Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannregulering og støtte


DaMole

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hadde tannregulering som barn, og var ferdig med denne i ca. 15-årsalderen. Siden den gang, har tennene mine gått tilbake til ca det det var for 10 år siden. Jeg var hos tannlegen nå nylig, og fikk opplyst om at jeg hadde kryssbitt og "klikkelyd" i kjeven når jeg gaper opp og sammen igjen. Dette var forsåvidt noe jeg selv lagt merke til, men det har ikke plaget meg.

Jeg var dessverre over alderen som ga støtte til dette da jeg oppdaget at den ene tannen i overkjeven hadde blitt skjev igjen - like skjev som tidligere. Merker også forsåvidt at den gnisser enkelte ganger på noen tenner i underkjeven når jeg biter sammen. På bakgrunn av dette kommer da mitt spørsmål: Kan jeg få støtte for tannregulering i voksen alder, siden jeg har hatt tannregulering da jeg var barn, men problemene jeg hadde da er kommet tilbake? Jeg spurte tannlegen(e) jeg var hos sist, men det var en universitetstannklinikk og de kunne ikke svare på dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tannregulering hos voksne er veldig strengt budsjettert på i fra Staten Norge (HELFO).

 

De få unntakene som var for alvorlig grad av bitt avvik, er også under press fra statens side, da det har blitt oppdaget enkelte avvik hvor kjeveortoped var for raus i bruk av takster som da evt. kunne dekke.

 

Mao. du har sannsynligvis ikke nubbesjangs med det regelverket som er/snart var. Og du får ihvertfall få sjanser med det nye som kanskje kommer til. Det er få partier som virkelig vil gjøre noe med tannhelsen. Mange andre land er betydelig bedre på tannhelse enn hva den norske stat leverer.

 

Så kanskje du burde bli skatteflyktning?

 

Det er hva jeg tipper er utkommet for din del. Men det skader aldri å spørre seg for. Men om du stiller opp på time for å spør om dette, så må du jo naturligvis betale for timen, om ikke Helfo dekker noe av denne forundersøkelsen da.

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=2ahUKEwjHt8nqx9HeAhVOp4sKHbBLBdcQFjAJegQICRAC&url=https%3A%2F%2Fhelsedirektoratet.no%2FLists%2FPublikasjoner%2FAttachments%2F799%2FAnalyse-av-stonadsutbetalingene-til-tannbehandling-Bittanaomalier-IS-2280.pdf&usg=AOvVaw2AyznZxQKnK9leMqviHg5S

 

 

Google-søk utsnitt:

 

4.1 Tannhelsetjenestemarkedet og markedet for kjeveortopedisk behandling .... Majoriteten av de som gjennomgår kjeveortopedisk behandling er barn og ungdom under 18 år, som ... takster. Det foreslås å stille strengere krav til dokumentasjon ved bruk av .... Den norske tannlegeforening (NTF) ved fagsjef, Aril Jul Nilsen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tannregulering hos voksne er veldig strengt budsjettert på i fra Staten Norge (HELFO).

 

De få unntakene som var for alvorlig grad av bitt avvik, er også under press fra statens side, da det har blitt oppdaget enkelte avvik hvor kjeveortoped var for raus i bruk av takster som da evt. kunne dekke.

 

Mao. du har sannsynligvis ikke nubbesjangs med det regelverket som er/snart var. Og du får ihvertfall få sjanser med det nye som kanskje kommer til. Det er få partier som virkelig vil gjøre noe med tannhelsen. Mange andre land er betydelig bedre på tannhelse enn hva den norske stat leverer.

 

Så kanskje du burde bli skatteflyktning?

 

Det er hva jeg tipper er utkommet for din del. Men det skader aldri å spørre seg for. Men om du stiller opp på time for å spør om dette, så må du jo naturligvis betale for timen, om ikke Helfo dekker noe av denne forundersøkelsen da.

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=2ahUKEwjHt8nqx9HeAhVOp4sKHbBLBdcQFjAJegQICRAC&url=https%3A%2F%2Fhelsedirektoratet.no%2FLists%2FPublikasjoner%2FAttachments%2F799%2FAnalyse-av-stonadsutbetalingene-til-tannbehandling-Bittanaomalier-IS-2280.pdf&usg=AOvVaw2AyznZxQKnK9leMqviHg5S

 

Takk for svar.

