Gå til innhold

Suns Looking glass project, 3d dektop


thorsan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommersielt blir det garantert.  Proprietært/lukket også, regner jeg med.

"Sun Microsystems is experimenting (as we have reported in the past) with a three-dimensional desktop interface that could alter the way users see their screens--without the dorky glasses. First demonstrated at LinuxWorld in January, the "Project Looking Glass" initiative is a 3D Java-based, open source desktop that runs on Linux."

http://www.osnews.com/comment.php?news_id=5927

Er vi litt pessimister i dag Slime Mold? ;)

Bare skeptiske til SUN vs. fri programvare generelt. Jeg vil ikke ta OSNews' ord for at SUN vil slippe dette som fri programvare -- de har ikke gjort det ennå ihvertfall, og jeg finner ikke det nevnt i det hele tatt på Looking Glass' hjemmeside. Men vi får se :)

Lenke til kommentar
du kan også peke mplayer til linken - funket for meg...

@Stroyer:

Bruk mplayer (last ned realplayer codecen fra mplayerhq.hu) hvis du bruker Linux.

 

Hvis du bare bruker Windows (hvorfor snoker du da rundt på et *nix forum? :dontgetit: ) kan du f.eks. installere realplayer eller så kan du ha det så godt :p

Lenke til kommentar
Erhm, beklager at jeg dro den opp. så ikke datoen. Så bare linken i en eller annen signatur tror jeg

 

Unnskyld igjen... :\

hehe moro, jeg som har den i siggen er ute etter reaksjoner på dette da jeg snart skal skrive hoved oppgave og lurte på om jeg skulle ta dette som utgangspunkt.

 

_

Thorsan

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
tøffe greier . ser muligheten med programer som har 6 flater som man kan bruke som tabulatoer og bare snurre på "vinduet" for og finne det man leter etter

Hva mener du?

 

Uansett: 3D desktop kommer neppe til å ta skikkelig av før skjermene er 3d. Men tenk deg dette:

 

Du kommer inn i rommet hvor pc'n står (dvs. selve pc'n står et helt annet sted, f.eks på loftet). I det du kommer inn, oppdager den at du kommer inn i rommet, og ønsker deg velkommen (en funksjon du seff. kan slå av). Når du kommer inn, finner du fram "peke/force-hanskene", hvorpå du går og henter login-vinduet som står borte i et hjørne. Du setter deg ned i sofaen foran bordet, trekker fram keyboarded (trådløst seff), og taster passordet ditt. Etter noen sekunder kan du hente programmene dine (de ligger i fint merkede stabler, men du kan selvfølgelig bare rope "writer" eller vinke et bestemt mønster), og så flyr OO 10.3 fram, og plaserer relevante knapper samt arket i behagelig avstand/posisjon. Så kan du begynne å skrive - på ganske samme måte som vanlig.

 

Når du er ferdig med dette, skal du gjøre litt kjemi. Du beordrer fram "ViritualChemistry", og kolbene spretter opp på bordet foran deg. Deretter kan du mikse og blande så mye virituelle kjemikalier du bare ønsker, mens du har arket med forsøksbeskrivelsen behagelig flytende ved siden av deg (det er "tagget" til å følge etter deg, så hvis du går for å hente noe, så følger det etter - alltid i en behendig nærhet.), og rapportarket (OO 10.3) liggende på pulten. Du kan selvfølgelig skrive på dette med en penn, og tegne også.

 

Når du er ferdig med rapporten, kaster du alle kjemikaliene og reagensrørene bort, og de forsvinner. Hvis du vil ta vare på dem, kan du selvfølgelig hente filutforskeren, og legge det i en passelig pappeske, før du dytter pappesken tilbake inn i filutforskeren. (3d ala det SGI prøvde seg på).

 

Så henter du fram its:learning build 30, åpner kjemi, og dytter arket med rapporten inn dit.

