Gå til innhold

Ingeniør - valg av skole/progresjon


Zenix-

Anbefalte innlegg

Hei,

Holder for tiden på med siste deltidsåret ved fagskolen, samt at jeg tar R1, R2 og Fysikk 1 i tillegg, med planer om å hive meg på ingeniørstudier f.o.m. høsten 2019. I den anledning har jeg funnet en håndfull skoler som tilbyr bachelor i ingeniør (bygg), men klarer ikke helt å bestemme meg for hverken skole eller progresjon. Håper noen med erfaring, enten fra selve utdannelsen eller lignende dilemma, kunne hjulpet meg på vei.

Jeg jobber fulltid, og vil også gjøre dette ved siden av studiene. Det har gått greit disse årene på fagskolen, som riktignok er et deltidsstudie, og det har fungert når jeg nå denne høsten tar R1, R1 og Fys1 i tillegg. Planen er å gå hele veien, altså master.

Noen (alle?) universitet tilbyr muligheten til å ta både bachelor og master over flere år enn de vanlige 3+2 når man studerer fulltid, så jeg lurer på om noen har erfaring med dette? Altså det å jobbe fulltid, samtidig som man studerer fulltid, og om man klarer å følge progresjonen til de som studerer dagtid. Er klar over at det krever innsats, men føler jeg har erfaring etter deltidsstudier og motivasjon nok til å gjøre nettopp det. 

Samtidig har UiT en nettbasert ingeniørstudie, hvor progresjonen er over 3 år. NTNU Gjøvik har fleksibel ingeniørstudie over 4 år. UiS, som for meg er nærmest, tilbyr kun fulltidsstudie, men sier at dette er mulig å tilpasse slik at man kan ta det deltid. Plusset her er at jeg her kanskje (kanskje; siden det er avhengig av fagene, karakterer m.m.) får godskrevet 60 studiepoeng pga fagskole. UiS har også 3+2 innen konstruksjon. 

 

Så for å stille konkrete spørsmål (med mine "favoritter"/aktuelle universitet);
 

  • Nettbasert over 3 år på UiT? Har noen erfaring fra dette universitetet? Hvorfor er dette studiet over 3 år mot Gjøviks 4?
  • Nettbasert på NTNU Gjøvik over 4 år? Stiller man nevneverdig sterkere som arbeidssøker med NTNU på CVen?
  • HVL i Bergen, Universitetet i Stavanger og Universitetet i Agder tilbyr fulltid, men tilpassing over lengre tid dersom ønskelig. Noen erfaringer fra disse skolene?

​Med "fradrag" på 60 studiepoeng vil jeg kunne ta dette studiet over 2 år slik jeg forstår det, og om jeg klarer det studieløpet i kombinasjon med fulltidsjobb, så tar det meg 4 år å ta masteren. Er det mulig? Er det mer fornuftig å velge UiT/Gjøviks fleksible løsninger? Og isåfall; hvor mye veier "NTNU" kontra "UiT" på CVen?

På forhånd takk for svar!

PS; De som bare måtte mene noe om dette, uten å ha erfaring fra lignende dilemma eller utdanning, må gjerne komme med innspill. Jeg tar i mot med åpne armer, all den tid jeg virkelig sliter med å velge den ene skolen/progresjonen foran den andre :-)


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig? Er det mer fornuftig å velge UiT/Gjøviks fleksible løsninger? Og isåfall; hvor mye veier "NTNU" kontra "UiT" på CVen?

 

Hei!

 

Det virker som om du har funnet en rutine som virker for deg.

 

Min erfaring fra NTNU var at det var lurt å fokusere på matematikken de første årene. Et solid grunnlag i matematikk (kalkulus, diff.likn., algebra og statistikk) gjorde det mye enklere og raskere med de andre fagene. En annen erfaring fra NTNU var et evig mas med obligatoriske arbeider som til tider kunne bli veldig "styrende" slik at man ikke fikk tid til å jobbe med det man kanskje ønsket. Ellers er det jo et stort studentmiljø slik at du forsvinner litt i mengden. Savnet kanskje mest rolige lesesaler hvor man ikke satt oppi hverandre eller grupperom hvor man ikke satt på utstilling.

 

På UiT var det ganske anderledes. Mye mindre obligatoriske arbeider og mer frihet til å jobbe på egenhånd: følte meg som en student. Et mindre studentmiljø og flere rolige lesesaler. Veldig stille og rolige biblioteker.

 

Tviler på om det har så veldig mye å si om det står NTNU eller UiT på vitnemålet. En gang var det vel at alle skulle gå gamle NTH for å bli sivilingeniører? I dag er det kanskje mer hvordan linje man går? Noen linjer er tradisjonelt populære som medisin, juss og sånt. Andre er kanskje mer i tidsånden som kybernetikk, informatikk, osv. Når det er sagt, så er det definitivt en forskjell på om det står NTNU eller Stanford/Caltech/Oxford/.. på diplomet :-)

 

Lykke til med studier!

