Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leser en innlegget til SiDDis ligger det jo inne et nettverk med 100Gbps switch i bunnen. Da blir det jo en liten nedur å lese mellom to maskiner :)  Skal nok legge både cat6,cat7 her når det kommer og fiber men ikke noe jeg absolutt må ha all the way akkurat nå.

 

Har jo utstyr som kun har 100Mbps, men er jo ikke sånn att jeg har det i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja... du vil nok få det for under 5000kr. Er mest bekymra for bråket :p

Har 40GbE Switch idag, litt bråk, men står i et bøttekott. Har også en 10G switch som er helt lydstille. Bruker bare 25watt.

 

100GbE er uten switch foreløpig, altså fra NAS direkte til 2 andre maskiner. Trenger jo bare 4 NVMe disker for å nå 10GB/s idag.

 

Har ikke lagring som støtter slike hastigheter ennå, klarer meg fortsatt bra om jeg klarer å flytte filer i 500MB/ s på 10Gbps switch type Ubiquiti XG16.

 

Klarer jo selvsagt mer om jeg hadde skiftet ut til SSD disker i 2,5 tommers størrelse, men da går det utover lagringskapasitet.

 

Men det jeg liker med sfp+ er att responstiden/latency er meget god.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Eg har også gigabit nettverk med CAT 5e. Alt dette kjøyre jo heilt fint sømlaust saman, det er jo ethernet. Gigabit på kobber fungerer heilt fint, men på høgare hastigheter så er så mange utfordringer at prisen fyker i været, og det er her fiber blir eit mykje billegare alternativ.

Om du har eit NAS med 64GB RAM, så har du truleg ein minnebandbredde på minst 20GB/s, då kan du cache store deler av spelet i RAM for best mogleg lastetid. Dei færreste spela bruker over 10GB/s uansett då dei har dårlig optimalisert lesing, unntaket er Doom 4 som kan bruke meir, men det varer maks eit sekund :p

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Eg har også gigabit nettverk med CAT 5e. Alt dette kjøyre jo heilt fint sømlaust saman, det er jo ethernet. Gigabit på kobber fungerer heilt fint, men på høgare hastigheter så er så mange utfordringer at prisen fyker i været, og det er her fiber blir eit mykje billegare alternativ.

 

Om du har eit NAS med 64GB RAM, så har du truleg ein minnebandbredde på minst 20GB/s, då kan du cache store deler av spelet i RAM for best mogleg lastetid. Dei færreste spela bruker over 10GB/s uansett då dei har dårlig optimalisert lesing, unntaket er Doom 4 som kan bruke meir, men det varer maks eit sekund :p

 

Når du snakker om kostnader på fiber vs. kobber til et hjemmenettverk, tar du switcher, kabler og terminering av fiber med i prisen da? Direktekabling mellom et nas og en maskin er jo ikke mye nettverk å skryte av.

Lenke til kommentar

Leser en innlegget til SiDDis ligger det jo inne et nettverk med 100Gbps switch i bunnen. Da blir det jo en liten nedur å lese mellom to maskiner :)  

 

En kan jo lese innlegget så mange ganger en vil, like vel blir det like off topic hver eneste gang  :)  Er det jeg mener litt her, jeg som begynner å få litt interesse for å ha helt grei fart på nettverket, har kjøpt noen ålreite nettverks produkter, ikke til den dyreste penge men fullt brukbart, og anser meg selv som en mega amatør, men ser ut som jeg er hakket høyere opp enn TS og nøyer meg langt med 1Gbps. 

 

Det dere diskuterer må dere være enig i hører hjemme i en helt annen kategori, som ikke er i nærheten av om en skal kjøre en eller to kabler ut fra hjemmesentralen  :p  Da er det vel kanskje bedre å skille dette ut i egen tråd, som ikke gjør TS mer usikker enn det h*n allerede var når h*n startet denne tråden.  

Lenke til kommentar

Når du snakker om kostnader på fiber vs. kobber til et hjemmenettverk, tar du switcher, kabler og terminering av fiber med i prisen da? Direktekabling mellom et nas og en maskin er jo ikke mye nettverk å skryte av.

