Gå til innhold

Nammo på våpenmesse i Egypt: Kritikere vil ha regler mot våpensalg til urolige områder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, dette gjør vi allerede - all vår ammunisjon merkes, både med våre egne produsentmerker, og med de merkene kunden måtte ønske selv (batch-nr, kontrakt, etc.)

Er dette merking som kan finnes igjen på hvert eneste granatfragment etter sprengning? Og det kula, ikke hylsa som er viktig å merke for patroner.

Endret av aasATuio
Lenke til kommentar

Skal de merke hvert eneste atom? Det finnes grenser for hva som er mulig å merke og da.

For dei som blir trefte av granatsplintar i krigen ville det vera fint å kunna dokumentere ulovleg ammunisjonshandel og oppspore produsentar av djevelskap. Det same gjeld med geværkuler. Det ville vera svært nyttig å kunna spore ei kule i eit skyteoffer tilbake gjennom ein handelskjede til produsenten, og dette ville også vera eit nyttig hjelpemiddel for politiet for å finne skyttaren. Eg trur at moderne mikroteknologi kan brukast til å realisere slik merking som eg ser for meg. Omfattande dokumentasjon av salg og omsetning er ein moderne teknisk mulighet som eg meinar burde vera pålagt produsentane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, dette gjør vi allerede - all vår ammunisjon merkes, både med våre egne produsentmerker, og med de merkene kunden måtte ønske selv (batch-nr, kontrakt, etc.)

 

Har de hemmelege kundelister? Før salgskontrakt er inngått er hemmeleghald viktig, men ein ammunisjonsprodusent i trygge Noreg burde ikkje få lov til å ha hemmelege leveranselister. Moderne datateknologi gjer at det ligg liten kostnad for produsenten i å registrere og spore ammunisjonsleveransar.

Lenke til kommentar

Skal de merke hvert eneste atom? Det finnes grenser for hva som er mulig å merke og da.

Akkurat! Hvis man vet nøyaktig hvilken kjemisk sammensetning metallet har kan man identifisere den ved enkle analysemetoder. En produsent som tar sporbarhet veldig på alvor kunne til og med inkludert ørsmå (<0.1%) mengder av grunnstoffer man normalt ikke ville sett i legeringene. Da blir det så enkelt som å si at hvis det ikke finnes erbium eller bor eller hva enn man velger i splintene kommer de ikke fra Nammo. Det trengs ikke engang hypermoderne mikroteknologi, bare litt metallurgi.

Endret av Han Far
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må tydeligvis se på varslingsinstillingene, for her var det mange nye innlegg jeg ikke hadde fått med meg!

 

Angående merking - utfordringen i dag er ikke ulovlig handel med våre produkter, men produkter fra den mindre regulerte delen av industrien. Forsvarsindustrien er ikke enhetlig - vi er en del av den gjennomregulerte industrien i USA, vest, og nord-Europa, hvor ulovlige salg i veldig liten grad forekommer. NATO har regler om at all NATO-standard ammunisjon skal merkes tydelig for å sikre at alle skal vite at den trygt kan brukes, og for å vite hvor den kommer fra. Når det flyter ulovlig ammunisjon på svartebørsen i ulike konfliktsoner uten merking og uten dokumentasjon, så stammer ikke den fra oss.

 

Utfordringen i dag kommer fra gråsonen som eksisterer (blant annet) i en del gamle sovjetrepublikker hvor en rekke tidligere statlige ammunisjonsverk produserer alle mulige typer russisk-standard ammunisjon, ofte under svake og utydelige regelverk. Når du ser på våpnene som brukes i et sted som for eksempel Jemen så vil du se at mesteparten er av sovjetisk/russisk opphav. Vi eksporterer ikke ammunisjon til denne typen håndvåpen fra noen av landene der vi har fabrikker. Dette kommer i stedet fra denne typen gråsoneprodusenter.

 

Det vi produserer er først og fremst spesialprodukter for EU og NATO-land - panserbrytende, skarpskytter, IR-sporlys, ammunisjon for fly, programmerbar ammunisjon, taktiske rakettmotorer, osv. Vi har noen standardprodukter vi leverer primært til forsvarene i landene der produksjonen skjer, men her er eksportandelen mindre (standardprodukter fra en produsent som lever av spesialprodukter har gjerne en kvalitet og en pris mange ikke er villige til å betale.) Vi har rett og slett ingen intensjon, interesse eller ønske om å være en leverandør til konfliktsoner, og kombinert med strengen og omfattende regelverk i de landene der vi opererer så er vi trygge på at vi ikke er det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...