Gå til innhold

Filutforsker viser ikke bildene


Tabby

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tar en del fotografier og laster de inn på min PC.

Inntil nylig har jeg kunnet se alle aktuelle bilder i "miniformat" når jeg åpner Filutforsker og klikker meg inn på en dato under "Denne PCen".

 

Nå har plutselig alle nye bilder blitt "anonymisert" ved at Filutforsker kun viser alle fotoene jeg laster inn som "frimerker" i blått og hvitt (blått stilisert fjell på hvit bakgrunn"). Under er en liten rød sirkel med et hvitt kryss inni. Ved siden av sirkelen står benevnelsen/navnet på fotoet. 

Etter at jeg har klikket på et av disse bildeikonene, sett på fotoet og lukket bildet igjen - da vises bildet i miniformat som før i et "hav" av blå/hvite "bilder".

 

Jeg tror det hele har en sammenheng med at min OneDrive er full og ikke kan "synkroniseres". Greit nok, jeg bruker egentlig ikke OneDrive. Men hvorfor påvirker det måten bildene vises på min PC og hva kan jeg gjøre for å få tilbake "minibildene" i Filutforsker.

 

Tabby

 

(Jeg trenger kanskje ikke tilføye at jeg ikke har så mye datakunnskap...)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei

Jeg har Windows 10 og innstillingen for "visning" var som i oppskriften.

Altså er det noe annet som er galt.

 

Tabby

 

Hvis du scroller med middle mouse + holder CTRL funker det da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ikke helt sikker på hva du mener?

Forsøkte å "rulle" med hjulet på musa og holde CTRL inne. Da ble ikonene bare større/mindre. (Men det var kanskje ikke det du mente?)

 

Var i grunnen det. Lurte på om bildet var for små til å kunne vises. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Var i grunnen det. Lurte på om bildet var for små til å kunne vises. 

 

Nei. Størrelsen er helt riktig. Problemet er at det vises et ikon i stedet for en miniatyr av mitt bilde - slik det alltid har gjort før.

Når jeg åpner et bilde og lukker det igjen, erstattes ikonet av bildet i miniformat.

Tror det har noe med OneDrive å gjøre. Den har ikke mer plass, men det burde da ikke ha noe å si for det som lagres på min PC?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei. Størrelsen er helt riktig. Problemet er at det vises et ikon i stedet for en miniatyr av mitt bilde - slik det alltid har gjort før.

Når jeg åpner et bilde og lukker det igjen, erstattes ikonet av bildet i miniformat.

Tror det har noe med OneDrive å gjøre. Den har ikke mer plass, men det burde da ikke ha noe å si for det som lagres på min PC?

 

Merkelig. Hvis du drar filene over til en mappe på maskinen, funker det bedre da? 

Lenke til kommentar

Merkelig. Hvis du drar filene over til en mappe på maskinen, funker det bedre da? 

 

Filene er fordelt i flere mapper.

 

Når jeg holder musepekeren stille over ikonet/filen, får jeg opp en firkant med opplysninger om bildet slik som type, dato tatt, dimensjon og størrelse på bildet. Til slutt står det: Tilgjengelighetsstatus: Feil.

På bilder lastet inn tidligere (og hvor miniatyrbildet er synlig) står det: Tilgjengelighetsstatus: Tilgjengelig på denne enheten.

 

Bildene som har "Tilgjengelighetsstatus: Feil" kan åpnes når jeg skrur av WiFi, så de er lagret på min PC.

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Merkelig. Får du åpnet filene da? 

 

Faktisk ikke sikker på hvorfore dette  skjer. 

 

Se om dette hjelper da: 

 

Right click on any of the images, navigate to Open with > Choose another app 

Find Windows Photo Viewer in the list, and make sure it will always open with JPG files. 

Your thumbnails should show up. 

Alternatively, you can go to Start then search (start typing) "File Explorer Options" (without quotes). File Explorer Options should appear. Go to the View tab, and if you haven't already, "Always show icons, never thumbnails" should be unchecked. If you did, click OK. 

Let me know if this helps, or if you need further assistance. Good luck!

 

 

Finnes mye om akkurat dette problemet på google tydeligvis. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Merkelig. Får du åpnet filene da? 

 

Faktisk ikke sikker på hvorfore dette  skjer. 

