Gå til innhold

Hvordan "lage" ekstern harddisk?


ermj

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel hd liggende (hvem har ikke det?) og det hadde vært greit å kunne bruke den som en ekstern disk. Jeg vet at det selges hd kabinetter, men det koster jo ca 600 kr. Det jeg tenker er at det må da gå an å lage/kjøpe en overgang så jeg kan koble den rett i usb porten og mekke en strømkabel? Er det noen som har prøvd eller har gode råd til hvordan jeg skal kunne gjøre det ? Eller lar det seg ikke gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper et ekstern kabinett, som kan holde på en IDE enhet.

Denne kobles til med USB2.0, samma prinsippet som fungerer på alle eksterne disker. Dessverre så koster slike kabinett ofte opp mot 500 + frak.

Du finner det i de fleste webshop'er, her er f.eks en fra Komplett.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Må nesten fnyse litt. Har akkurat skaffet meg et USB2/Firewire kabinett selv, for 3.5" disker. Bare å sette inn en helt vanlig disk, f.eks. en 160GB, skru på strømmen på kabinettet, og plugge til USB2. Hastigheten ligger i praksis på maksimum 5-7MB/s. Merker meg at High-Speed USB2 mode tydeligvis er igang, for her brennes det av 30-37% CPU ressurser under filkopiering/heftig bruk (dette på en dual MP2200 maskin hvor last blir fordelt på hver CPU, 30% her tilsvarer 60% på en single CPU maskin). Forsøker så Firewire, og får en dobling i hastighet, med ~5% CPU usage :) Også responsen er langt raskere :love: USB2 480Mbps? -ahem-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...