 

Det var nok det jeg tenkte. Jeg fant samme link som deg, men det ga ikke noe svar på nøyaktig det jeg lurer på. For min del tror jeg det var for dårlig oppfølgning, da den kjeveortopeden jeg var hos ble nedlagt noen år etter siden han gikk av med pensjon. Så dermed hadde jeg håpet at på grunn av dårlig oppfølgning, ved at alt gikk tilbake til slik det var før, så kunne jeg fått støtte. Vel, vel, får bare ta kontakt med en kjeveortoped i nærmeste fremtid for en time.

Lenke til kommentar

Man skal vel ikke særlig langt heller. Jeg tipper folk har bedre tannhelsetilbud i Danmark f.eks. Finnes sikkert mange andre nasjoner med bedre tannhelsetilbud. Utfordringen blir jo at man må flytte for å bosette seg der. Da det europeiske helsetrygdkort kun er til bruk for mer akutte forhold slik jeg forstår det.

 

Hva om du tar kontakt med den pensjonerte kjeveortopeden og forhører deg om hva du kanskje burde gjøre (om han/hun fremdeles lever) ? Dette blir sikkert langt i fra optimalt. Men det er vel verdt å ha gjort det, spurt? Bare fortell det som det er at tennene har glidd mye tilbake. Kanskje en telefon til tannlegeforeningen er lurt også, de er jo paraplyen som hjelper tannlegene, og burde ha greie på det meste. Man kommer aldri noen vei uten dialog ihvertfall. Du finner ihvertfall ut noen flere svar om du spør deg for.

 

https://www.tannlegeforeningen.no/

 

Ser det er en sak der på forsidenyhetsflyten om politiske partier også, akkurat nå i øyeblikket. Sånn pleier ofte å ta evigheter. Men det er vel ikke noen organisasjon her i landet som skulle ønske et bedre dekningssystem for tannbehandling enn nettopp tannlegeforeningen.

 

https://www.tannlegeforeningen.no/Profesjon-og-fag/Regjeringspartiene-og-KrF-innstiller-mot-APs-tannhelseforslag.aspx

Endret av G
Lenke til kommentar

Venninne satt igjen med ei regning på flere titusener etter å ha fått avslag på søknad.

 

AS Norge regner ikke tennene som en del av kroppen, så da trenger man ikke støtte til det. Gebiss til alle mann!

 

Ja dessverre.

 

Du finner motstanderne i mot en bedre tannhelse selv blant noen forummedlemmer hos diskusjon.no

Disse tenker seg vel at det blir for dyrt.

 

Merker meg at det Ap fremmer er først og fremst for de som har dårligst økonomi. Tipper at behandlingsgruppen før eller siden vil få noe bedre hjelp jeg uansett parti. Ap kan fremme dette fordi det koster mye mindre penger enn om hele nasjonen skulle ha like rettigheter. Jeg synes selvsagt at de med dårligst økonomi bør få grei tannlegebehandling.

 

Ap er en spare seg til fant parti, som jeg uansett ikke liker tankegangen hos. Et typisk Ap-forslag det overnevnte.

 

Gebiss eller tanntrekking er ikke noen fullgod løsning. Tanntrekking med en manglende tann kan føre til at tenner forskyves over tid, når det mangler den manglende tannens støtte. Trekking av visdomstenner kan muligens stille seg annerledes, da disse er bakerst på rekken av tenner. Det vil jo skape bedre plass for de andre tennene å gjøre tannregulering på ihvertfall (tror jeg har forstått ting slik). Jeg er ikke selv tannlege.

 

Men råtne tenner det vil jeg tro at er vanskelig å bortforklare at må være en del av kroppen. Da det kan lede til alvorlige uønskede hjerteproblemer f.eks. Men, Helfo dekker nok minst trekking av slike tenner (kan ikke regelverket om hvor mye hjelp for en slik tann som dekkes (rotfylling??). Rotfyllinger kan være kostbare, så ikke ha store forhåpninger om at f.eks. Ap-ene vil dekke det om disse blir innvalgt på Stortinget for de fattigste skyld.

 

Ap-ene kan jo komme på å sette opp et par nye bomstasjoner for å dekke lovnader om tannhelse for, de samme fattige som kanskje må kjøre barne på fritidsaktiviteter i grisgrente strøk?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har blitt berre meir og meir overbevist om at tannregulering på barn/ungdom berre er ein einaste stor svindel meint for å berike tannlegane.

