Gå til innhold

Musikk.. lage trance/dance/techno


Anbefalte innlegg

fuel, håper du kan spille noen intrumenter? ellers blir det nok aldri metal.. synth/midi-metall er liksom ikke helt greia ;)

vel, hvis du har en bøs forsterker, et eller annet mikseprogram (cakewalk, Coole, cuebase) og en mikrofon så har du et opptak allerede!

hehehe ..

 

Hvis ikke du har lyst på Darkthrone opptak, skaff deg et miksebord, en vrengpedal/effektbrett og en el-gitar. du burde også ha en bass ped. for god lyd hvis/når du skal spille inn bass.

skaff deg også gp4 for trommer, kjempe ålreite trommer man kan trigge der (selv har jeg et trigger-sett :p) (guitar pro 4)

det du gjør er å koble gitar til effektbrett/pedal, dings til miksebord og miksebord til In-gangen på lydkortet ditt .. så tar du og trykker record på programmet, tar opp, legger til alle rom-effektene du skal ha og lagrer, blir faktisk veldig ålreit lyd.. hvis det blir mye spraking i lyden så skru ned volumet på miksebordet .. ikke på gitaren!

 

(jeg har kansje ordentlig utstyr selv (lager heimestudio nå :D) , men jeg og en venn har spilt inn ei demo skive sånn og den ble gitt ut!)

Trenger ikke noe mikser for å ta opp gitar. Ville heller satsa på et greit audio interface og en DI boks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en smak sak! Selvom det er noe man liker bedre enn noe annet, så er det nødvendigvis ikke noe bedre eller dårligere.

Det var mitt poeng også. Jeg ville bare drepe myten om at Mac ligger så langt foran PC når man skal bruke den til musikk. Når jeg dukker opp i et studio, så gir jeg blaffen i om de bruker PC eller Mac, bare det funker.

 

Alle Mac-fan jeg kjenner kommer drassene med en haug detaljer som skal gjøre Mac og OS X (eller hva det enn er) så vanvittig bedre enn PC. Jeg har mista troen på det. Til studiobruk merker ikke jeg forskjellen mellom Mac og PC hvis man snakker om ytelse og stabilitet.

 

Og ja, å bare ha én muse føles uvandt og ubehagelig. Jeg pleier ta med min egen mus. ;)

 

 

"Usaklighets-kommentaren" var vel mest myntet til uttrykket ditt om: "Vennglist sjekk opp ting før dere lemper ut alt mulig dritt". Har du vært i en saklig diskusjon hvor "lemper ut alt mulig dritt" har vært brukt (politikk gjelder ikke :D)?

 

 

 

 

 

Men ellers støtter jeg meg til usagnet om god interface og DI box (kanskje en mic pre.amp). Ikke kjøp mixer før du får bruk for det. :)

Lenke til kommentar

moskus: fin da er vi enige :p

 

t2xg: BT bruker det meste han kommer over. Siste nyheten er at han har fått sin egen cusom "stutter" plugin og light beam controller hvor han kan velge lengde på stutter notene med den ene hånda, og "scrube" igjennom sampelet frem og tilbake med den andre. Er visstnok et fett syn live! :)

 

Ellers så er Logic hoved programmet hans hvor han agrangerer alt.

 

I tilegg så er han veldig glad i kyma, som er utrolig fete DSP kort (men dyyre) som kan føkke opp det meste til det ugjenkjennlige. Blant annet lyd effeketene på Matrix er fra kyma.

Lenke til kommentar
fuel, håper du kan spille noen intrumenter? ellers blir det nok aldri metal.. synth/midi-metall er liksom ikke helt greia ;)

vel, hvis du har en bøs forsterker, et eller annet mikseprogram (cakewalk, Coole, cuebase) og en mikrofon så har du et opptak allerede!

hehehe ..

 

Hvis ikke du har lyst på Darkthrone opptak, skaff deg et miksebord, en vrengpedal/effektbrett og en el-gitar. du burde også ha en bass ped. for god lyd hvis/når du skal spille inn bass.

skaff deg også gp4 for trommer, kjempe ålreite trommer man kan trigge der (selv har jeg et trigger-sett :p) (guitar pro 4)

det du gjør er å koble gitar til effektbrett/pedal, dings til miksebord og miksebord til In-gangen på lydkortet ditt .. så tar du og trykker record på programmet, tar opp, legger til alle rom-effektene du skal ha og lagrer, blir faktisk veldig ålreit lyd.. hvis det blir mye spraking i lyden så skru ned volumet på miksebordet .. ikke på gitaren!

 

(jeg har kansje ordentlig utstyr selv (lager heimestudio nå :D) , men jeg og en venn har spilt inn ei demo skive sånn og den ble gitt ut!)

hmm, hadde da håpt på litt mindre utstyr, og ja spille litt gitar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KmmsfQ59

For å starte litt off-topic så vil jeg bare si at det med "trance suger, metal er bra" er rimelig irrelevant i denne settingen ettersom ingen spurte etter en slikt subjektiv mening, det handlet om hvilke programmer som funker best til en nybegynner som aspirerer etter å lage musikk på et høyere plan enn Ejay - Personlig elsker jeg Darkthrone, Gorgoroth, Bach, Aphex Twin og alt mulig bare det er "bra".

