Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Beste VPN i utlandet for "norsk" netflix


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har oppdatert erfaring med hvilken VPN tilbyder som gjør at jeg kan se "norsk" netflix når jeg i Spania? Jeg må ha den norske utgaven for å få norsk teksting, og selv om jeg ikke trenger teksting( eller kan ha engelsk teksting) har jeg familiemedlemmer som er avhengig av dette. Jeg kontaktet NordVpn, men de hadde ikke støtte for dette. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre akkurat som du vil for min del, dersom du ønsker å benytte VPN så kan du benytte enhver tjeneste som har servere i Norge, for eksempel PIA

 

https://nor.privateinternetaccess.com/

Problemet er at sider som Netflix regelmessig blokkerer IP-adressene til serverne som VPN-selskapene benytter, det er derfor SmartDNS er det rette verktøyet for jobben, men vil du ikke høre på råd fra andre så kjøper du en VPN-tjeneste, å ser hvordan det går?

Lenke til kommentar

Du kan gjøre akkurat som du vil for min del, dersom du ønsker å benytte VPN så kan du benytte enhver tjeneste som har servere i Norge, for eksempel PIA

 

https://nor.privateinternetaccess.com/

 

Problemet er at sider som Netflix regelmessig blokkerer IP-adressene til serverne som VPN-selskapene benytter, det er derfor SmartDNS er det rette verktøyet for jobben, men vil du ikke høre på råd fra andre så kjøper du en VPN-tjeneste, å ser hvordan det går?

 

Hvor har du det fra at jeg ikke vil høre på råd, jeg prøver jo å forstå.... Jeg har ikke nok teknisk innsikt til å vite hva som er best, og for å lære er det vel naturlig å spørre? Jeg har aldri hørt om SmartDNS, og jeg trenger noe jeg kan bruke( uten teknisk innsikt) og VPN gjør jo også at jeg kan se norsk TV, kan man for eksempel dette med det du nevner? Må beklage det hvis du oppfattet svaret mitt som en avfeining av ditt forslag  :blush:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VPN benyttes primært for å skjule internett-trafikken din, slik at den som leverer internett til deg, og eventuelle myndigheter disse leverer ut info til, ikke kan se hva du driver med på nettet.

Ettersom VPN-tjenester benytter servere i andre land, så er det mulig å koble seg til en server i et annet land, så ser det ut som om man befinner seg i det landet, og slik kan man unngå regionsperrer.

 

Man kan altså sitte i Spania, å kjøre all trafikken gjennom en VPN-server i Norge, så ser det ut som om man er Norge i stedet for Spania.

 

Ulempen er at Netflix enkelt kan stenge ute adressen til den serveren du er koblet på, og ettersom de fleste VPN-tilbydere ikke primært selger sine tjenester for at folk skal se på TV, så gidder ikke VPN-tilbyderen å bruke tid og penger på å stadig bytte adresser.

 

SmartDNS fungerer annerledes, i stedet for å kjøre all trafikken din gjennom en annen server, så bytter man ut DNS-serveren, altså den serveren som oversetter domenenavn til IP-adresser, og veldig enkelt forklart får man det til å se ut som om du er i Norge mens mesteparten av trafikken din går direkte.

 

Fordelen med SmartDNS er at det er laget kun for å omgå regionsperrer, slik at tilbyderen generelt vil passe på at det alltid fungerer og ikke blir blokkert. Det kan heller ikke enkelt blokkeres, og det skaper ingen flaskehals ettersom trafikken ikke går gjennom en annen server.

 

Ulempen er at trafikken din ikke skjules fra internett-tilbyderen eller myndighetene, ønsker man å gjøre det, så er VPN riktig verktøy.

 

Det er to forskjellige teknikker, den ene egner seg for å omgå regionsperrer, den andre egner seg for å skjule all trafikk.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

VPN benyttes primært for å skjule internett-trafikken din, slik at den som leverer internett til deg, og eventuelle myndigheter disse leverer ut info til, ikke kan se hva du driver med på nettet.

 

Ettersom VPN-tjenester benytter servere i andre land, så er det mulig å koble seg til en server i et annet land, så ser det ut som om man befinner seg i det landet, og slik kan man unngå regionsperrer.

