må lage en egen måte å vise sanntid på kun for Oslo by.

Det har jeg aldri sagt. Systemet de utviklet ville kunne fungert på alle byer.

 

Og hvis du tror det er så enkelt som et enkelt regnestykke for å beregne posisjon så tror jeg du må ut på veien og se hvordan trafikk fungerer. Et lite tips: Det er ikke slik trafikk fungerer. Det du har er en forenkling som kan stemme. Og kanskje ikke. Du tipper lokasjon, og håper det stemmer. Men da kan du like godt la være å vise posisjon, når du faktisk ikke vet posisjon.

Ingenting er helt 100% nøyaktig, selv ikke GPS, så med ditt argumenet "kan du like godt la være å vise posisjon, når du faktisk ikke vet posisjon.", kan du likegodt la være å vise det med GPS også, siden du ikke vet posisjon 100% sikkert der heller (GPS gir deg et estimat med mange feilkilder).

 

Det kan likevel være nyttig å få et lite visuelt estimat på hvor bussen er. Selv om det ikke er helt nøyaktig, kan det være godt nok til at det er nyttig for mange. Og som jeg nevnte, siden stoppestedene ligger så tett i Oslo (og flere andre byer), vil man få rimelig god nøyaktighet uansett.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det har jeg aldri sagt. Systemet de utviklet ville kunne fungert på alle byer.

 

 

Ingenting er helt 100% nøyaktig, selv ikke GPS, så med ditt argumenet "kan du like godt la være å vise posisjon, når du faktisk ikke vet posisjon.", kan du likegodt la være å vise det med GPS også, siden du ikke vet posisjon 100% sikkert der heller (GPS gir deg et estimat med mange feilkilder). Det kan likevel være nyttig å visuelt få et lite visuelt estimat på hvor bussen er. Selv om det ikke er helt nøyaktig, kan det være godt nok til at det er nyttig for mange. Og som jeg nevnte, siden stoppestedene ligger så tett i Oslo (og flere andre byer), vil man få rimelig god nøyaktig uansett.

Det er din personlige preferanse du snakker om nå da, ikke mangel i Google Maps.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er din personlige preferanse du snakker om nå da, ikke mangel i Google Maps.

Alle mangler i Google Maps kommer fra personlig preferanse på hva man ønsker i et kartprogram.

Lenke til kommentar

Du kommer med mye rart, hvis jeg googler en adresse uansett om det er Safari eller Chrome, så åpnes Google Maps, i Safari går jeg spørsmål om jeg vil åpne den i appen, og i Chrome åpnes Google Maps appen.

 

Har ikke sjekket hvilken app som åpnes hvis jeg velger Bing, Yahoo eller DuckDuckGo som standard søkemotor, men det bryr jeg meg ikke en døyt om, har definitivt valg.

 

Så hvordan åpner DU Apple Maps? Nei vent...

Alle kart-lenker du åpner er i Safari eller Chrome? Det har jo med hvordan lenken er da. Hvis du åpner en spesifikk Google-maps link så åpnes den i Google maps. Skal du åpne for en bestemt adresse så bruker den standard app, som ikke er Google maps.

 

Det MÅ være en standardapp. Hver gang du åpner noe, så må det A: gi deg valg å åpne i alle programmer som kan åpne den, eller B: velge en app som standard. Eksempel en jpg fil er dette lett å forstå med. Alle jpg filer åpnes med et program som standard om det er Windows, OSX, iOS eller Android. Samme med adresser ol. De åpnes av en kart-app som standard. Hvis du åpner en direktelink til Google så åpner du selvfølgelig Google maps. Det endrer ikke på at Apple ikke gir deg valget og påtvinger Apples egne apps som standard apper for alt. Du har ikke valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Alle kart-lenker du åpner er i Safari eller Chrome? Det har jo med hvordan lenken er da. Hvis du åpner en spesifikk Google-maps link så åpnes den i Google maps. Skal du åpne for en bestemt adresse så bruker den standard app, som ikke er Google maps.

 

Det MÅ være en standardapp. Hver gang du åpner noe, så må det A: gi deg valg å åpne i alle programmer som kan åpne den, eller B: velge en app som standard. Eksempel en jpg fil er dette lett å forstå med. Alle jpg filer åpnes med et program som standard om det er Windows, OSX, iOS eller Android. Samme med adresser ol. De åpnes av en kart-app som standard. Hvis du åpner en direktelink til Google så åpner du selvfølgelig Google maps. Det endrer ikke på at Apple ikke gir deg valget og påtvinger Apples egne apps som standard apper for alt. Du har ikke valg.