 

Se om dette hjelper da: 

 

Right click on any of the images, navigate to Open with > Choose another app 

Find Windows Photo Viewer in the list, and make sure it will always open with JPG files. 

 

Your thumbnails should show up. 

 

Alternatively, you can go to Start then search (start typing) "File Explorer Options" (without quotes). File Explorer Options should appear. Go to the View tab, and if you haven't already, "Always show icons, never thumbnails" should be unchecked. If you did, click OK. 

 

Let me know if this helps, or if you need further assistance. Good luck!

 

 

Finnes mye om akkurat dette problemet på google tydeligvis. 

 

Språket på PCen min er norsk. Jeg tror Windows Photo Viewer kalles Bilder på norsk? I så fall er det den jeg bruker.

Ikonet som erstatter "minibildene" i Filutforsker er ikonet til Bilder - bare med motsatte farger. (Hos meg er fjellet blått mens det er hvitt i Bilder)

Alltid vise ikoner, aldri thumbnails er ikke avkrysset hos meg.

 

Tabby

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har merket noe nytt dilldall i Windows i det siste. Hvis mediefiler (bilder/video/lyd) er kopiert over fra en ekstern lokasjon blir de merket som usikre og man må manuelt godkjenne de ellers får man bl.a. en melding med spørsmål om man er heeeeeelt sikker på om man vil åpne filene. Og filene blir åpnet uansett om du svarer ja eller nei. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Språket på PCen min er norsk. Jeg tror Windows Photo Viewer kalles Bilder på norsk?

 

Nei, Bilder er det samme som Photos i den engelske versjonen.

Hvis PC'en din ble oppgradert fra Windows 7 eller 8, så ligger Windows Photo Viewer fortsatt tilgjengelig som et program, men hvis det var Windows 10 på den fra starten av, så har du ikke Windows Photo Viewer, og jeg vil ikke anbefale deg å trikse for å få den installert.

 

Jeg tror problemene dine kan henge sammen med at OneDrive er full.

Kan du ikke kopiere noen bilder over til en annen mappe på PC'en, en mappe som ikke blir synkronisert mot OneDrive, og se om det samme oppstår der?

Lenke til kommentar

Jeg har merket noe nytt dilldall i Windows i det siste. Hvis mediefiler (bilder/video/lyd) er kopiert over fra en ekstern lokasjon blir de merket som usikre og man må manuelt godkjenne de ellers får man bl.a. en melding med spørsmål om man er heeeeeelt sikker på om man vil åpne filene. Og filene blir åpnet uansett om du svarer ja eller nei. :dontgetit:

 

Bildene er kopiert over fra kameraet mitt. Jeg la ikke merke til noen melding med spørsmål om jeg var sikker på at filene var sikre eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Nei, Bilder er det samme som Photos i den engelske versjonen.

Hvis PC'en din ble oppgradert fra Windows 7 eller 8, så ligger Windows Photo Viewer fortsatt tilgjengelig som et program, men hvis det var Windows 10 på den fra starten av, så har du ikke Windows Photo Viewer, og jeg vil ikke anbefale deg å trikse for å få den installert.

 

Jeg tror problemene dine kan henge sammen med at OneDrive er full.

Kan du ikke kopiere noen bilder over til en annen mappe på PC'en, en mappe som ikke blir synkronisert mot OneDrive, og se om det samme oppstår der?

 

Her tror jeg du er inne på noe...

 

Windows 10 var forøvrig på denne PC'en fra starten.

 

Jeg startet en ny mappe og kopierte to "ikon-bilder" over. Da dukket "mini-bildet" opp i den nye mappa!

Men når jeg holder musepekeren over bildet (JPG-filen) dukker det opp informasjon om filen og der står det nederst: Tilgjengelighetsstatus: Synkronisering venter.

 

Hvordan lager jeg mapper som ikke synkroniseres med OneDrive?

Det virker som om min PC absolutt vil synkronisere med OneDrive?

OneDrive er kjekk å ha for fildeling og sikkerhet. Men jeg vil helst velge selv hvilke bilder jeg laster opp dit/synkroniserer dit. Jeg tar mange bilder og mesteparten er - dessverre - ikke så viktige å sikre.

Lenke til kommentar

Nede i høyrehjørne av skjermen har du en stripe med ikoner. Ett av disse ser ut som et par hvite skyer. (Du må kanskje klikke på "hake opp"-ikonet for å se det.)

Høyreklikk på ikonet, og et lite vindu popper opp.

