Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av "varmeovn" kjøpt på komplett.


Anbefalte innlegg

På black friday kjøpte jeg komplett pc som var på tilbud.

Gjorde noen endringer i håp om å gjøre den mer stillegående:

Endret til Fractal design C støydempet kabinett.

La til corsair h60 vannkjøling.

 

Specs:

Fractal Design C Kabinett

Asus B450-F hovedkort

Ryzen 2700x

Corsair h60

Gainward 2080 Triple fan.

Corsair 750w PSU

 

Problemet mitt nå er at pc'n blir ekstremt varm under spilling.

Jeg kjøpte inn 4x 140mm vifter for front og topp, samt har en 120mm bak.

Front suger inn luft, topp og bak spytter ut.

Dette hjalp desverre lite og skjermkortet når 85grader etter kort tid med spilling.

Etter 30 minutter er temperatur slik at kortet klokker seg ned og ytelsen blir merkbart dårligere.

Kabinettet er veldig varmt hvis jeg kjenner på sidevindu og bakside.

Men det som plager meg mest er den ekstreme lyden skjermkortet lager, helt uholdbart ! :(

Er det noen som har forslag til løsninger ? Nytt kabinett ? Finnes det enkel AIO vannkjøling til 2080 kort til en billig penge ? Endring i vifteoppsett ?

All hjelp og forslag mottas med takk !

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort tåler vel høyere temperatur enn 85 grader? Eller har det endret seg siste tiden? Før var det ihvertfall ikke unormalt at kjerne hadde en temp-grense på 105 grader. 

Sikker på at det ikke er CPU eller Windows som bremser ned av en eller annen grunn?

Der hadde jeg feil gitt. Var i gamle dager det tydeligvis

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Burde vi ikke spørre om bilde? Godt mulig skjermkortet viftene er godt gjemt bak andre PCI-E kort?

Man skulle tro 3 vifter holder å kjøle ned GTX 2080 TI.

Hva med viftehastighet går de over 1200 RPM?

 

Riktignok blir jo ryzen varm hvis man overklokker den eller særlig om sommeren.

Er det høy romtempratur? For vinteren burde ikke være stort problem med tanke på varme.Hvis du ikke overklokker mye. Jeg har kun 2 vifter til noctua nd14 plus viftene til skjermkortet, og langt eldre kabinett. Har ikke så mye varmeproblemer om vinteren heller om sommeren. Men har jo 16 grader på rommet så overklokker jeg ikke veldig mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sikkert ikke ønskelig men det går jo an å velge GPU med mindre enn 215 Watt TDP og CPU med mindre enn 105 Watt TDP, eller å klokke disse ned for å senke varmeutviklingen. Eller vil det som du sier mulig å vannkjøle ned temperaturen.

Vil ikke si gpu er mye: https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-titan/specifications

Så mine 2 skjermkort i SLI trekker nok mere strøm\varme en trådstarter. Støyen er irriterende men ikke uholdbart.

Cpu er vel kanskje litt mindre med 65 watt orginal godt mulig 80 watt på 3.87 Ghz.

Lenke til kommentar

Er ute av huset nå, men har disse bildene

https://imgur.com/a/CF6emfD
https://imgur.com/a/uJc6ztd

Viftene er snudd nå, testet med inntak i topp, utkast i front uten noen forskjell.

Har ingen andre kort, kun skjermkort som står i øverste spor.

Romtemperaturen er alltid 22 grader automatisk regulert av klimaanlegg.

CPU'en er rundt 70 grader under load, noe som burde være ok ?

Jeg begynner å lure på om skjermkortkjøleren faktisk er for dårlig. Ville eventuelt kjøpt nytt kabinett være en mulighet ?
Fractal Design R6 Dette er f.eks litt større, med plass til en god del flere vifter. Bilde av vifteplasseringer

Annen løsning være å høre med komplett om jeg kunne få byttet til et annet 2080 kort med bedre kjøler ?

