Gå til innhold

Telenor har startet pilot-testing av eSim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, og dette er litt skuffende. Håper de løser dette snart.

Ref: https://www.telia.no/magasinet/hva-er-esim/

 

Ja fordi det er sjukt viktig å kunne la seg forstyrre mens man er på trening eller nyter en tur i skogen :p

Da er man en viktig person da :roll:

 

Med smartklokker og andre enheter hvor du kommer deg på 4G via eSIM, kan du trygt stikke på trening eller ut i skogen uten mobilen.

Og dette har jeg greid også veldig fint før mobilen ble skapt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, Dual ? Det burde vel gå an å få inn hundre eSim samtidig, og hvorfor kan ikke man bruke samme telefonnummer ? Det gjør man jo allerede idag. Eller jeg forsto ikke spørsmålet :-P

 

Rent teknisk, er det nok ikke store hindre for å ha tilnærmet uendelig antall eSim som kjører parallellt. Med svært mange parallelle oppkoblinger, ville kanskje radioen i mobilen fått nok .. samt at batterilevetid ville vært redusert.. Men i stedet for uendelig: la oss si f.eks. 5 oppkoblinger. Det burde vært mulig å ordne! Å være tilkoblet fem nettverk krever ikke mye radio-aktivitet, ei heller batteri. Litt knotete vil det jo bli å måtte velge korrekt nettverk hver gang du skal ringe, sende sms eller bruke datatrafikk. Men allerede i dag løses dette ved å la én av de to båndene være 'master'. 

 

Så vidt jeg kan se, har iOS falt ned på å støtte én eSIM-leverandør om gangen. Altså bare én. Dersom du dytter inn et godt gammeldags SIM-kort, før du støtte for hele TO leverandører.  :nei:

 

I praksis har vi, tross eSIM, ikke kommet lenger enn til dual-SIM.  :cry:

Du får mao ikke mulighet til å koble til mer enn to ulike leverandører – som gjør at scenarioer artikkelforfatter snakker om, kanskje ikke er fullt så gjennomførbare allikevel.

 

Allikevel er jeg glad for at vi faser ut gammeldags SIM-kort. Jeg har aldri trengt noe SIM-kort når jeg kobler opp PC'n til ymse trådløse nettverk. Hvorfor skal mobil være annerledes? E-SIM er absolutt mer brukervennlig! Iallefall dersom det er kjapt og enkelt – helst nesten automagisk – å få registrert og koblet seg opp.

Lenke til kommentar

Rent teknisk, er det nok ikke store hindre for å ha tilnærmet uendelig antall eSim som kjører parallellt. Med svært mange parallelle oppkoblinger, ville kanskje radioen i mobilen fått nok .. samt at batterilevetid ville vært redusert.. Men i stedet for uendelig: la oss si f.eks. 5 oppkoblinger. Det burde vært mulig å ordne! Å være tilkoblet fem nettverk krever ikke mye radio-aktivitet, ei heller batteri. Litt knotete vil det jo bli å måtte velge korrekt nettverk hver gang du skal ringe, sende sms eller bruke datatrafikk. Men allerede i dag løses dette ved å la én av de to båndene være 'master'. 

 

Så vidt jeg kan se, har iOS falt ned på å støtte én eSIM-leverandør om gangen. Altså bare én. Dersom du dytter inn et godt gammeldags SIM-kort, før du støtte for hele TO leverandører.  :nei:

 

I praksis har vi, tross eSIM, ikke kommet lenger enn til dual-SIM.  :cry:

Du får mao ikke mulighet til å koble til mer enn to ulike leverandører – som gjør at scenarioer artikkelforfatter snakker om, kanskje ikke er fullt så gjennomførbare allikevel.

 

Allikevel er jeg glad for at vi faser ut gammeldags SIM-kort. Jeg har aldri trengt noe SIM-kort når jeg kobler opp PC'n til ymse trådløse nettverk. Hvorfor skal mobil være annerledes? E-SIM er absolutt mer brukervennlig! Iallefall dersom det er kjapt og enkelt – helst nesten automagisk – å få registrert og koblet seg opp.

Du bommer nok litt her på slutten, på min iPad Pro dukker det opp tre operatører som jeg kan kjøpe abb til e-SIM på, AlwaysOnline, GigSky og Thruphone, jeg kan velge fritt hvem jeg vil bruke, men jeg kan fremdeles bare koble til én av de, på samme måte som jeg kun kan være tilkoblet étt av de nettverkene som er tilgjengelig, så det er nok ikke SÅ annerledes.
Lenke til kommentar

Det finnes jo aktiv dual-sim også på gamle fysisk SIM-kort, så hvorfor skulle ikke det være mulig på eSIM? Mange mobiltelefoner leveres likevel uten aktiv dual-sim, slik at telefonen blir utilgjengelig på det sekundære SIM-kortet om du har en telefonsamtale gående på det primære SIM-kortet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Så vi som Telenorbrukere kan nå få aktivere dette på iPhone Xs og iPad Pro (2018) i tillegg til Apple Watch? Kontaktet Telenor senest i går og fikk beskjed om at eSIM kun er tilgjengelig i form av Tvilling-SIM tiltenkt smartklokker, var begrenset til maks en per abonnement og det var ingen planer om støtte for eSIM til bruk som hovedsim på mobil eller som datatvilling til nettbrett.

 

Nei det er vel for "avansert" å få til i 2018 at en kan bruk 1 eSIM på alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...