Gå til innhold

Hensiktsmessig å oppgradere fra i5 3570k?


Anbefalte innlegg

Nok en tråd om jeg bør oppgradere..

Sitter i dag med en I5 3570k som kjører på 3.8Mhz(socket 1155), Asus Gtx 970 strix.

 

Spiller litt pubg, rocket league og forskjellig. Brukes også litt til bilder (Lightroom), samt som Plex server. Har intill 5 som streamer samtidig fra Plex.

 

Er det hensi7og oppgradere til en nyere i5 prosessor, og ett 1060 kort (6gb)? Ut fra det jeg kan se av sammenligner er det kanskje ikke all verden og hente...

Trenger innspill ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal det være noe vits, så må det bli til en i7 8700K eller bedre. GTX 1070Ti eller bedre.

 

Jojo, men han kan jo godt oppgradere litt og litt.. 

 

Men bare CPUen koster jo 4000 kr, så skal alt annet med som hovedkort osv.. 

 

 

Nok en tråd om jeg bør oppgradere..

Sitter i dag med en I5 3570k som kjører på 3.8Mhz(socket 1155), Asus Gtx 970 strix.

 

Spiller litt pubg, rocket league og forskjellig. Brukes også litt til bilder (Lightroom), samt som Plex server. Har intill 5 som streamer samtidig fra Plex.

 

Er det hensi7og oppgradere til en nyere i5 prosessor, og ett 1060 kort (6gb)? Ut fra det jeg kan se av sammenligner er det kanskje ikke all verden og hente...

Trenger innspill

 

Jeg oppgraderte nylig til i7 8700k, og det er jo en helt ny verden. Veldig mye for pengene, og funker bare helt fantastisk. Men du kan jo godt som jeg skriver over her oppgradere litt og litt.. Men begynn med CPU, det er ingen vits å oppgadere GPU først, da det blir bottleneck, noe som blir kjedelig for deg når du når høyere fps og må cappe for å kunne spille spill. Spesielt gjelder det PUBG som er helt sjukt CPU-intenst. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

vet ikke om det er Intel Core i7-9700K? Det snakkes om?

Den er vel mest invistering i dag, Intel Core i9-9900K er vel litt dyrt igjen.

 

i7 8700k er også et godt alternativ, men ettersom i7 9700k er kommet så er det jo ikke til å stikke under en stol at det er et bedre valg. Prisen ift. 8700k er ikke så hakka gale. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Enig, å oppgrader fra 970 til 1060 gir minimalt for pengene, ville også gått for i7 om du først skal oppgradere CPU.

 

Støtter de andre her som foreslår å oppgradere trinnvis. Start med skjermkort, så tar du CPU senere når du har/får råd.

 

Skriver under på denne med en gang! 

 

Har selv 980 ti og føler faktisk ikke overhode for å oppgradere GPU. Synes det funker veldig bra fremdeles. Og med en i7 så kommer den 970 til å faktisk bli brukt.. i5 3570k er en god prossesor, men den er jo elgammel. Kjøpte den selv for snart 6 år siden! 

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Ulempen med og ha sittet så lenge med utstyret er jo at jeg må bytte både hovedkort og ram når jeg bytter cpu, kan fort bli dyrt selvom det kjøpes brukt.

Så på tross av innspill her, blir det nok en i5 hvis jeg oppgraderer

 

Føler jo selv det flyter ganske greit med det jeg har, men vet jeg ikke er rustet så bra for så altfor lenge..

Lenke til kommentar

Det er dyrt å oppgradere, ved oppgradering av CPU blir det også nytt hovedkort og nytt minne, og skjermkort er så dyre i dag at også bruktprisene er høye.

 

Var nylig i nesten samme båt som TS, dog med et littegranne bedre utgangspunkt med 970 SLI og 4770K. Byttet først ut skjermkort og merket en enorm økning i spill-ytelse, noen uker senere ble det ny CPU, HK, RAM.  Bytte av skjermkort var billigere enn alt det andre til sammen, men langt mer merkbart. Det må sies at skjermkortet ble kjøpt brukt og alt det andre nytt.

 

Tror jeg vil anbefale å gjøre cirka det samme som meg, altså å finne en god deal på et brukt skjermkort. Eksempelvis kan 1080 fås ned i rundt 4000,- på Finn.no. Alternativt så selger jeg 970 Strix veldig billig hvis det kan være aktuelt. :xmas: Hvor nyttig det vil være kan jeg ikke svare på...

Lenke til kommentar

Ville venta på dei nye prosessorane til AMD. Ellers er vel strengt tatt ikkje Intel lenger veien å gå. Ein Ryzen 2600 gir meir for penga enn tilsvarande frå Intel.

Ryzen 2600 yter på linje med i7 4790k som nå er drøye 5 år gammal. Ryzen er billigere, men gir ikke mer for pengene.

 

Ryzen har vesentlig lavere fps i spill enn dagens i5 og i7, man får det man betaler for. Er en grunn til at Ryzen er så billig.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ryzen 2600 yter på linje med i7 2600k som nå er drøye 7 år gammal.

:rofl: Dagens humor må jeg si, får en god latterkrampe, riktignok er ikke Ryzen det råeste på markedet.

Husk ryzen 7 2600 har dobbel mange tråder som i7 7700k. Jeg merker en del bedre ytelse etter oppgradering fra sandy bridge og i7 2600k.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=sRAAqjWr1Gk

 

https://www.youtube.com/watch?v=v8g3a1jEFWU

 

Du overdriver nok noe. Intel er bedre på noe, men totalset gjør ryzen det bra for prisen.

Hvis vi skal snakke om pris vs krone per ytelse er ikke akkurat GTX 2080 TI og i7 9700k eller i9-9900K som gir best valuta for pengene.

Du kan ikke bare cherrypicke youtubere som snakker Ryzen til fordel. Ryzen er ikke god ytelse for prisen når selv i5 slår den.

 

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3288-amd-r5-2600-2600x-review-stream-benchmarks-gaming-blender/page-3

 

I samtlige spill (utenom Ashes of Singularity) så blir Ryzen 2700x slått av Intel i5 8600k som koster 500 kroner mindre.

 

Da får man jo mindre ytelse per krone med Ryzen.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ryzen gir nok mest bang for buck som de sier, men er man opptatt av gaming og har et GTX 1080Ti eller bedre skjermkort, så er 8700K og 9900K bedre valg. Kommer jo an på hvilke type spill man spiller mest også da, og i hvilken oppløsning.

 

De fleste ser seg også blind på gjennomsnitt fps. Frametimes betyr mer. Tester har vist at i f.eks Far Cry 5, så vil en 8600K med bare 6 tråder slite litt. I dette spillet er faktisk 8700K bedre siden den har HT. En 9900K enda bedre. Men så er det eldre spill som funker bedre på 8600K igjen. Spill som sliter med frametimes der CPU har HT. I disse spilla kan jo en 9700K være et godt valg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...