 

Man kan altså sitte i Spania, å kjøre all trafikken gjennom en VPN-server i Norge, så ser det ut som om man er Norge i stedet for Spania.

 

Ulempen er at Netflix enkelt kan stenge ute adressen til den serveren du er koblet på, og ettersom de fleste VPN-tilbydere ikke primært selger sine tjenester for at folk skal se på TV, så gidder ikke VPN-tilbyderen å bruke tid og penger på å stadig bytte adresser.

 

SmartDNS fungerer annerledes, i stedet for å kjøre all trafikken din gjennom en annen server, så bytter man ut DNS-serveren, altså den serveren som oversetter domenenavn til IP-adresser, og veldig enkelt forklart får man det til å se ut som om du er i Norge mens mesteparten av trafikken din går direkte.

 

Fordelen med SmartDNS er at det er laget kun for å omgå regionsperrer, slik at tilbyderen generelt vil passe på at det alltid fungerer og ikke blir blokkert. Det kan heller ikke enkelt blokkeres, og det skaper ingen flaskehals ettersom trafikken ikke går gjennom en annen server.

 

Ulempen er at trafikken din ikke skjules fra internett-tilbyderen eller myndighetene, ønsker man å gjøre det, så er VPN riktig verktøy.

 

Det er to forskjellige teknikker, den ene egner seg for å omgå regionsperrer, den andre egner seg for å skjule all trafikk.

 

Er SmartDNS enkel å bruke? Jeg prøvde å lese inne på siden du linket til, men klarte for eksempel ikke å se om jeg må sette opp hver gang jeg skal bruke det. Setter det bare opp mot nettsider, eventuelt app'er, eller hele pc? For eksempel hvis jeg bytter fra Netflix til Viaplay, må jeg da slå av, gå til Viaplay og så sette det opp igjen?

Lenke til kommentar

Er SmartDNS enkel å bruke? Jeg prøvde å lese inne på siden du linket til, men klarte for eksempel ikke å se om jeg må sette opp hver gang jeg skal bruke det. Setter det bare opp mot nettsider, eventuelt app'er, eller hele pc? For eksempel hvis jeg bytter fra Netflix til Viaplay, må jeg da slå av, gå til Viaplay og så sette det opp igjen?

 

Tja, det er ikke noe verre enn VPN?

 

Du kan sette det opp på hver maskin eller dings som er koblet mot nett, eller for hele nettverket, det står greit beskrevet her

 

https://www.smartdnsproxy.com/Setup

 

Når du har satt det opp, velger du hvilke tjenester du vil bruke det til, og hvilke land du vil at det skal se ut som du er i, rett på nettsidene til leverandøren, du kan for eksempel velge å benytte Netflix fra USA samtidig som du benytter Norge for Canal Digital eller Viasat, England for BBC osv.

 

Dette er også en av de store fordelene med SmartDNS, du kan velge forskjellig land for hver enkelt tjeneste, og du trenger ikke logge inn eller ut, samt at all annen internett-trafikk ikke berøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke sette opp en VPN server hjemme? Jeg har en Asus router hjemme som er satt opp som VPN server og en Asus router i ferieleiligheten som er satt opp som klient. Fungerer fint med Netflix, TV2 Sumo, HBO, etc.

 

Da kan du også bruke TWe appen eller RiksTV appen som om du var hjemme. Med AppleTV fungerer den som en "dekoder", du sveiper frem og tilbake mellom kanalene med fjernkontrollen.

 

Oppsettet er veldig enkelt og selvforklarende i routeren.

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VPN er feil verktøy, det er noe som brukes for skjule din posisjon.

 

Det du trenger er SmartDNS, hvor du kan angi lokasjon for hver tjeneste du benytter, slik som for eksempel Netflix.

 

https://www.smartdnsproxy.com

Jeg er ikke enig med deg om at VPNs primære bruksområde er å skjule trafikken til en bruker. Hvorfor bruker f. eks bedrifter VPN-løsninger fra ett kontor til et annet? Sist jeg sjekket var det ikke for å skjule trafikken, men heller å kryptere den slik at uvedkommende ikke får tilgang til data som går via offentlige noder. 