 

Det er nok meir regelen enn unntaket at tennene har gått tilbake etter at tannreguleringa blei fjerna, mykje av grunnen er nok enkelt og greit at tannreguleringa blir fjerna før kjeven er ferdig med å vekse.

 

Eg er også overbevist om at grunnen til at ikkje halve befolkninga går rundt med veldig skeive tenner er at tennene rettar seg naturleg ut når kjeven er ferdig utvekst slik at tennene får betre plass og fordeler seg naturleg.

 

Eg er ikkje tannlege, men eg er tilsvarande overbevist om at mange kunne oppnådd same resultat ved å trekke ein jeksel på kvar side, på den måten hadde ein rydda plass til at alle tennene hadde fått plass til å stå på linje. Og attpåtil så hadde ein med denne metoda kun måtte ha eit par tannlege timar med ubehag og moderate smerter som ein får smertestillande for og som varer kanskje eit par dagar, i staden for å måtte gå rundt heile ungdomstida med matrestar i tennene og smerter kvar einaste dag fordi alle tennene står under press.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner motstanderne i mot en bedre tannhelse selv blant noen forummedlemmer hos diskusjon.no

Jeg kan aldri tro at noen er motstander av bedre tannhelse. Og det oppnås først og fremst ved egen innsats. 

 

Helfo yter ikke støtte til trekking og rotfylling samt vanlig fyllingsterapi. Derimot hjelper de personer som pga. spesielle sykdommer får ekstra store utgifter til tannbehandling.

 

Jeg er enig med The Avatar, det er enormt mye overbehandling med tannregulering. Det er ingen faglig grunn til at 40% av årskullet skal ta slik behandling. Tenner som er litt skjeve, fungerer akkurat like bra. Men 10-15% av kullet, da snakker vi fornuft!

 

Nesten alle tenner flytter seg litt tilbake når behandlinga er over, men noen mer enn andre. Slik er det bare, dette er levende vev som responderer ulikt, derfor kan ikke tannlegen garantere at resultatet holder seg.

Lenke til kommentar

Ja dessverre.

 

Du finner motstanderne i mot en bedre tannhelse selv blant noen forummedlemmer hos diskusjon.no

Disse tenker seg vel at det blir for dyrt.

 

Merker meg at det Ap fremmer er først og fremst for de som har dårligst økonomi. Tipper at behandlingsgruppen før eller siden vil få noe bedre hjelp jeg uansett parti. Ap kan fremme dette fordi det koster mye mindre penger enn om hele nasjonen skulle ha like rettigheter. Jeg synes selvsagt at de med dårligst økonomi bør få grei tannlegebehandling.

 

Ap er en spare seg til fant parti, som jeg uansett ikke liker tankegangen hos. Et typisk Ap-forslag det overnevnte.

 

Gebiss eller tanntrekking er ikke noen fullgod løsning. Tanntrekking med en manglende tann kan føre til at tenner forskyves over tid, når det mangler den manglende tannens støtte. Trekking av visdomstenner kan muligens stille seg annerledes, da disse er bakerst på rekken av tenner. Det vil jo skape bedre plass for de andre tennene å gjøre tannregulering på ihvertfall (tror jeg har forstått ting slik). Jeg er ikke selv tannlege.

 

Men råtne tenner det vil jeg tro at er vanskelig å bortforklare at må være en del av kroppen. Da det kan lede til alvorlige uønskede hjerteproblemer f.eks. Men, Helfo dekker nok minst trekking av slike tenner (kan ikke regelverket om hvor mye hjelp for en slik tann som dekkes (rotfylling??). Rotfyllinger kan være kostbare, så ikke ha store forhåpninger om at f.eks. Ap-ene vil dekke det om disse blir innvalgt på Stortinget for de fattigste skyld.

 

Ap-ene kan jo komme på å sette opp et par nye bomstasjoner for å dekke lovnader om tannhelse for, de samme fattige som kanskje må kjøre barne på fritidsaktiviteter i grisgrente strøk?

Samtidig som jeg ønsker noen goder, som helsetjenester og skole "gratis" (via skatt), så er jeg på høyresida stemmemessig, det skjuler jeg ikke.

 

Mener da at alle, rik eller fattig, burde ha samme tilgang til helsetjenester (også tannhelse) og skole. Om man vil kan man bruke penger på private tjenester.

