Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Nav gir meg grått hår


Soale

Anbefalte innlegg

Hei, mulig denne skal under "jobb og utdanning" men har en situasjon jeg klør meg i hodet på og Nav er så diffuse og klarer ikke svare meg tilstrekkelig. (Det er vanskelig å si, det kan jeg ikke svare på osv.)

 

Saken er den, at jeg har vært under arbeidsavklaringspenger (AAP) i 7 år, prøvd meg i lav stilling på arbeid hele 6 ganger men ender opp med forverring HVER gang og blir syk over flere måneder i etterkant (Har cfs/me). Etter nye regler kom ble det stopp i AAP og jeg skal søke uføretrygd. Kronglete prosess fordi jeg må ha dokumentasjon som sier jeg aldri vil bli frisk, selv om man KAN bli friskere på cfs/me. Midlertidig uføretrygd finnes nemlig ikke. Så det vil ta tid før vi er helt ferdige. Men nok om det.

 

Jeg mottar mellomtiden laber sosialhjelp, men det har nå dukket opp en ny mulighet for meg. Jeg har blitt tilbudt å leie et behandlingsrom midt i sentrum til en rimelig penge (5000,-), som jeg kan videreutleie og gjøre hva jeg vil med. Hvis jeg kan jobbe la oss si 1 time på morgenen og 1 time på kvelden og ha det fritt nok til å flytte kunder om det skal være nødvendig, så er dette etter min vurdering nok til at jeg kan holde sykdommen i sjakk og tidvis øke på de periodene jeg har overskudd. Jeg står mellom å søke 80 eller 100% uføretrygd avhengig om jeg kan klare dette eller ikke.

 

Jeg har tenkt leie ut rommet til en annen selvstendig terapeut som vil jobbe fulltid (feks 4000,- pr mnd) slik at jeg bare betaler feks 1000,-, tatt i betraktning mengden jeg blir å jobbe.

 

Spm er;

1. Dersom jeg oppretter AS og tar ut lønn i 20% stilling, vil grunnlaget til uføretrygden bli regnet utifra dette? Vil jeg da miste det grunnlaget jeg har fra før (som er ganske ok)? Vil de ta 20% grunnlaget og resterende 80% utifra en grunnsats..?

2. Kan jeg opprette AS og bare ta inn en leietaker til uførestyret er asastyrt OGSÅ begynner jeg jobbe? Dvs da beholder jeg det grunnlaget jeg har pr nå og da får jeg en fot innafor på dette lokalet til jeg er klar. Kan Nav si noe på det?

3. Jeg har advokat på saken til å klage på avslaget på AAP, hva om jeg får igjen dette? Har det noe å si da at jeg har et AS?

 

Jeg vurderer å drite i hele greia for det blir for komplisert for meg med alle lover og regler, men vil så svært svært gjerne komme meg ut av denne vonde sirkelen som har pågått i mange år! Så prøver en runde her, om noen har svar vil jeg bli veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kronglete prosess fordi jeg må ha dokumentasjon som sier jeg aldri vil bli frisk, selv om man KAN bli friskere på cfs/me. Midlertidig uføretrygd finnes nemlig ikke. Så det vil ta tid før vi er helt ferdige. Men nok om det.

Kravet er generel at sykdommen har vart i 7 år, det er ikke noe uttalt krav om at man aldri kan bli frisk, men det må kunne antas at sykdommen er av en viss varighet før man får innvilget en uførestønad som gjelder resten av livet (til pensjonsalder i det minste).

 

"Det retningsgivende varighetskravet er 7 år eller mer.

Dersom du antar at tilstanden vil endre seg vesentlig i løpet av noen år, vil varighetskravet ikke være oppfylt.

Det er med andre ord ikke tilstrekkelig at tilstanden har vedvart i 7 år dersom pasienten antas å kunne bli frisk innen noen år fram i tid."

 

Jeg mottar mellomtiden laber sosialhjelp

Dersom du er syk, skal du i utgangspunktet ikke på sosialhjelp.

 

Du bør vel beholde AAP mens uføresøknaden behandles, men dersom du allerede har gått 7 år vet jeg ikke om det er mulig?

Dette kan sikkert Krikkert svare på?

 

Hvorfor har du ikke levert søknad om uføretrygd tidligere?

Har du vært igjennom en arbeidsavklaring?

Har du fått en godkjent ME-diagnose av spesialist ?

 

Hvis jeg kan jobbe la oss si 1 time på morgenen og 1 time på kvelden og ha det fritt nok til å flytte kunder om det skal være nødvendig, så er dette etter min vurdering nok til at jeg kan holde sykdommen i sjakk og tidvis øke på de periodene jeg har overskudd. Jeg står mellom å søke 80 eller 100% uføretrygd avhengig om jeg kan klare dette eller ikke.

 

Dette høres både komplisert og risikabelt ut, for å kanskje jobbe noen få timer i uken.