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar

Det finnes vel ikke noe vannblokk til denne PCB av RTX 2080 - Ellers kunne man vurdert en vannblokk og en EK MLC radiator core enhet. Da trenger du bare en EK QDC (M+F), litt slange og 2 kompresjonsnipler så har man ett vannkjølt skjermkort. Kanskje alphacool skal lage blokk til dette kortet - du kan jo sjekke det opp. 

 

Det koster litt da .. Men EK MLC enheten kan du jo bruke i fremtiden også.

 

Alternativt bytt kabinett. Silverstone RL06 skal vel ha beste temperaturer mhp GPU. Stilen er ikke for alle da ..

 

Alternativ 2 er å underklokke. Da blir man kvitt varme og støy.

 

Alternativ 3 er å DIY modde en AIO til å passe på GPU og så manuelt lime på kjøleribber på vrm og vram, som man lufterkjøler med en god vifte. Du kan sikkert få på plass H60 til å gjøre dette, og så kjøper du en skikkelig kjøler til CPU. En H60 vil gjøre en mye bedre jobb på et skjermkort enn på en prosessor.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med skjermoppløsning? For burde vel over 2560p 120 hz før GTX 1080 TI eller bedre blir særlig belastet i ultra på gaming.

Syns tempraturene høres som dårlig kjøling en noe annet. Sikker på viftene går eller på lav turtall?

 

 

Alternativt bytt kabinett. Silverstone RL06 skal vel ha beste temperaturer mhp GPU. Stilen er ikke for alle da ..

Går vel ann å modifisere kabinettene man har? Gjør det selv, tar bort DVD drev\ og legger opp noe annet.

Funger fint det, billigere en å kjøpe nytt kabinet.

 

 

Alternativ 2 er å underklokke. Da blir man kvitt varme og støy.

Burde det være nødvendig? Særlig på vinteren? Syns i dette tilfellet er utrolig, selv amd threadripper burde ikke bli så varm, men nå er vel ikke Corsair h60 den beste cpu kjølen heller, Noctua NH-D15 er god, Cooler Master MasterLiquid Maker 240 blir kanskje litt for dyrt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

EK MLC enhet ble plutselig litt dyrt. Er det noen norsk butikk som fører dette ? MTP frakt + importavgift så blir det fort over 3000kr.

Tror bytte av kabinett eller skjermkort er en bedre løsning.

 

Jeg spiller på 1440p 144hz skjerm. Hvor belastet kortet blir kommer vel ann på spillet du kjører. Jeg har i det siste spilt Assassins Creed Odyssey, Battlefield V og Black Desert Online. Kan love deg viftene går, jeg hører dem fra kjelleren opp i tredje etasje.

 

Husk at her er ikke CPU temperatur noe problem, det er kun skjermkortet som plager meg.

 

Er det noen som har erfaring med 2080 kort som er stille og føres av komplett ?

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar

Det kan jo rett og slett være et feilprodusert skjermkort. Et normalt kabinett med normal luftflyt skal være mer enn nok til å kunne ha et skjermkort i. 

Skal da være relativt unødvendig å brenne 3000kr på vannkjøling for å kjøre stock hastigheter uten å plage naboen med viftestøy. 

 

Ta opp problemet med Komplett. De har stort sett super service. Du har sikkert en telefon med taleopptaksmuligheter. Ta opp lyden mens du spiller og send dem en mail

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan jo rett og slett være et feilprodusert skjermkort. Et normalt kabinett med normal luftflyt skal være mer enn nok til å kunne ha et skjermkort i. 

Skal da være relativt unødvendig å brenne 3000kr på vannkjøling for å kjøre stock hastigheter uten å plage naboen med viftestøy. 

 

Ta opp problemet med Komplett. De har stort sett super service. Du har sikkert en telefon med taleopptaksmuligheter. Ta opp lyden mens du spiller og send dem en mail

Pratet nettopp med komplett, dem skulle se på muligheten for at jeg kunne bytte skjermkort. Han nevnte også muligheten for at skjermkortet er feilprodusert og foreslo jeg kunne sende inn hele pc'n til diagnostikk. Hyggelig service har dem hvertfall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jo forsøke å ta skjermkortet på reklamasjon, i verstefall får man regning på 500 kr hvis ikke skjermkortet er problemet.

