Gå til innhold

Musikk.. lage trance/dance/techno


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv brukt AcidPro til sekvensering av samples i over 3 år nå, og synes fremdeles det holder mål. Riktignok finnes det flere loop/audio-softwaresequencere på markedet som har flere finessser enn programmene i Acid-familien, og jeg har prøvd de fleste grundig. Likevel har jeg holdt meg til Acid, hvilket gjør at jeg konkluderer med følgende påstand: Man kan gjøre mye (det aller meste faktisk) dersom man lærer seg et program til fingerspissene. Det er dessverre mange som går i fellen med å prøve å skaffe seg oversikt over, samt bruke alle programmene som finnes. Da blir man flink innen research, men det blir lite musikk.

 

 

Jeg mener man bør velge seg et program som er noenlunde beregnet på sjangeren/teknikken man regner med å befinne seg innen, for så å sette seg ned med det og leke intensivt et par kvelder. Dersom du har det gøy, ville jeg slått meg til ro med det inntil behovet melder seg for nye finesser og muligheter.

 

 

Jeg har som nevnt selv laget elektronisk musikk (elektro/house, eller hva man ønsker å kalle det) med AcidPro i over 3 år. Det har gitt meg muligheten til å få uttrykk for min egen musikalitet på alle måter jeg kunne tenke meg, og det ga meg også en god platekontrakt i fjor. Hvilket skulle bety at programmet duger. Det er kanskje ikke industristandard-software, men likevel, de fleste programmene har nøyaktig de samme basis-funksjonene. Finesser og detaljer vil variere, og her må en prøve seg fram. Andre ting å ta hensyn til er hvorvidt man ønsker å bruke midi, hvorvidt man ønsker å ta opp egne instrumenter, bruke egne samples, bruke vokal, om det meste blir loopbasert, etc. Acid er helt ok på midi, overlegent på loop-editering/timestretching, samt veldig gode muligheter til å kombinere eksempelvis lange vokal og/eller gitaropptak med loops og mindre sekvenserte samples.

 

 

Innen sjangeren du nevner (trance/dance/tekno) ville jeg vurdert følgende programmer:

 

 

AcidPro

Live

Cubase Sx

Reason

 

 

Acid er svært intuitivt, er kjent for sin loop-behandling og sine timestrecthing-funksjoner. Det er kjapt og stabilt, har en oversiktlig og god integrering av directx-plugins, har støtte både for vst og midi. Live er helt unikt med bla sitt ekstremt intuitive grensesnitt, samt mulighetene for realtime-editering. Cubase er veldig bra med tanke på midi. Problemet slik jeg ser det med Reason, er at det grafiske grensesnittet er en tro kopi av original hardware. Hvilket vil si at det krever mer av brukeren når det gjelder å forstå studiotekniske finurligheter, som feks hvordan bruke en sequencer, logikken i en miksepult, rekkefølgen med tanke på kablingen mellom de ulike komponentene, etc.

 

Velvel, ble kanskje litt rotete det her. Egentlig bør jeg vel konkludere med alt når alt kommer til alt, handler det om å prøve seg litt fram blant de mest anerkjente og tilgjengelige programmene, for så å se hva man trives best med, og så bare gå for det programmet. Lærer man seg å bruke et verktøy ordentlig, kan vrenge og vri det til å gjøre det man vil. Og skulle man trenge enda litt mer, går det an å bruke andre programmer innimellom for deres evt unike muligheter.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
offtopic: Tecno\trance suger!!!

 

Hail to heavy metal!! :w00t:

Slike som deg suger også :roll:

Hvem med langt hår og sminke suger ikke?

Kammerat som er no satanist opplegg, hater homser og alt mulig sånt, men skulle ha meg med på no konsert en gang, eneste jeg så den kvelden var tynne folk med sminke og langt hår. Jeg hører på alt untatt opera for og si det sånt, men kan styre meg for metal og mye sånt dritt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...