Gå til innhold

Visual Basic Roundup!


Anbefalte innlegg

api står for application programming interface... her kaller du opp finksjoner i andre programmers bibloteker(f.eks dll-filer)... et eksempel er filen user32.dll i system32-katalogen, denne har en drøss av funksjoner du kan kalle opp fra ditt programm... ta en titt på f.eks http://www.developer.com/net/vb ..der finner du masse eksempler...

 

eller enda bedre: http://www.freevbcode.com/ -se under system/api

Endret av rwu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rep, den net send greia der, er det noe annet eller er det akkurat det samme bare med "egen" kommando? hvis jeg har disabla messenger her, får jeg meldinga fra en sånn uansett? noen som husker kommandoen i kjør for å stoppe og starte den?

 

Den bruker den samme messenger tjenesten som net send kommandoen. Så du får ikke meldingen hvis ikke tjenesten er slått på.

Tjenesten kan du starte og stoppe med "net stop messenger" og "net start messenger" kommandoen.

Lenke til kommentar
Ja morsomt å leke med Winamp :) Laget et program som gjorde at en kunne styre Winamp med fjernkontroll. Koblet en IR mottaker til COM porten.

 

Men det er noen år siden jeg har kikket på det nå, men jeg la merke til nå at Winamp5 som nettopp har kommet er bakover kompatibel.

 

 

Du finner hwnd ved å bruke "Winamp v1.x" som classname :D

 

Nullsoft skjønte vel at de ikke hadde annet å gjøre, for det virket som v3 aldri slo helt til.

etter det jeg kan se er classname på winamp 5.01 "BaseWindow_RootWnd"

 

-ser ikke ut som nullsoft har lært leksa si enda...

Lenke til kommentar
Ja morsomt å leke med Winamp :) Laget et program som gjorde at en kunne styre Winamp med fjernkontroll. Koblet en IR mottaker til COM porten.

 

Men det er noen år siden jeg har kikket på det nå, men jeg la merke til nå at Winamp5 som nettopp har kommet er bakover kompatibel.

 

 

Du finner hwnd ved å bruke "Winamp v1.x" som classname :D

 

Nullsoft skjønte vel at de ikke hadde annet å gjøre, for det virket som v3 aldri slo helt til.

etter det jeg kan se er classname på winamp 5.01 "BaseWindow_RootWnd"

 

-ser ikke ut som nullsoft har lært leksa si enda...

Ja mulig de har et annet classname men jeg finner hwnd til Winamp med samme prosedyre som jeg alltid har brukt ivertfall. Og alle de gamle SendMessage kodene som jeg brukte på v2.x fungerer.

 

Private Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" _
                           (ByVal lpClassName As String, _
                           ByVal lpWindowName As String) As Long
Private Sub Command1_Click()
   Dim whwnd As Long
   whwnd = FindWindow("Winamp v1.x", vbNullString)
   MsgBox whwnd
End Sub

Lenke til kommentar

Private Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" _
                          (ByVal lpClassName As String, _
                          ByVal lpWindowName As String) As Long
Private Sub Command1_Click()
  Dim whwnd As Long
  whwnd = FindWindow("Winamp v1.x", vbNullString)
  MsgBox whwnd
End Sub

 

vet denne var retta til rep, men kan jo prøve jeg da...

 

lar ditt program finne winamp's "windows handle" som er forskjellig hver gang du starter winamp...

'msgbox whwnd' gir deg dette

 

edit: du trenger dette nr. for å kunne sende/motta informasjon til/fra et annet program.

 

det er lettere å forstå hvis du ser gjennom koden i rep's sample-prosjekt

Endret av rwu
Lenke til kommentar

API - Application Programming Interface

 

Et sett med funksjoner og/eller klasser for at program utvikling skal bli lettere.

 

Har oversatt GL.h til Visual Basic 6.0, Visual Basic.NET og C#, Laget en TextureClass klasse bare i Visual Basic.NET som kan åpne BMP filer og sende til OpenGL. Har ikke klart å lage slik at jeg lager en GL handle i Visual Basic.NET enda, bare i C++.NET, og da må en ha med en dll :p

 

Som sagt har ikke jeg fått det til å fungere bare i Visual Basic, men kanskje en av dere kan det?

 

I tilegg har jeg laget en nesten ferdig Hex editor, i VB.NET

 

QBasic programmene er laget når jeg var rundt 12 år eller noe, ihvertfall for lenge siden.

 

Stæsch

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Hadde VB på skolen i fjor og laget sinnsykt mye dritt ;p. Har ikke alle oppgavene jeg gjorde her hjemme, men kan kanskje legge ut det avsluttende prosjektet jeg og 2 andre laget. Gidder ikke legge ut kildekode og slikt, men database og exe fil kan dere få ;).

 

Her er det ;) Be gentle.. Dere trenger forresten runtime filer, siden det ikke er noen installer ;). Men de som har VB installert har dette fra før, regner jeg med.

 

 

PS. vet linken ikke funker .. :/ send mail til meg, så skal jeg sende programmet, så fikser jeg linken så fort jeg kan. Email adresse er en fin bil: simon[at]velmont.net

Endret av sim
Lenke til kommentar

Heisann ;)

 

Går på Hetland VGS i Stavanger, her har vi et valgfag som heter 2ITB. Faget inneholder programmering, og vi valgte VB, som også var førstevalget til læreren ;).

 

Programmet er ganske stort, dessuten er det greit å være 3, iallefall flere enn 1, når man planlegger et så stort program.

 

Jeg skal sende det til deg nuh ;)

Lenke til kommentar

ok, må sjekke mailen da!

 

Men jeg har et lite (STOORT) problem med nesten alle programmene min.. de virker ikke hos andre! man mangler alltid en eller annen fil.. jeg har de men ingen andre! er det noe som fulgte med vb? finnes det en pakke med alle de?

 

Edit: alltid ocx fil som mangles..

Endret av jonas22282460
Lenke til kommentar
ok, må sjekke mailen da!

 

Men jeg har et lite (STOORT) problem med nesten alle programmene min.. de virker ikke hos andre! man mangler alltid en eller annen fil.. jeg har de men ingen andre! er det noe som fulgte med vb? finnes det en pakke med alle de?

 

Edit: alltid ocx fil som mangles..

Som nevnt ovenfor her så er det runtime filer...

 

Dette er filer som følger med VB når man legger inn det og når man kun lager .exe filer av program så trengs fortsatt disse filene for å kunne kjøre det og de som ikke har VB installert får da slike feilmeldinger.

 

Husker heller ikke i farta hvordan man gjorde dette i VB (Setup-wizard eller noe sånt tror jeg) men det er uansett eksterne program som kan gjøre dette. ta en kjapp google så finner man det ganske raskt (eller bruk helpfunksjonen i VB til å finne frem til det)

Lenke til kommentar
Mitt siste større prosjekt til VB var nok Counter-Strike Manager(CSm) som "tar det dårligste fra Counter-Strike og Championship Manager".

Men finner dessverre ikke de riktige filene akkurat nå :no: ...her er et screenshot.

 

Fant et annet lite program. i stedet. Gir gjerne ut source også til dette.

Det der skjønte jeg ikke helt :blink: "tar det dårligste fra cs og cm"? sånn at hvis du ser en spiller på cs spille så lagres alt det der i programmet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...