 

Nå vel, over til hovedsaken: De programmene jeg personlig liker er FruityLoops og OrionPro. Begge er greie til å lage mye rart i - Du vil muligens ønske deg ekstra-programmer som du kan bruke i f.eks Orion Pro.

 

Der har Native Instruments en del koselige greier som Absynth, Reaktor, Kontakt, FM7, Traktor, etc..

Er verdt å sjekke disse ut. Ellers kan man lett bruke CoolEdit for enkel lyd-redigering som mer reverb, bass, baklengs-spilling (hehe, alltid morsomt å høre musikk baklengs). Hvis du bruker www.google.com så kan du lett søke opp disse programmene, dvs. tutorials og HOWTO's om det. Det finnes mange musikk-forum der man får gode råd om alle mulige sjangre. Don't underestimate the power of Google.

 

Og om Mac/PC temaet vil jeg bare nevne at en av de virkelige store innenfor elektronikk, main man Mr. Aphex Twin himself, sverger til en bærbar Mac. Det sier jo litt (i tillegg progger han egne program), men ja, han bruker PC også (mannen er en ekte geek med nettverk hjemme, hehe..)

 

Håper din ferd inn i musikk-land blir gøy!

Lenke til kommentar
Hvor mye er det for reason?? eller er det gratis versjon... :roll:

er ikke helt sikker med det koster ca. 3000kr.

Og så bør du ha recycle i tillegg for å

få mer utav egenlaget effekter, egeninnspilte

sampler osv. Jeg har ikke peiling på hvor mye

recycle koster. men dyrt er det.

Endret av t2xg
Lenke til kommentar
fuel, håper du kan spille noen intrumenter? ellers blir det nok aldri metal.. synth/midi-metall er liksom ikke helt greia ;)

vel,  hvis du har en bøs forsterker, et eller annet mikseprogram (cakewalk, Coole, cuebase) og en mikrofon så har du et opptak allerede!

hehehe ..

 

Hvis ikke du har lyst på Darkthrone opptak, skaff deg et miksebord, en vrengpedal/effektbrett og en el-gitar. du burde også ha en bass ped. for god lyd hvis/når du skal spille inn bass.

skaff deg også gp4 for trommer, kjempe ålreite trommer man kan trigge der (selv har jeg et trigger-sett :p) (guitar pro 4)

det du gjør er å koble gitar til effektbrett/pedal, dings til miksebord og miksebord til In-gangen på lydkortet ditt .. så tar du og trykker record på programmet, tar opp, legger til alle rom-effektene du skal ha og lagrer, blir faktisk veldig ålreit lyd.. hvis det blir mye spraking i lyden så skru ned volumet på miksebordet .. ikke på gitaren!

 

(jeg har kansje ordentlig utstyr selv (lager heimestudio nå :D) , men jeg og en venn har spilt inn ei demo skive sånn og den ble gitt ut!)

Trenger ikke noe mikser for å ta opp gitar. Ville heller satsa på et greit audio interface og en DI boks.

tjaaa, mye som blir bedre med en mikser (syntes jeg, iallefall) ...

og det at han kan ta opp flere ting samtidig uten å miste for mye lydkvalitet.

(riktig nok ville han trengt et splitter hvis han ville hatt de på seperate kanaler, men det er jo ikke allverdens)

 

men smaken er som baken (delt i to, unless you're really, really freaky)

 

Edit: leif

Endret av rasgar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Min favoritt er Reason. Der har man alt man trenger  :love:

Alt utennom VSTi.... :thumbdown:

Reason har ikke plugin/VST støtte, den har heller ingen MIDI OUT mulighet, så Reason er fullstendig utelukket til mitt bruk. Lenge leve Cubase SX 2.

 

Men, det hele er smak og behag, du bør prøve en del sequencere også finner du

hvem som passer best til ditt behov.

Lenke til kommentar
Min favoritt er Reason. Der har man alt man trenger  :love:

Alt utennom VSTi.... :thumbdown:

Reason har ikke plugin/VST støtte, den har heller ingen MIDI OUT mulighet, så Reason er fullstendig utelukket til mitt bruk. Lenge leve Cubase SX 2.

 

Men, det hele er smak og behag, du bør prøve en del sequencere også finner du

hvem som passer best til ditt behov.

du har vel ikke prøvd Rewire i SX? da kan du bruke Reason sammen med SX :thumbup:

Lenke til kommentar
Min favoritt er Reason. Der har man alt man trenger  :love:

Alt utennom VSTi.... :thumbdown:

Reason har ikke plugin/VST støtte, den har heller ingen MIDI OUT mulighet, så Reason er fullstendig utelukket til mitt bruk. Lenge leve Cubase SX 2.

 

Men, det hele er smak og behag, du bør prøve en del sequencere også finner du

hvem som passer best til ditt behov.

du har vel ikke prøvd Rewire i SX? da kan du bruke Reason sammen med SX :thumbup:

Ikke stabil nok, pluss at det blir for mye latency da jeg er avhengig av minst mulig siden jeg kjører en del synther. Så ReWire gjør ikke god nok jobb :/

 

Latency øker jo også når du kjører en god del plugins.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...