Lenke til kommentar

 

Min erfaring fra NTNU var at det var lurt å fokusere på matematikken de første årene. Et solid grunnlag i matematikk (kalkulus, diff.likn., algebra og statistikk) gjorde det mye enklere og raskere med de andre fagene. En annen erfaring fra NTNU var et evig mas med obligatoriske arbeider som til tider kunne bli veldig "styrende" slik at man ikke fikk tid til å jobbe med det man kanskje ønsket. Ellers er det jo et stort studentmiljø slik at du forsvinner litt i mengden. Savnet kanskje mest rolige lesesaler hvor man ikke satt oppi hverandre eller grupperom hvor man ikke satt på utstilling.

 

På UiT var det ganske anderledes. Mye mindre obligatoriske arbeider og mer frihet til å jobbe på egenhånd: følte meg som en student. Et mindre studentmiljø og flere rolige lesesaler. Veldig stille og rolige biblioteker.

 

Takk for svar!

 

Tolker det slik at du gikk fulltid på begge universitetene? Hva var inntrykket av det faglige nivået på lærere/universitetet? Det viktigste for min del er at skolen og studiet jeg tar er såpass bra at jeg kommer derfra med mest mulig kompetanse. Jeg har ikke lyst til å ta snareste vei kun for å ha ingeniørpapirer, dersom det går på bekostning av hva jeg lærer.

 

Jeg blir i utgangspunktet litt skeptisk siden nettstudiet til UiT går over 3 år, som er like mange som ved fulltid, sammenlignet med Gjøviks 4 år. Da tenker jeg automatisk at det er et studie som "mangler noe", men her er det godt mulig jeg tar feil. Har du noen kjennskap til det nettbaserte studiet fra UiT? Evt. har hørt noe om det?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Tolker det slik at du gikk fulltid på begge universitetene? Hva var inntrykket av det faglige nivået på lærere/universitetet? Det viktigste for min del er at skolen og studiet jeg tar er såpass bra at jeg kommer derfra med mest mulig kompetanse. Jeg har ikke lyst til å ta snareste vei kun for å ha ingeniørpapirer, dersom det går på bekostning av hva jeg lærer.

 

Jeg blir i utgangspunktet litt skeptisk siden nettstudiet til UiT går over 3 år, som er like mange som ved fulltid, sammenlignet med Gjøviks 4 år. Da tenker jeg automatisk at det er et studie som "mangler noe", men her er det godt mulig jeg tar feil. Har du noen kjennskap til det nettbaserte studiet fra UiT? Evt. har hørt noe om det?

 

Hvor mange studiepoeng er UiT-programmet på? Jeg ser de har et nettbasert byggingeniørstudie på 3 år/180 studiepoeng, så hvis jeg fant det samme du tenker på så er jo det fulltid.

 

Kan du linke til Gjøvik-studiet du vurderer? Finner det ikke på et raskt søk, nærmeste var et deltidsstudie som ikke lenger er tilgjengelig (de som har begynt får fullføre men det tas ikke opp nye studenter). 

 

Når det gjelder omdømme - de i arbeidslivet som eventuelt måtte ha en preferanse for "NTNU" mener nok heller Gløshaugen/NTH og vil nok ikke tenke det samme om NTNU Gjøvik, så jeg ser ikke for meg det er stor forskjell omdømmemessig på disse to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

har ingen erfaring fra bygg, men har gått/går elektro/automasjon i full stilling(egentlig langt mer..). 

Jeg startet på UiS(nabobyen) med mål om å kjøre fulltid. Etter ett år(60 poeng) så jeg at dette ble alt for vanskelig ift jobben min(reiser mye og har ikke fri perioder). Jeg har nå flyttet over til høgskolen i min by og delt opp slik at jeg nå at 10-20 poeng pr semester. Det fungerer veldig fint! 

 

Ville absolutt gått på det som er i nærheten av deg og absolutt droppet de 60 poengene. Legg opp en plan som passer deg med studieveileder og ta det derifra :) 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvor mange studiepoeng er UiT-programmet på? Jeg ser de har et nettbasert byggingeniørstudie på 3 år/180 studiepoeng, så hvis jeg fant det samme du tenker på så er jo det fulltid.

 

Kan du linke til Gjøvik-studiet du vurderer? Finner det ikke på et raskt søk, nærmeste var et deltidsstudie som ikke lenger er tilgjengelig (de som har begynt får fullføre men det tas ikke opp nye studenter). 

 

Når det gjelder omdømme - de i arbeidslivet som eventuelt måtte ha en preferanse for "NTNU" mener nok heller Gløshaugen/NTH og vil nok ikke tenke det samme om NTNU Gjøvik, så jeg ser ikke for meg det er stor forskjell omdømmemessig på disse to. 