 

Det høres ut som det ville vært langt bedre for deg å glemme hele greiene, eller i det minste forhøre deg med NAV hva de mener om dette, før du gjør noe som helst?

 

1. Dersom jeg oppretter AS og tar ut lønn i 20% stilling, vil grunnlaget til uføretrygden bli regnet utifra dette? Vil jeg da miste det grunnlaget jeg har fra før (som er ganske ok)? Vil de ta 20% grunnlaget og resterende 80% utifra en grunnsats..?

Med de gjeldende reglene er det inntekten året før du ble syk som er beregningsgrunnlaget.

Uføretidspunktet ditt vil sannsynligvis settes 7 år tilbake i tid, og inntekten foregående år benyttes.

 

2. ... Kan Nav si noe på det?

Det enkleste er nok å bare spørre ?

 

3. Jeg har advokat på saken til å klage på avslaget på AAP, hva om jeg får igjen dette? Har det noe å si da at jeg har et AS?

I utgangspunktet har det nok ikke noe å si at du eier alle aksjene i et selskap, spørsmålet er vel heller hvorfor, og om du er i arbeid eller ikke?

 

Hvorfor har du fått avslag på AAP?

Det høres fryktelig lenge ut å ha gått 7 år på AAP?

Hva har skjedd i den perioden, har du fått noe hjelp fra NAV?

 

Jeg vurderer å drite i hele greia for det blir for komplisert for meg med alle lover og regler, men vil så svært svært gjerne komme meg ut av denne vonde sirkelen som har pågått i mange år!

Min erfaring, og jeg har noe erfaring med dette, er at slike ting som du planlegger her, kan gjøre vondt verre.

Aksjeselskaper med kreative løsninger for leie av lokaler, kanskje jobbe noen timer nå og da, når du etter 7 år ikke har klart å jobbe noe mens du har vært på AAP.

Dette vil på ingen som helst måte gjøre ting lettere ovenfor NAV, det er helt sikkert, men dersom du selv føler et behov for å forsøke noe, så kjør på.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

TAKK for raskt svar, helt supert.

 

Jeg har godt grunnlag og tverrfaglig utredning for diagnosen og historikken er på plass. AAP regler er endret og at syke nå må motta sosialhjelp er resultat av den nye regjeringen! Helt forkastelig!

Jeg mangler for å legge inn uføresøknad at legen skal skrive at jeg er varig ufør, for det klarte ikke den forrige legen skrive. Han sa han ikke visste når jeg ble frisk, hvilket jo er sant. Men for guds skyld..... Han sa forøvrig også at han ikke kunne se på meg at jeg var syk og at jeg var hyggelig og blid. Han ble raskt byttet ut for å si det sånn. Og jeg har nå sluttet å være hyggelig å blid. Fått ny og bedre lege og vi er på vei.

 

Men uansett, takk for innspill ang AS. Jeg har drevet tidligere. Mener at jeg kan eie så mange selskap jeg vil uten at Nav kan si noe på det? Om jeg kan eie et selskap som leier ut til et annet, er det for mye krøll i den prosessen jeg skal inn i? Jeg tviler på min egen arbeidsevne over tid, men jeg vil gjøre N O E. Tar imot flere forslag og innspill om noen har:)

Endret av Soale
Lenke til kommentar

Jeg ville satt de planene på vent til jeg fikk innvilget ufør. Når det er i boks, kan du gjøre nær sagt hva du vil så lenge du skatter som du skal - det som skjer er at stønaden eventuelt reduseres, de trekker ikke uføregraden din i tvil. Å fortelle veilederen om vidløftige ambisjoner på dette tidspunktet tjener ikke til noe godt.



Anonymous poster hash: 81d37...5f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fremstår åpenbart for meg at du burde hatt uføretrygd, ikke AAP eller sosialstønad. Skaff lege/advokat/saksbehandler/etc som kan hjelpe deg med å få dette. Å klage på avslag på AAP, fremstår å gå i feil retning.

 

Sørg for å søke 100% uføretrygd, ikke 80%.

 

Kronglete prosess fordi jeg må ha dokumentasjon som sier jeg aldri vil bli frisk

Det er unødvendig. Det holder med en sannsynliggjøring av at tilstanden er varig.

 

Jeg anbefaler å vente med planer for jobbing. Du har prøvd et tilstrekkelig antall ganger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke legg planer om jobbing når du søker om ufør

Jeg sluttet å jobbe, så jeg fikk ufør godkjent

Hadde jeg jobbet og tjent noen kroner ville jeg ikke fått innvilget ufør..

Søkte først om 50%, men fikk avslag på grunn av at jeg hadde jobbet for mye (De trekte fra feriedager...)

Neste år ble jeg 100% ufør

Nå vurderer jeg 50% jobb, men beholder 100% ufør (men mindre utbetalinger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...