Gå til innhold

Fellesgjeld ved kjøp av bolig


uche_94

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på boligjakt og lurer litt på hvordan dette med fellesgjeld fungerer.

 

Gitt et eksempen hvis jeg kjøper en bolig med prisantydning på 2 millioner, men som også har en fellesgjeld på 500.000 kr. Hvis jeg 5 år senere bestemmer meg for å selge boligen, og nå har jeg nedbetalt litt av min andel av fellesgjelden, så den er nede på 200.000 kr.

Gitt leiligheten ser helt lik ut og boligmarkedet er som før, vil prisantydningen på leiligheten nå stige til 2.300.000 kr + (200.000 kr i fellesgjeld)? Eller vil prisantydningen fortsatt være på 2 millioner, da boligen fortsatt er identisk, og har hverken gått opp eller ned i verdi? 

 

Jeg vet at felleskostnader går til bla. kommunale avgifter, fellesutgifter, etc., men kan man spørre selger eller megler om hvor mye av felleskostnadene som direkte går til nedbetaling av min andel av fellesgjelden?

Endret av Michael Ojiaku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er prisantydning inkl. fellesgjeld du må sammenligne med leiligheter uten fellesgjeld. Poenget er at du kjøper en bolig som har en gjeld. Dersom du skal overta den gjelden er du selvfølgelig ikke interessert i å betale for den, så derfor betaler du kun mellomlegget.

 

Hei,

 

Jeg er på boligjakt og lurer litt på hvordan dette med fellesgjeld fungerer.

 

Gitt et eksempen hvis jeg kjøper en bolig med prisantydning på 2 millioner, men som også har en fellesgjeld på 500.000 kr. Hvis jeg 5 år senere bestemmer meg for å selge boligen, og nå har jeg nedbetalt litt av min andel av fellesgjelden, så den er nede på 200.000 kr.

Gitt leiligheten ser helt lik ut og boligmarkedet er som før, vil prisantydningen på leiligheten nå stige til 2.300.000 kr + (200.000 kr i fellesgjeld)? Eller vil prisantydningen fortsatt være på 2 millioner, da boligen fortsatt er identisk, og har hverken gått opp eller ned i verdi?

Som nevnt, tenk prisantydning inkl. fellesgjeld. Den vil være lik hele veien og er enklere å forholde seg til. Det er ikke sånn at leiligheten i seg selv stiger i verdi når du nedbetaler gjeld, men dersom du vil selge videre gjelden er jo ingen interessert i å betale for den. Prisantydning inkl fellesgjeld er det leiligheten er verdt, men selger du med fellesgjeld må du trekke fra den. Har du nedbetalt fellesgjeld har du mindre å trekke fra når du selger.

 

Jeg vet at felleskostnader går til bla. kommunale avgifter, fellesutgifter, etc., men kan man spørre selger eller megler om hvor mye av felleskostnadene som direkte går til nedbetaling av min andel av fellesgjelden?

Ja, absolutt. Ikke bare kan du, men du bør be om informasjon om nedbetalingsplan, rentebetingelser og slikt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt svart, ja, det er salgspris pluss fellesgjeld som er boligens totalpris.  Det er denne totalprisen som markedet er villig til å gi.

 

Så gitt at noen idag er villige til å gi 2 mill + 500K = 2,5 mill så vil de være like villige til å gi 2,3 +200K = 2,5 mill.

 

Eneste unntaket jeg kan tenke meg er om noen er helt makset på lån, fordi fellesgjelden er en type lån som du ikke må søke om der sameiet eller borettslaget i prinsippet er kausjonist.

 

Men generelt går ikke nedbetalingen av fellesgjeld så raskt som 300K på 5 år.  Unntak igjen om det er individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) - da kan du evt innløse din del av fellesgjelden tidligere.

 

Hvor mye av felleskostnadene som går til nedbetaling av lån bør vises i regnskapet til sameiet/borettslaget.

 

Her bør man evt også spørre om det er planlagt større oppgraderinger eller vedlikehold nærmeste årene (eks oppgradering av bad eller innglassing av balkonger er ofte vanlig i litt eldre borettslag, evt maling av bygg, eller lign) som kan øke fellesgjelden.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et sameie først fått fellesgjeld av betydning vil det over tid aldri falle. Sameiet vil alltid ta opp nye lån for å drive periodisk vedlikehold. Det er tak, fasader, heiser, brannalarm, drenering, soilrør, elektrisk, fyrkjel, vannbåren varme, røropplegg og bad som pusses opp i intervaller, så fellesgjelden (og felleskostnadene) vil stort sett holde seg konstante over tid. Eller øke. Vedlikehold er dyrt. Og enda dyrere å neglisjere og utsette

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...