 

Deretter er det tid for en RPG. Du går bort til "klesskapet", og tar på deg monster-drakten. Vennene dine dukker også magisk opp rundt deg, og dere kan gå på oppdagelsesferd og knuse virituelle monstere på en meget realistisk måte. DOOM 9 blir nok litt for skummelt for de fleste...

 

Når du er ferdig, går du og henter "kontrollpanelet" som ligger slengt borti kroken, og trykker på "logg ut". Dine personlige møbler forsvinner rundt deg, og lillesøster kan overta. Hun logger inn, og veggene bytter til rosa hjerter, og en hest kommer opp i kroken. Du grøsser og går ut døra fortest mulig...

 

Bare en liten visjon...

 

*matteinnføring*

Lenke til kommentar
tøffe greier . ser muligheten med programer som har 6 flater som man kan bruke som tabulatoer og bare snurre på "vinduet" for og finne det man leter etter

Hva mener du?

 

Uansett: 3D desktop kommer neppe til å ta skikkelig av før skjermene er 3d. Men tenk deg dette:

 

Du kommer inn i rommet hvor pc'n står (dvs. selve pc'n står et helt annet sted, f.eks på loftet). I det du kommer inn, oppdager den at du kommer inn i rommet, og ønsker deg velkommen (en funksjon du seff. kan slå av). Når du kommer inn, finner du fram "peke/force-hanskene", hvorpå du går og henter login-vinduet som står borte i et hjørne. Du setter deg ned i sofaen foran bordet, trekker fram keyboarded (trådløst seff), og taster passordet ditt. Etter noen sekunder kan du hente programmene dine (de ligger i fint merkede stabler, men du kan selvfølgelig bare rope "writer" eller vinke et bestemt mønster), og så flyr OO 10.3 fram, og plaserer relevante knapper samt arket i behagelig avstand/posisjon. Så kan du begynne å skrive - på ganske samme måte som vanlig.

 

Når du er ferdig med dette, skal du gjøre litt kjemi. Du beordrer fram "ViritualChemistry", og kolbene spretter opp på bordet foran deg. Deretter kan du mikse og blande så mye virituelle kjemikalier du bare ønsker, mens du har arket med forsøksbeskrivelsen behagelig flytende ved siden av deg (det er "tagget" til å følge etter deg, så hvis du går for å hente noe, så følger det etter - alltid i en behendig nærhet.), og rapportarket (OO 10.3) liggende på pulten. Du kan selvfølgelig skrive på dette med en penn, og tegne også.

 

Når du er ferdig med rapporten, kaster du alle kjemikaliene og reagensrørene bort, og de forsvinner. Hvis du vil ta vare på dem, kan du selvfølgelig hente filutforskeren, og legge det i en passelig pappeske, før du dytter pappesken tilbake inn i filutforskeren. (3d ala det SGI prøvde seg på).

 

Så henter du fram its:learning build 30, åpner kjemi, og dytter arket med rapporten inn dit.

 

Deretter er det tid for en RPG. Du går bort til "klesskapet", og tar på deg monster-drakten. Vennene dine dukker også magisk opp rundt deg, og dere kan gå på oppdagelsesferd og knuse virituelle monstere på en meget realistisk måte. DOOM 9 blir nok litt for skummelt for de fleste...

 

Når du er ferdig, går du og henter "kontrollpanelet" som ligger slengt borti kroken, og trykker på "logg ut". Dine personlige møbler forsvinner rundt deg, og lillesøster kan overta. Hun logger inn, og veggene bytter til rosa hjerter, og en hest kommer opp i kroken. Du grøsser og går ut døra fortest mulig...

 

Bare en liten visjon...

 

*matteinnføring*

ser for meg en box som vedlakt som man kan su og vede på og da ha mange programer tiljenglig kjapt og enkelt

se bilde

 

din visjon med et rom høres og fin ut men og veldig tungvit da man må ha et eget rom , til datan men en svevende "skjerm" er noe jeg godt kunne tengt meg

Lenke til kommentar
tøffe greier . ser muligheten med programer som har 6 flater som man kan bruke som tabulatoer og bare snurre på "vinduet" for og finne det man leter etter

Hva mener du?