 

Trenger ikke å terminere, du kjøper et par kabelkanaler på biltema også bruker du en snor for å beregne lengde du trenger å kjøpe i fiber. Så 10G switch (Brocade ICX 6450 (lydløs)) + 2x nettverkskort + 2x transceivere + fiber ligger på under 2000kr inkl. frakt og mva. Ønsker du 40G (Brocade ICX 6610) så må du regne med å bruke 3000-4000kr, samt leve med litt støy.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Eller man kan trekke cat6 til 5-600 kr. for 100 meter, kjøpe en vifteløs 10gbit switch fra komplett til ca. 2.200,- (dekket av norsk kjøpslov) og et par veggpunkter så har man et 10gbit-klart hjemmenett. Jeg synes ikke det er en dramatisk prisøkning fra 1gbit.

 

For all del, jeg liker fiber - men det er ikke noe jeg anbefaler en hjemmebruker som skal ha et par medieenheter koblet til nett. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Akkurat, derfor trenger han å legge CAT5e kabler, CAT6(a) blir bare tull.

 

Jeg skjønner ikke tankegangen din - Cat5e vs Cat6 er marginalt forskjellige størrelsesmessig, og prisforskjellen er også minimal - hva er poenget med å trekke cat5e når du kan gjøre akkurat den samme jobben med cat6 og da i hvert fall ha mulighet til en gang i fremtiden å bruke det til 10gbit? Det blir akkurat null i ekstraarbeide.

Lenke til kommentar

Fordi CAT5e er kjempeenkelt. Det fungerer, det er langt færre feil, det er enklere å terminere, det er tynnere kabler som er en fordel da de fleste hus har altfor trange kabelkanaler og 10G kobber har vist seg å være en flopp uten like! Til og med NBASE-T flopper. Og NBASE-T fungerer veldig bra på eksisterende CAT5e kabler. Du må også tenke igjennom at på grunn av høyere sannsynlighet for https://en.wikipedia.org/wiki/Crosstalk , så kan du risikere å måtte trekke kabel på ny. Du har også noe høyere latency med 10G kobber istedenfor 1G kobber fordi du må bruke en kraftigere error correction algoritme som krever mer cpu per pakke. Forskjellen på fiber er her enda mer dramatisk, da snakker vi om 100ns vs 3000ns, altså 30x.

 

Du glemmer også prisen på nettverkskortene for 10GBase-T som fort blir like mye som switchen, og hvor mye strøm de bruker. Plutselig må du ha en ekstra vifte for å få god nok kjøling. Det er også veldig forskjellige resultater på 10G kobber, mange har trøbbel på flere switcher. Switchen på komplett du referer til støtter heller ikke 802.3bz(5gbps og 2.5gbps hastigheter), og da er sannsynligheten for at du detter rett ned til 1gbps ganske stor.

 

Ergo for folk flest, som ønsker at ting skal fungere, så er CAT5e riktig investering og er den kabelen som er enklest å trekk igjennom eksisterende kabelrør. Oppgrader ved behov, men å investere i CAT6a er bare dumt. Ikke klem risikoen med at flere selger CAT6a kabler av dårlig kvalitet også. Selv noen CAT5e kabler er av for dårlig kvalitet, heldigvis er det langt færre av disse.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Fordi CAT5e er kjempeenkelt. Det fungerer, det er langt færre feil, det er enklere å terminere, det er tynnere kabler som er en fordel da de fleste hus har altfor trange kabelkanaler og 10G kobber har vist seg å være en flopp uten like! Til og med NBASE-T flopper. Og NBASE-T fungerer veldig bra på eksisterende CAT5e kabler. Du må også tenke igjennom at på grunn av høyere sannsynlighet for https://en.wikipedia.org/wiki/Crosstalk , så kan du risikere å måtte trekke kabel på ny. Du har også noe høyere latency med 10G kobber istedenfor 1G kobber fordi du må bruke en kraftigere error correction algoritme som krever mer cpu per pakke. Forskjellen på fiber er her enda mer dramatisk, da snakker vi om 100ns vs 3000ns, altså 30x.

 

 

Ergo for folk flest, som ønsker at ting skal fungere, så er CAT5e riktig investering og er den kabelen som er enklest å trekk igjennom eksisterende kabelrør. Oppgrader ved behov, men å investere i CAT6a er bare dumt. Ikke klem risikoen med at flere selger CAT6a kabler av dårlig kvalitet også. Selv noen CAT5e kabler er av for dårlig kvalitet, heldigvis er det langt færre av disse.