 

Det stemmer at det er 3 år og 180 studiepoeng, men at det er nettbasert. Jeg sier "deltid" når jeg mener studier som er tilpasset slik at man kan ta de uten å måtte være tilstede i klasserommet for maksimalt utbytte. Kanskje feil av meg å tenke at dette er å betrakte som et deltidsstudie?

 

Link til det i Gjøvik; https://www.ntnu.no/studier/bibyg 

 

Her står det to kurskoder for hhv heltid og deltid. Finner ingen informasjon i farten om at de ikke lenger tar inn studenter til dette kurset selv.

 

Har du noen erfaringer med kombinasjonen full jobb og studier selv?

Grunnen til at jeg forhører meg litt om hva som er å anbefale og hva som er mulig, er fordi jeg i min alder ønsker å korte ned studietiden mest mulig, samtidig som det er minst like viktig at jeg da får fullt utbytte av selve studiet. Dersom det er mulig, selv om jeg er inneforstått med at det uansett blir mye jobbing, å ta et fulltidsstudie på kveldstid/helger ved siden av full jobb, så blir det jo mulig å korte ned studietiden noe. Eksempelvis på UiS så får man fradrag for inntil 60 studiepoeng for fullført fagskole, noe som gjør at jeg i teorien kan klare å fullføre bachelorstudiet på 2 år. Dersom det imidlertid er slik at det er "umenneskelig" å studere 100% ved siden av full jobb, så blir det i mine øyne kanskje mer praktisk å se meg om etter mer "skreddersydde" løsninger som det på UiT og det på Gjøvik.

 

Kan nevne i farten at også UiA har lignende "rabattavtale"; her får man fradrag for inntil 40 studiepoeng om man har fullført fagskole, og disse tilbyr en studieplan som er "øremerket" med "fagskole" - altså studieplan over to år. 

 

Problemet er at jeg sliter med å velge.

 

 

Lenke til kommentar

Ville absolutt gått på det som er i nærheten av deg og absolutt droppet de 60 poengene. Legg opp en plan som passer deg med studieveileder og ta det derifra :)

Regner med det er hardt med 60 studiepoeng hvert semester, men tenker samtidig at om jeg får "rabatt" hos UiS pga fagskole, så får jeg muligheten til å fullføre på to år. Da er alternativene å enten legge all fritid i skolearbeid i to år og så være ferdig, eller å søke på studier som f.eks det på UiT eller det på Gjøvik som fort vil ta 4 år. Altså dobbelt så lang tid.

 

Takk for svar, og lykke til med egne studier!

Lenke til kommentar

Regner med det er hardt med 60 studiepoeng hvert semester, men tenker samtidig at om jeg får "rabatt" hos UiS pga fagskole, så får jeg muligheten til å fullføre på to år. Da er alternativene å enten legge all fritid i skolearbeid i to år og så være ferdig, eller å søke på studier som f.eks det på UiT eller det på Gjøvik som fort vil ta 4 år. Altså dobbelt så lang tid.

 

Takk for svar, og lykke til med egne studier!

 

Jeg vill råde deg til å gå for UiS pga rabatten, søk på fulltid. Prøv det i 1-2 semester og se ann. Blir det for mye, legg opp ny plan med studieveileder. For min del var det ikke eksamen/lesing/kunnskapene det sto på, men ved å bytte til høgskole ble det langt mer obligatorsik arbeid. 10-15 innleveringer pr semester er ikke unormalt. Det spiser opp alt for mye tid. 

Lenke til kommentar

Merk at rabatten på studietid på UiS kan være veldig krevende! Gikk på studium med to stk fra fagskolen da jeg studerte elektro på UiS. Et av tilfellene var et semester 4 fag krevde semester 1 og 2 fag som forkunnskap. Siden de da hoppet rett inn i studieløpet og begynte på mitt tredje semester, så ble fagene veldig mye vanskeligere - ettersom de måtte ta fag som var forkunnskap parallelt.

 

Mitt tips; forhør deg med UiS og spør om du kan havne i samme situasjon ?

Endret av V_B
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Undersøk Y-veien, som gjør veien til ingeniøryrket kortere for folk med fagbrev/relevant erfaring. Ville ikke anbefalt fulltidsstudier med fulltidsjobb, det kan bli veldig stressende og du kan miste motivasjonen over tiden. Det du kan gjøre er å bare søke opptak, også melde deg av ett eller to fag hvert semester, for så å bruke et år eller to ekstra. Eventuelt kan du bruke kontinuasjonseksamen til å kunne benytte tre semestre (ta et fag i det som er studentenes sommerferie). Man kan diskutere på hvorvidt NTNU sitt navn er blitt "vasket ut" på grunn av alle utvidelsene av universitetet, men jeg vil tro at navnet absolutt er en fordel å ha på CV-en. Akkurat hvor stor fordel det er er jeg heller usikker på. Til informasjon studerer jeg selv på NTNU i Trondheim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...