Gå til innhold

Kobling av LED lys i bil


Anbefalte innlegg

Heisann, har koblet meg opp ei LED stripe i bilen, fra Biltema:

https://www.biltema.no/bygg/belysning/innendorsbelysning/led-lister/led-list-3-stk-rgb-2000035290

 

Denne har jeg kuttet rett ved 230v kontakta som transformere til 12v. I kjapp tankegang burde jo dette fungere, ikke sant?

 

Problemet er at den KUN lyser blått, og det er umulig å bytte farge/dimme. Har utelukket alle andre feilkilder ved å kjøpe et ekstra sett og prøve om hverandre, her fungerer alt. Så det er nødt til å ha noe med strømforsyning å gjøre.

 

Noen som har en anelse, så jeg kanskje får brukt den allikevel? :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at den KUN lyser blått, og det er umulig å bytte farge/dimme. Har utelukket alle andre feilkilder ved å kjøpe et ekstra sett og prøve om hverandre, her fungerer alt. Så det er nødt til å ha noe med strømforsyning å gjøre.

 

Fjernkontrollen fungerer vel med trafoen, det er justering av spenning som endrer fargen på diodene.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Kan du forklare hvordan det virker?

Har ikke satt meg helt inn i hvordan slike LED strips fungerer, men at det er endring av spenningen ser jeg som helt usannsynlig. 

 

Nei, jeg er ikke sikker på det ettersom det finnes mange typer?

 

Generelt er LED med flere farger egentlig bestående av tre lyskilder, vanligvis RGB, som i rød, grønn og blå diode.

Det er intensiteten fra hvert lys som gir forskjellige farger, og den intensiteten kontrolleres ofte av en innebygget mikrokontroller.

 

Hva slags signal som kreves inn i mikrokontrolleren for å endre fargen på lyset varierer.

På LED-lys med kun to ben kan man på enkelte modeller endre farge når spenningen endres, men det mest vanlige er nok at spenningen er konstant, mens båndbredden til mikrokontrolleren endres, og båndbredde er målt i hertz.

Endring av båndbredden ville høyst sannsynlig fremdeles bli gjort i trafoen, og fjernkontrolleren er nok "koblet" til denne, ikke selve LED-stripsene.

 

På disse fra Biltema ser det ut som om det er seks ben per LED, altså to ben per diode (per farge) som kontrolleres hver for seg, uten mikrokontroller.

 

Den ene siden, altså de tre benene på ene siden av LED-lyset, kan kobles sammen, dette er anoden, så kontrollerer man spenningen inn på katoden på andre siden for hver av de tre lysdiodene, så endrer man fargen.

 

Dette er nok også årsaken til at det er kun fire ledere på ledningen, når anodene er koblet sammen trengs det kun tre signaler for å endre de tre lysdiodene inne i LED-lyset, til sammen fire signaler, "jord" og tre "pluss" signaler, ett for hver farge (rød, grønn, blå).

 

Kobler man bare vanlig 12 volt DC fra bilbatteriet til en LED-strips, så vil de nødvendigvis bare lyse i samme farge hele tiden, særlig ettersom IR-mottakeren sitter i trafoen.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Tilbake til problemstillingen:

Det er vanskelig å detektere elektrisk støy problemer direkte. Men du kan teste litt for å se om det gjør noen forandring, som kan hjelpe til med å forstå problemet.

1. Kan du koble til 220V adapter mens den er montert i bilen?

2. Kan du koble en LED stripe til 12V fra bilen med en kabel, slik at stripen er et stykke unna bilen.

 

PS: flyttet tråden til Elektronikk.

Lenke til kommentar

Nei, hvordan kan den måten kontrollere hver LED individuellt? 

 

Det ser ut til å være dårlig med individuell kontroll på LED-lister til en tohundrelapp fra Biltema, men uansett så spiller det liten rolle, selv med mikrokontroller så må det sendes et signal fra trafoen, hvor IR mottakeren sitter, for å endre fargene.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Naturligvis sitter det en mikrokontroller i styringsenheten. Bildet fra Biltema viser ikke trafoen, den viser en "RGB controller" med 12V inngang og IR mottaker.

 

Ellers så sier du "kontrollerer man spenningen inn på katoden på andre siden for hver av de tre lysdiodene, så endrer man fargen".

Man kan ikke endre spenningen inn på en basic LED. Man endrer strømmen.

Men dette er ikke noen basic LED. Det er en slik:

post-8415-0-30847900-1542661708.png

 

Lenke til kommentar

Bildet fra Biltema viser ikke trafoen, den viser en "RGB controller" med 12V inngang og IR mottaker.

Okay, så ut som en trafo for meg?

 

Man kan ikke endre spenningen inn på en basic LED. Man endrer strømmen.

Men dette er ikke noen basic LED. Det er en slik:

 

Strømmen faktisk? Strøm er noe som forbrukes, målt i ampere, det er vanskelig å endre det, det gir seg liksom selv?

 

Du har helt rett, det er ikke noe "basic LED", egentlig er det ikke en LED i det hele tatt, men tre, ettersom LED er en forkortelse for lysdiode, og denne saken har tre dioder integrert, en rød, en grønn og en blå.

 

Jeg gir opp, trådstarter finner sikkert ut av det?

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Dette har jeg forsøkt: 

 

1. Koble rett på 12v i bilen. Det lyser kun blått, og det er det. 

 

2. Koble på NYTT 230v adapter inne i stua, det fungerer helt fint. 

 

3. Koble ledningene på det gamle adapteret inne i stua, da lyser det kun blått. 

 

4. Setter man feil stikkere mot hverandre, dvs ikke slik de er laget, kan den lyse rødt uavhengig av 1, 2 og 3. 

 

Ser for meg at den kanskje kan være ekstremt sensitiv på spenning, og at den må ha 100% riktig, som det nye adapteret uten modifikasjoner gir. Men bare en spekulasjon, jeg kan ikke veldig mye om dette ;) 

Lenke til kommentar

Så du har ikke prøvd det jeg foreslo. Da kommer vi ikke videre.

At den trenger akkurat 12V er en liten mulighet, men ikke sannsynlig. Mikrokontrolleren går på 5V eller 3,3V, så det er en regulator inni der.

Skal forsøke det i ettermiddag, men når jeg koblet de direkte på batteriet i motorrommet, lyste de også blått. Det er jo litt rart at det ikke fungerer når man kobler de på det gamle 230v adapteret igjen, og prøver det inne i stua. Får se hva jeg finner ut i ettermiddag :) 

Lenke til kommentar

... men når jeg koblet de direkte på batteriet i motorrommet, lyste de også blått. 

Hmm, da må jeg antagelig melde pass. Batteriet skal gi ren spenning når motoren ikke går, da burde det ikke være noe støy av betydning.

Men hvis du føler for å ta en tur til Asker kan jeg prøve å hjelpe hands-on.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...