 

Uansett: 3D desktop kommer neppe til å ta skikkelig av før skjermene er 3d. Men tenk deg dette:

 

Du kommer inn i rommet hvor pc'n står (dvs. selve pc'n står et helt annet sted, f.eks på loftet). I det du kommer inn, oppdager den at du kommer inn i rommet, og ønsker deg velkommen (en funksjon du seff. kan slå av). Når du kommer inn, finner du fram "peke/force-hanskene", hvorpå du går og henter login-vinduet som står borte i et hjørne. Du setter deg ned i sofaen foran bordet, trekker fram keyboarded (trådløst seff), og taster passordet ditt. Etter noen sekunder kan du hente programmene dine (de ligger i fint merkede stabler, men du kan selvfølgelig bare rope "writer" eller vinke et bestemt mønster), og så flyr OO 10.3 fram, og plaserer relevante knapper samt arket i behagelig avstand/posisjon. Så kan du begynne å skrive - på ganske samme måte som vanlig.

 

Når du er ferdig med dette, skal du gjøre litt kjemi. Du beordrer fram "ViritualChemistry", og kolbene spretter opp på bordet foran deg. Deretter kan du mikse og blande så mye virituelle kjemikalier du bare ønsker, mens du har arket med forsøksbeskrivelsen behagelig flytende ved siden av deg (det er "tagget" til å følge etter deg, så hvis du går for å hente noe, så følger det etter - alltid i en behendig nærhet.), og rapportarket (OO 10.3) liggende på pulten. Du kan selvfølgelig skrive på dette med en penn, og tegne også.

 

Når du er ferdig med rapporten, kaster du alle kjemikaliene og reagensrørene bort, og de forsvinner. Hvis du vil ta vare på dem, kan du selvfølgelig hente filutforskeren, og legge det i en passelig pappeske, før du dytter pappesken tilbake inn i filutforskeren. (3d ala det SGI prøvde seg på).

 

Så henter du fram its:learning build 30, åpner kjemi, og dytter arket med rapporten inn dit.

 

Deretter er det tid for en RPG. Du går bort til "klesskapet", og tar på deg monster-drakten. Vennene dine dukker også magisk opp rundt deg, og dere kan gå på oppdagelsesferd og knuse virituelle monstere på en meget realistisk måte. DOOM 9 blir nok litt for skummelt for de fleste...

 

Når du er ferdig, går du og henter "kontrollpanelet" som ligger slengt borti kroken, og trykker på "logg ut". Dine personlige møbler forsvinner rundt deg, og lillesøster kan overta. Hun logger inn, og veggene bytter til rosa hjerter, og en hest kommer opp i kroken. Du grøsser og går ut døra fortest mulig...

 

Bare en liten visjon...

 

*matteinnføring*

ser for meg en box som vedlakt som man kan su og vede på og da ha mange programer tiljenglig kjapt og enkelt

se bilde

 

din visjon med et rom høres og fin ut men og veldig tungvit da man må ha et eget rom , til datan men en svevende "skjerm" er noe jeg godt kunne tengt meg

Den boksen minnet noe sinnsykt om gode gammeldagse multiple desktops. 3ddesktop tror jeg implementerer akkurat det du snakker om der.

 

Eget rom? Nja... egentlig ikke. Dette var vel "nerdeutgaven" - de fleste vil vel bare ha muligheten for slike greier spredt runt i huset - det er ingenting som tilsier at databordet også kan brukes som f.eks. kjøkken. Setter selvfølgelig visse begrensninger, men hovedideen blir den samme.

 

Poenget er at du slipper å tenke på det som "data" og bruke et eget tankesett rundt det - du manipulerer med data på samme måte som med fysiske ting. Bortsett fra at disse "tingene" kan med letthet sendes over nettet, og pakkes bort *veldig* effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...