Gå til innhold

Kjøp av musikkinstrumentkabler (med 6.3mm jack)


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en hel del instrumentkabler (2 ledere, mono 6.3mm jack på hver ende, jeg tenker 3m skulle holde) for å koble diverse elektroniske musikkinstrumenter (synth osv.) til mikser for hjemmebruk og lurer på hvor hen jeg bør gå for å få kvalitet til en rimelig pris.

Er for eksempel disse fra nettbutikken Gear4music greie?:

https://www.gear4music.com/Guitar-and-Bass/Jack-Jack-Instrument-Cable-3m/337

 

Eller vil det være rimeligere og bedre å kjøpe kabel på rull samt kontakter og lodde mine egne? Isåfall, hvor hen selges dette til en grei pris og kvalitet?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike kabler er vanligvis tynne ledninger med veldig mye polstring rundt. Det som er viktig er pluggen, koblingene i den og  strekkavlastningen mot koblingene

 

Det jeg pleier å gjøre for strekkavlastning er å lage en liten bue med kabelen rundt pluggen og feste en med strips slik at stress blir på selve kabelen og ikke i overgangen til pluggen. Dette gjør at kablene varer veldig mye lengre i.o.m at det skal en del til å slite ledningene i kabelen.

 

Generelt råd er å ikke kjøpe de aller billigste som f.eks Hama, men gå litt opp i pris. Hvis du ikke vil lese deg opp så gå etter robusthet på pluggen du kan se. Det er også bra om kabelen er skjermet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt slike kabler på mange år og vet ikke helt hva slags merker er å foretrekke og hva slags priser som er "greie" og hva som er overpriset (i forhold til bruk da -det er jo forskjellige krav til kabler som skal brukes på konserter/turne og hva som er bra nok for et hjemmestudio der man ikke plugger dem inn og ut hele tiden).

 

For en god del år siden laget jeg kablene selv, men det var litt tilfeldig hva slags kabler jeg kom over. Noen var ganske stive mens andre var fløyelsmyke -sistnevnte var å foretrekke, men jeg vet ikke om dette kommer frem når man bestiller på nettet.  Det er vel kanskje silikonbelagte kabler det er snakk om her.

 

Jeg har faktisk en del løse gullbelagte jack-kontakter som jeg kunne brukt, om jeg da finner noen butikker som selger kvalitetskabel pr. meter. Men det er jo en del jobb med å fjerne isolasjonen uten å ødelegge kabelen. Loddingen tar også tid, men går egentlig greit.

Det kommer nok til å bli en del kabler også da, så jeg vet ikke helt.....

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...