 

Enklere å terminere? Nei, det vil jeg ikke si. Klarer du terminere 5e klarer du fint å terminere 6. Terminerer du cat6 riktig har du også en kabel som virker. Det er bare tull at cat6 skal være så vanskelig å få til å virke, da har du gjort noe feil. Jeg har brukt cat6 i mange år uten å være borti en eneste kabel som ikke leverer som lovet.

 

Tykkelsesforskjellen,litt avhengig av kabelen, er også neglisjerbar. Klarer du trekke cat5e klarer du også å trekke cat6 i 99% av alle tilfeller.

 

Trekker du cat5e i dag i stedet for cat6 så låser du deg effektivt til 1gbit på det du har trukket. Om du har muligheten så er det selvsagt å foretrekke å legge cat6 - da må du ikke kable på nytt om du en gang i fremtiden ønsker 10gbit. Og du har selvsagt full utnyttelse av 1Gbit over cat6 også.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg kan ikke tro at du har terminert kabler før, ikke at det altfor vanskelig, men definitivt vanskeligere

 

Tykkelsesforskjellen er heller ikke neglisjerbar

 

attachicon.gifCat5e-Cat6-Cat6a.jpg

 

Også villedende kvalitet på kabler: https://www.bluejeanscable.com/articles/is-your-cat6-a-dog.htm

 

Jeg spør deg heller, hvor mange ganger har du kjørt 10GBase-T uten problemer? 1 av 1?

 

Mener du det bildet ditt viser en stor forskjell mellom cat5e og cat6? Synes ikke det jeg. Jeg har terminert noen hundre kabler, som du ser av bildet jeg la til tidligere i tråden så fungerer det faktisk også. Aldri hatt noe problemer med det. Kjøper du kabler fra ymse leverandører finnes det sikkert noe som ikke holder så høy kvalitet som det bør gjøre, som alt annet her i verden. Det er ikke noe argument i det hele tatt.  Det virker nesten som at du ikke forstår hva "cat" i cat6 står for og hva det innebærer.

 

Du som ikke har fått dette til å virke bør vel strengt tatt ikke tvile på andre. Dersom du har så store problemer du påstår med å få dette til å virke så kanskje du bør øve litt? Jeg gidder ikke være med på en pissekonkurranse, jeg vet at det jeg sier gir mening. Du ber faktisk folk låse seg til 1Gbit når man kan fint trekke tilsvarende kabel til noen ekstra kroner for å få fremtidig støtte for 10Gbit dersom man ønsker det, på bakgrunn av at du selv ikke får det til å virke.

 

Forøvrig fascinerende hvordan du i enhver debatt rundt nettverk trekker inn dette über-råe 100Gbit-hjemmenettverket ditt. Et "nettverk" som består av et par fibersnorer og noen ebaykort - altså i praksis DAS.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

CAT6 (A) er det som blir installert idag i alt fra hus til største industribygg. Så si at det er ubrukelig sier vel mer om deg :)
Kobber kommer til å være framtiden i lang lang tid internt i bygninger.

CAT5E er på vei til å bli ubrukelig innen 3-5 år garantert.

Framtiden er fiber så klart , men brukes mest fra nettversskap til nettversskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe, i bedriftssammenheng så har det vært så og si bare fiber de siste 10 åra. For det er ikke bare høgere hastighet, men betydelig lavere forsinkelse også. Og hjemme hos hvermannsen så er det enda CAT5e og WIFI som gjelder. Om 3-5 år sa de for 10 år siden også og alt ser like helsvart ut per dags dato også. Også er det fremdeles bare 10GbE. Og du glemmer også at 10GBase-T, selv med CAT6a kabler krever betydelig mer strøm som igjen betyr mer bråk. 16 porter uten å måtte trekke minst 50 watt er umulig.

 

Hadde denne krangelen her på forumet for 5 år siden og, akkurat samme argumenter og vi har sett hvordan det har gått....

Lenke til kommentar

Neppe, i bedriftssammenheng så har det vært så og si bare fiber de siste 10 åra.

Dette stemmer overhodet ikke.

Kobber er fortsatt standard for å koble server til switch.

For klienter er det vel bare i helt sære tilfeller man bruker fiber. Klienter går mer og mer over til wireless.

Servere fra Dell/HP etc kommer fortsatt med kobber som standard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...