Lenke til kommentar

Du kan ikke både spise kaken og beholde den.

Norske høyresiden er fortsatt såpass langt til venstre at vi blir ikke noe USA her uansett. De godene jeg nevner har MANGE land i verden, uten å være såpass til venstre som Norge er/har vært. USA-tendenser vil jeg ikke ha, de fattigere skal ikke lide fysisk pga mangel på helseforsikring og private sykehus, f.eks. Sykehus burde holdes statlig, evnt går anbud også an der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg hadde tannregulering som barn, og var ferdig med denne i ca. 15-årsalderen. Siden den gang, har tennene mine gått tilbake til ca det det var for 10 år siden. Jeg var hos tannlegen nå nylig, og fikk opplyst om at jeg hadde kryssbitt og "klikkelyd" i kjeven når jeg gaper opp og sammen igjen. Dette var forsåvidt noe jeg selv lagt merke til, men det har ikke plaget meg.

Jeg var dessverre over alderen som ga støtte til dette da jeg oppdaget at den ene tannen i overkjeven hadde blitt skjev igjen - like skjev som tidligere. Merker også forsåvidt at den gnisser enkelte ganger på noen tenner i underkjeven når jeg biter sammen. På bakgrunn av dette kommer da mitt spørsmål: Kan jeg få støtte for tannregulering i voksen alder, siden jeg har hatt tannregulering da jeg var barn, men problemene jeg hadde da er kommet tilbake? Jeg spurte tannlegen(e) jeg var hos sist, men det var en universitetstannklinikk og de kunne ikke svare på dette. 

 

Klikkelyd har veldig mange av oss, ikke bekymre deg for det. Er kun en del av kjeveleddet.

Kryssbitt er det også noen av oss som har, men det er ingenting man må behandle. Man ser ikke på dette som behandlingskrevende med mindre det ligger noe mer bak (hvis du har fått utført arbeide som gir disse bitt-deviasjonene). 

 

Nå er det slik at vi med alder får mindre plass i munnen - dvs at kjevene våre blir mindre. På bakgrunn av hvor tett benet vårt er så vil tennene i overkjeven "bevege seg" bortover i samme plan. I underkjeven er benet mye tettere, og man ser mer "tipping" av tennene.

Mange som har hatt regulering vil etter mange år få en annerledes tannrekke, det er akkurat som en naturlig aldringsprosess, dessverre. Alle som får en streng på baksiden av tennene blir derfor anbefalt å beholde denne, da man spesielt i underkjeven vil se at de begynner å stå litt "hulter til bulter".

 

 

Eg har blitt berre meir og meir overbevist om at tannregulering på barn/ungdom berre er ein einaste stor svindel meint for å berike tannlegane.

 

Det er nok meir regelen enn unntaket at tennene har gått tilbake etter at tannreguleringa blei fjerna, mykje av grunnen er nok enkelt og greit at tannreguleringa blir fjerna før kjeven er ferdig med å vekse.

 

Eg er også overbevist om at grunnen til at ikkje halve befolkninga går rundt med veldig skeive tenner er at tennene rettar seg naturleg ut når kjeven er ferdig utvekst slik at tennene får betre plass og fordeler seg naturleg.

 

Eg er ikkje tannlege, men eg er tilsvarande overbevist om at mange kunne oppnådd same resultat ved å trekke ein jeksel på kvar side, på den måten hadde ein rydda plass til at alle tennene hadde fått plass til å stå på linje. Og attpåtil så hadde ein med denne metoda kun måtte ha eit par tannlege timar med ubehag og moderate smerter som ein får smertestillande for og som varer kanskje eit par dagar, i staden for å måtte gå rundt heile ungdomstida med matrestar i tennene og smerter kvar einaste dag fordi alle tennene står under press.

 

Grunnen til at tennene går tilbake igjen er på grunn av aldringsprosessen, og naturlig bevegelse av tennene i kjeven. De vil aldri stå helt stille over tid. Skulle man hatt samme resultat måtte man ha hatt apparatur til man er 90. 

 

Å trekke tenner på hver side er noe tannleger har gjort lenge og det kan fungere hvis man har en veldig enkel problemstilling. Man må dømme hver enkel case for seg selv, å si at å "trekke en tann på hver side er løsningen" stemmer bare ikke. Ingen er like. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...