Du kan endre default kartprogram i iOS. Dessuten, du bruker ordet "tvinger" i en for vid forstand. Apple tvinger deg til å bruke deres WebEngine, men de tvinger deg ikke til å bruke Maps, de gjør det litt mer tungvindt (ikke mye) å bruke andre tjenester, de tvinger deg ikke. Tvang er et VELDIG sterkt ord.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Alle mangler i Google Maps kommer fra personlig preferanse på hva man ønsker i et kartprogram.

Joda, men du kan objektivt mangle informasjon. Google mangler ikke informasjon. Du er uenig med måten informasjonen vises på.

 

Rotårsaken til problemet derimot er jo manglende data fra Ruter. Om Ruter hadde oppdatert hva data de gir ut, så kunne vi fått vist dataen på begge måter i Google Maps. Det er det alle andre gjør. Du mener at Google bør gjøre unntak for Oslo heller enn at Oslo skal følge standard som alle andre gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Joda, men du kan objektivt mangle informasjon. Google mangler ikke informasjon. Du er uenig med måten informasjonen vises på.

Mangelen er måten det vises på, det er en mangel i programmet.

Lenke til kommentar

Du kan endre default kartprogram i iOS. Dessuten, du bruker ordet "tvinger" i en for vid forstand. Apple tvinger deg til å bruke deres WebEngine, men de tvinger deg ikke til å bruke Maps, de gjør det litt mer tungvindt (ikke mye) å bruke andre tjenester, de tvinger deg ikke. Tvang er et VELDIG sterkt ord.

Så de har hacket sammen en måte å unngå standard app alltid er Apples egen for karttjenesten sin? Det er nå bra de har gjort det i det minste, var ikke klar over det. Måten de gjør det på derimot er jo langt ifra intuitivt eller enkel da. I Android er det ca bare 10 ganger lettere, og alle vet omn standard apper i android siden du alltid får valg.

 

 

Er tvang om du ikke kan endre. Beklager at jeg ikke bruker pene ord om Apple, og om du ble fornærmet over at jeg ikke omtaler dem i pene nok ord? Du sier tom selv at Apple bruker tvang, så ser ikke problemet?

Lenke til kommentar

Du tar feil.

Bruk av Safari og et google søk etter sted/kart link hotell åpnet Google Maps .

Det er tydeligvis lenken som identifiserer appen som skal åpnes.

Har akkurat prøvd det.

 

 

Så egentlig fratar google brukeren på iOS/safari valget om Apple maps når man bruker googles søkemotor.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangelen er måten det vises på, det er en mangel i programmet.

Google maps kan vise nøyaktig posisjon til kollektivtransport langs en linje. Det er ikke en mangel i programmet. At det ikke finnes for Oslo er en mangel i API for Oslo. Med mindre du tenker hele verden går i bane rundt Oslo, og alt må tilpasses slik ting gjøres i Oslo.

 

I Stavanger kan du eksempelvis få nøyaktig posisjon til busser i Maps. Det kan du og hos Kolumbus i deres app. Og Ruter er bedre og har mye mer ressurser enn Kolumbus. Grunnen til at det ikke finnes for Oslo er Ruter, ikke Google. Skylde på Google er å flytte problemer over på noen andre. Jeg vet ikke, kanskje du bare vil kritisere Google for alt og ingenting? Men det å kritisere dem for dette er det mest ulogiske jeg har hørt på lenge.

 

Det er liksom sånn:

1000 byer har posisjon for sin kollektivtrafikk i Google Maps.

Oslo har ikke.

 

Dermed er den logiske konklusjonen at Google har gjort en for dårlig jobb i Oslo??? Veldig interessert i slutningen som fikk deg til å tro det virket logisk. Stavanger område har 1/4 av befolkningen til Oslo området, og langt dårligere kollektiv og får det til. Selskapet som etter år med tull bestemte seg for å bare bruke Ruters betalingsløsning. Men når Ruter ikke får det til (eller ikke vil) i Oslo er det Googles feil?

 

Du hadde gjort det bra som politiker. Fungerer ikke ting? Bare skyld på noen andre og lat som om det er deres problem, mens du selv bare lar være å gjøre noe som helst. Hvorfor bry seg om du kan overbevise folk om at det er alle andres feil?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...