Ett av valgene du får er "Open your OneDrive folder" (på engelsk hos meg) - klikk på det.

Da vil det åpnes et filutforskervindu som viser din OneDrive-mappe og alle mapper som ligger i den.

 

Alt som ligger i disse mappene (og undermappene, osv.) vil bli (forsøkt) synkronisert med OneDrive-skyen.

Hvis du har mer liggende under denne mappen på din PC, så vil det ikke bli plass i "din sky", og du får de statusmeldingene som du  ser. Hvis du ikke trenger å synkronisere alt opp mot skyen, så kan du flytte mapper (eller filer) fra din OneDrive-mappe på PC'en til et annet sted på PC'en. Før eller senere vil "din sky" forstå at det nå er en del filer du ikke lenger ønsker å synkronisere, og så vil den frigjøre plass - forhåpentligvis så mye at synkroniseringen mellom OneDrive på PC'en og OneDrive i skyen kommer i gang igjen.

Lenke til kommentar

Nede i høyrehjørne av skjermen har du en stripe med ikoner. Ett av disse ser ut som et par hvite skyer. (Du må kanskje klikke på "hake opp"-ikonet for å se det.)

Høyreklikk på ikonet, og et lite vindu popper opp.

Ett av valgene du får er "Open your OneDrive folder" (på engelsk hos meg) - klikk på det.

Da vil det åpnes et filutforskervindu som viser din OneDrive-mappe og alle mapper som ligger i den.

 

Alt som ligger i disse mappene (og undermappene, osv.) vil bli (forsøkt) synkronisert med OneDrive-skyen.

Hvis du har mer liggende under denne mappen på din PC, så vil det ikke bli plass i "din sky", og du får de statusmeldingene som du  ser. Hvis du ikke trenger å synkronisere alt opp mot skyen, så kan du flytte mapper (eller filer) fra din OneDrive-mappe på PC'en til et annet sted på PC'en. Før eller senere vil "din sky" forstå at det nå er en del filer du ikke lenger ønsker å synkronisere, og så vil den frigjøre plass - forhåpentligvis så mye at synkroniseringen mellom OneDrive på PC'en og OneDrive i skyen kommer i gang igjen.

 

Når jeg klikker på OneDrive ikonet og deretter på "åpne mappe" så kommer jeg inn på OneDrive "mappen" i Filutforsker - med skyer som ikon.

I Filutforsker har jeg også en annen "mappe" som heter Denne PCen" - med en laptop som ikon.

Så vidt jeg kan se inneholder de to det samme.

 

Selv om OneDrive er full lastes tydeligvis nye bilder opp dit. De vises med dette blå/hvite fjell ikonet.

Akkurat det samme skjer under "Denne PCen".

 

Når jeg har åpnet en JPG-fil/bilde ved å klikke på det, byttes det blå/hvite fjell ikonet ut med en miniatyr av bildet. Det skjer ikke om jeg klikker "neste" for å bla meg fra bilde til bilde.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor JPG-filene/bildene mine som ligger under "Denne PCen" kun vises med dette fjell-ikonet.

Disse burde ikke være påvirket av en full OneDrive, men det er de tydeligvis?

 

Jeg forsøkte "dra" mapper fra OneDrive mappen på PCen og over på "Denne PCen" (selvom de lå der fra før), men ingen forandring.

 

Min PC er en Microsoft og OneDrive er vel også et Microsoft-produkt? Kan det være noen sammenheng der?

Lenke til kommentar

Saken her er nok at "Denne PCen" og "OneDrive" peker til samme sted på disken, slik at alt du lagrer på PCen (i Dokumenter eller Bilder, etc.) automatisk blir lastet opp til OneDrive-skyen.

 

Dette kan ha blitt satt opp slik første gang PCen ble tatt i bruk, for da spør Windows om det ikke hadde vært lurt å beskytte filene dine ved å kopiere dem opp til skyen, og det høres jo greit, så de fleste klikker bare på "Neste", uten å vite at det bare er 5GB med filer som kan beskyttes på denne måten (uten å betale for mer sky-plass).

 

Men det er selvsagt en vei ut av uføret, og det står mer om det her: https://support.office.com/nb-no/article/Filer-lagres-som-standard-p%c3%a5-OneDrive-i-Windows-10-33da0077-770c-4bda-b61e-8c8e8ca70ac7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...