 

Er SmartDNS et godt forslag til TS sitt spørsmål? Absolutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det er ikke noe verre enn VPN?

 

Du kan sette det opp på hver maskin eller dings som er koblet mot nett, eller for hele nettverket, det står greit beskrevet her

 

https://www.smartdnsproxy.com/Setup

 

Når du har satt det opp, velger du hvilke tjenester du vil bruke det til, og hvilke land du vil at det skal se ut som du er i, rett på nettsidene til leverandøren, du kan for eksempel velge å benytte Netflix fra USA samtidig som du benytter Norge for Canal Digital eller Viasat, England for BBC osv.

 

Dette er også en av de store fordelene med SmartDNS, du kan velge forskjellig land for hver enkelt tjeneste, og du trenger ikke logge inn eller ut, samt at all annen internett-trafikk ikke berøres.

 

Hei, nå har jeg registrert meg for en prøveperiode på SmartDNS, men informasjonen du ga stemmer visst ikke helt. Jeg kan bare se amerikansk Netflix( ikke norsk), de støtter bare svensk/dansk HBONordic  og jeg kan ikke sette opp for andre nettsider jeg bruker og trenger at jeg ser ut å være i Norge, for eksempel T-we og Viaplay( som jeg bruker for å se direkte TV) heller ikke vanlig BBC ( for å kunne bruke bbc-iplayer) Lurer derfor på om du har satt det opp på en annen måte, slik at du kan sette nettsidene til det landet du ønsker?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har sett flere steder at smart dns anbefales over vpn for å komme seg rundt regionsperrer. Samtidig så leser jeg at veldig mange opplever at smart dns ikke fungerer med de store strømmeleverandørene. I tillegg så har de oftest nevnte leverandørene av smart dns opprettet vpn-tjenester, som de skriver at de som har problemer med smart dns må bytte over til. Syns alt dette er veldig rart når folk er så klar på at det er smart dns som er den beste måten å omgå regionsperrene. Det ser jo helt motsatt ut. VPN blir satt inn som erstatning når smart dns slutter å funke, av en eller annen grunn. Hvorfor er det (og er det egentlig det?) vanskeligere for strømmetjenesteleverandørene å sperre for en smart dns-tjeneste enn for en vpn-tjeneste? Og hvorfor ser virkeligheten ut til å være det motsatte?

 

Et annet spørsmål, hvis noen gidder å svare. Hvordan gjør dere som bruker smart dns eller vpn det for kun aktivere disse tjenestene på den software og hardware som trenger det? Jeg vil kun ha vpn aktivert for netflix, amazon, iplayer, hulu osv. Men ikke for alt annet. Er dette i det hele tatt mulig? Eller må man drive å slå av og på og endre nettverksinnstillinger i hytt og pinevær?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

I tillegg så har de oftest nevnte leverandørene av smart dns opprettet vpn-tjenester, som de skriver at de som har problemer med smart dns må bytte over til.

Har ikke sett det ?

 

Et annet spørsmål, hvis noen gidder å svare. Hvordan gjør dere som bruker smart dns eller vpn det for kun aktivere disse tjenestene på den software og hardware som trenger det? Jeg vil kun ha vpn aktivert for netflix, amazon, iplayer, hulu osv. Men ikke for alt annet.

Dette er generelt ikke mulig med VPN, som sender all trafikken gjennom en server for å få det til å se ut som du benytter en annen IP adresse.

 

Med SmartDNS er det dog mulig, ettersom det da benyttes en vanlig DNS server for all trafikk, med unntak av trafikk som går til spesielle domener, slik som Netflix, Amazon eller lignende, når det oppdages slik trafikk benyttes en annen DNS server som proxy, som får det til å se ut som om man er et annet sted.

 

SmartDNS gir ingen kryptering eller anonymitet, det er kun DNS-serveren som endres, slik at strømmetjenestene tror man er i et annet land, og det er derfor generelt mye vanskeligere å blokkere SmartDNS enn VPN, hvor strømmetjenestene bare kan blokkere IP-adressene til VPN-serverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...