Gå til innhold

Spørsmål angående kondensering.


Vernoklrttr

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at kondensering oppstår hvis f.eks. vannkjølingen er kaldere enn ambient?

 

Jeg har en AIO som på morgenen når jeg starter opp pc-en. Da er liquiden på rundt 10 grader, mens ambient er kanskje 17. Det tar da tid får liquiden kommer seg opp til ambient temperatur, vil det ikke egentlig da oppstå kondensering når liquid temperaturen er laveren enn luften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan væsken i AIO være 7 grader lavere enn ambient? 

 

Det er rett og slett fysisk umulig på en kjølesløyfe kun bestående av pumpe og radiator.

 

 

Det går fort opp til ambient, men er lavere i noen minutter.

 

Er vel slik at det er kaldt i kabinettet og vannet blir kaldt. Det blir varmere i rommet, og i kabinettet, men det tar lengere tid for at  vannet blir varmt, så derfor er det lavere enn ambient. Derfor holder vannet lavere temperatur enn rommet. Eller er dette helt feil?

 

Vannet er ihvertfall kaldere ifølge Corsair iCue enn f.eks. ambient/ hovedkort osv. Vannet blir til rom temp etter noen min da, så er ikke så lenge, men lurer derfor på om noe kan skje.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at vannet i en slik AIO ikke kan bli kaldere enn ambient. Hvis du leser av noe annet så er det feil med sensor / avlesning. Selv om maskinen er slått av så blir det ikke kaldere inni kabinettet eller i væsken.

 

Edit

For å få til det du skisserer må du ha veldig raske temperaturendringer. F.eks hvis du har et glass vann i kjøleskapet over natten, og så tar det ut. Da vil jo vannet være rundt 15 grader kaldere enn ambient i en periode .. men i et vanlig rom så endrer ikke temp seg så raskt. Dermed vil temp i vannet endre seg parallelt med ambient.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Bare for å kaste inn en kjapp en her, vann tar jo lenger tid å varmes opp en luft.

Ref:http://omp.gso.uri.edu/ompweb/doee/science/physical/chtemp6.htm

 

Så det kan godt ta litt tid, spesielt hvis du har en varmeovn lenger vekke enn pc. Husk at luften rundt må bli varm først og inni en pc som er slått av er det lite luftsirkulasjon. Det kommer også Ann på hvor du har tempreaturmåleren. Varm luft stiger jo også.

Lenke til kommentar

Ja med store raske temperaturendringer så kan man nok måle dette.

 

Jeg syntes bare det virker veldig usannsynlig at temperaturen i væsken er 10 grader hvis rommet er 17. Hvor kaldt er det her på natten? Det virker jo ikke bra for huset å ha det så kaldt, da med hensyn på treverk/råte/mugg. men Men det er en annen diskusjon.

 

Jeg kan sikkert regne på dette. Men må vite temperaturprofilen på rommet da. Og størrelsen til rommet samt mengden væske i AIO. Går fra 5 grader til 17 på minutter liksom?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Istad?

 

Vanntemp er egentlig ikke av interesse. Hva er temperaturen til slangen/radiator på AIO?

 

La oss SI at denne også er 15 da .. og du har 20 grader i rommet. Hva er luftfuktigheten? Hvis du har høy luftfuktighet (75% eller mer) så er duggpunktet rundt 5 grader lavere enn ambient. Teoretisk da kan vannet i lufta kondensere ut på AIO.

 

Sjekk luftfuktighet og sjekk overflate temperatur til AIO.

 

Men for å svare deg enkelt: Nei du trenger ikke være bekymret for kondensering i dette tilfelle.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...