Gå til innhold

Filutforsker viser ikke bildene


Tabby

Anbefalte innlegg

Saken her er nok at "Denne PCen" og "OneDrive" peker til samme sted på disken, slik at alt du lagrer på PCen (i Dokumenter eller Bilder, etc.) automatisk blir lastet opp til OneDrive-skyen.

 

Dette kan ha blitt satt opp slik første gang PCen ble tatt i bruk, for da spør Windows om det ikke hadde vært lurt å beskytte filene dine ved å kopiere dem opp til skyen, og det høres jo greit, så de fleste klikker bare på "Neste", uten å vite at det bare er 5GB med filer som kan beskyttes på denne måten (uten å betale for mer sky-plass).

 

Men det er selvsagt en vei ut av uføret, og det står mer om det her: https://support.office.com/nb-no/article/Filer-lagres-som-standard-p%c3%a5-OneDrive-i-Windows-10-33da0077-770c-4bda-b61e-8c8e8ca70ac7

 

Merkelig.

Jeg fulgte instruksene på siden du henviste til.

Jeg fjernet kryssene for å stoppe og beskytte mappene. I følge instruksen skulle det da dukke opp en "boks" med spørsmål "Vil du slå av beskyttelse?" og mulighet til å bekrefte mitt valg. Det gjorde det ikke og mitt valg om å slå av beskyttelsen blir ikke utført.

 

Jeg ser nå at mappen jeg opprettet på "Denne PCen" og dro mapper ut fra OneDrive og over til - den har også dukket opp på "OneDrive".

"Denne PCen" og "OneDrive" synkroniseres tydeligvis automatisk hele tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at synkroniseringen skjer automatisk hele tiden, ja.

 

Jeg har et litt annet oppsett enn deg, og jeg "tør ikke" forsøke å gjenta det som har skjedd på din PC, for da skjer vel det samme her, og det tror jeg ikke jeg har lyst til ...

 

Hva ser du om du åpner et filutforskervindu og går til C:\Users\Tabby  (hvis Tabby er ditt brukernavn, da) ?

 

Jeg ser en mappe som inneholder mange undermapper, f.eks. Documents, Pictures, Music, osv., og OneDrive.

OneDrive-mappen igjen inneholder Documents, Pictures, Music, osv.

Men det betyr at filer jeg legger i den vanlige Documents-mappen min ikke havner i OneDrive. Det er to separate ting. (Men slik har det vært på denne PC'en siden jeg kjørte Windows 7 på den, og det ble ikke forandret da jeg oppgraderte til Windows 10.)

 

La oss prøve en annen vri; åpne Innstillinger (tannhjulet), velg System, og deretter Storage. (Lagring?)

Under 'More storage settings', velg 'Change where new content is saved'.

Da kommer det opp en rekke med linjer av typen 'Documents will be saved to:' og så en klikkbar meny. Hvilke valgmuligheter får du her? Jeg ser bare 'C:\' på min PC, men har du noen andre valg (som virker fornuftige å endre til)?

Lenke til kommentar

Det ser ut til at synkroniseringen skjer automatisk hele tiden, ja.

 

Jeg har et litt annet oppsett enn deg, og jeg "tør ikke" forsøke å gjenta det som har skjedd på din PC, for da skjer vel det samme her, og det tror jeg ikke jeg har lyst til ...

 

Hva ser du om du åpner et filutforskervindu og går til C:\Users\Tabby  (hvis Tabby er ditt brukernavn, da) ?

 

Jeg ser en mappe som inneholder mange undermapper, f.eks. Documents, Pictures, Music, osv., og OneDrive.

OneDrive-mappen igjen inneholder Documents, Pictures, Music, osv.

Men det betyr at filer jeg legger i den vanlige Documents-mappen min ikke havner i OneDrive. Det er to separate ting. (Men slik har det vært på denne PC'en siden jeg kjørte Windows 7 på den, og det ble ikke forandret da jeg oppgraderte til Windows 10.)

 

La oss prøve en annen vri; åpne Innstillinger (tannhjulet), velg System, og deretter Storage. (Lagring?)

Under 'More storage settings', velg 'Change where new content is saved'.

Da kommer det opp en rekke med linjer av typen 'Documents will be saved to:' og så en klikkbar meny. Hvilke valgmuligheter får du her? Jeg ser bare 'C:\' på min PC, men har du noen andre valg (som virker fornuftige å endre til)?

Hei

 

Omsider fant jeg ut av det, ser det ut til.

 

Når jeg åpner et filutforskervindu får jeg opp 4 hovedmapper (om det er korrekt navn). Hver av de har et symbol foran seg.

Stjerne foran Hurtigtilgang.

Skyer foran OneDrive

Laptop foran Denne PCen

Gammel PCskjerm (tror jeg) foran Nettverk.

 

I alle de tre første fins undermapper. En mappe ved navn Bilder fins i alle sammen. (Hurtigtilgang inneholder vel bare de "sist åpnede" mapper?)

 

Jeg har hele tiden lagret bilder fra kameraet mitt i Denne PCen's undermappe Bilder. Der vises filene bare som ikoner og synkroniseres automatisk med OneDrive.

 

Men - oppdaget jeg nå - Denne PCen har også en undermappe som heter: Local Disk ©. Der er det også undermapper; bla. en mappe som heter Brukere. Brukere har  kun to undermapper; Felles og Tabby.

Og Tabby har igjen mange undermapper, bla Bilder. Og til min store lettelse dukker bilde-filene mine opp som minibilder når jeg putter de i den mappa. Uten noen synkronisering med den f..... OneDrive! (Sorry; OneDrive er kjekk å ha den, men JEG vil ha kontrollen over hva som skjer selv!)

 

-

Nå har jeg endelig fått bildefilene mine slik jeg vil ha de - vist med minibilder! Herlig!

 

Jeg har også oppdaget at mappeoversikten på Filutforsker er skrekkelig rotete på min PC. Det tror jeg ikke jeg våger meg på å rydde opp i. Som jeg skrev helt til å begynne med, har jeg ikke så mye datakunnskap.

 

Takk for hjelpen! Den trengtes!

 

Tabby

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...