Men komplett burde vel prøve  gi råd, syns komplett er dårlig på service når det gjelder teknisk samme med elkjøp.

Er jo heller å betale for å få hjelp. Hvis komplett vet skjermkortet er dårlig brukt aluminium istedenfor kobber for gpu sier det sitt, og viftene er dårlig laget, er ikke så store prisforskjeller mellom GPU av samme generasjon. Dårlig kjølepasta muligens?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan jo forsøke å ta skjermkortet på reklamasjon, i verstefall får man regning på 500 kr hvis ikke skjermkortet er problemet.

Men komplett burde vel prøve  gi råd, syns komplett er dårlig på service når det gjelder teknisk samme med elkjøp.

Er jo heller å betale for å få hjelp. Hvis komplett vet skjermkortet er dårlig brukt aluminium istedenfor kobber for gpu sier det sitt, og viftene er dårlig laget, er ikke så store prisforskjeller mellom GPU av samme generasjon. Dårlig kjølepasta muligens?

 

Orker ikke bruke tid på å sende inn kort eller pc for diagnostikk. Blir for tidkrevende.

Fysisk modifikasjon av komponenter er heller ikke noe jeg ønsker å gjøre, da garanti bortfaller.

Endret av Lykkehjul
Lenke til kommentar

Det beste her hadde vært om du tok et bilde av innmaten i dataen i sin helhet. De bildene du har delt til nå kan "skjule" problemer med luftflyt som ikke er helt åpenbare, siden vi ikke får sett det i sin helhet.

 

Er forsåvidt enig med flere i tråden om at GPU kanskje kan være feilprodusert. Men om man antar at det ikke er noe gale med GPU, så høres det ut som om kabinettet ikke blir kvitt varmen.

 

Det du kan gjøre for å teste er å flytte GPU til nedre slot på HK, slik at den står lengre unna CPU. Og så monterer du PSU slik at den drar luft fra GPU og ut bak, i stedet for at den drar luft fra under kabinettet. Om temperaturene blir mer normale da, så er det nok snakk om dårlig flytting av luft som er problemet. I teorien så skal ikke varmen fra CPU smitte like mye over på GPU og visa versa.

Lenke til kommentar

Det beste her hadde vært om du tok et bilde av innmaten i dataen i sin helhet. De bildene du har delt til nå kan "skjule" problemer med luftflyt som ikke er helt åpenbare, siden vi ikke får sett det i sin helhet.

 

Er forsåvidt enig med flere i tråden om at GPU kanskje kan være feilprodusert. Men om man antar at det ikke er noe gale med GPU, så høres det ut som om kabinettet ikke blir kvitt varmen.

 

Det du kan gjøre for å teste er å flytte GPU til nedre slot på HK, slik at den står lengre unna CPU. Og så monterer du PSU slik at den drar luft fra GPU og ut bak, i stedet for at den drar luft fra under kabinettet. Om temperaturene blir mer normale da, så er det nok snakk om dårlig flytting av luft som er problemet. I teorien så skal ikke varmen fra CPU smitte like mye over på GPU og visa versa.

 

Jeg kan poste bilde etter jobb. PSU drar luft under og spytter ut bak, den ligger i en egen kanal og er ikke relevant for luftflyt i kabinettet. Cpu er vannkjølt og spytter ut luft bak. Her er kabinettet jeg har Fractal Design Define C

Lenke til kommentar

Bare en tanke... om du har luftinntak i front, og luft ut i toppen, vil ikke mye av den kalde luften gå rett opp og ut? Slik at den ikke går over CPU og skjermkort i det hele tatt, men bare forsvinner ut uten å ta med seg så mye varme på veien?

 

Har du prøvd med 2x140mm i front, en 120mm bak og ingen vifter i toppen? Jeg har det i mitt Design C-kabinett, og har ikke hatt problemer med varme i det, og det med vifter på 500 rpm (2x140mm) og 800 rpm (120mm) på laveste hastighet.

 

Har du sjekket at alle viftene faktisk snurrer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...