Gå til innhold

MediaCreationTool slettet alle filene mine


SjurL

Anbefalte innlegg

Lastet ned og kjørte MCT for å lage installasjonsfiler til Windows 10. Hadde ikke minnepenn, så jeg la det på en en ekstern harddisk. Det er nå laget det som trengs for å boote opp og installere Windows 10, men jeg hadde endel andre filer på denne eksterne harddisken som jeg ikke finner igjen...Hadde backup på den - filer, dokumenter og bilder. I egenskaper er det brukt 3,71 Gb med 28,2 Gb ledig. Totalt skal denne disken være på 500 Gb.

 

Hva er det rimelig og gjøre i denne situasjonen? Håper ikke noe er skrevet over, for jeg fikk ikke valg om det?

Endret av SjurL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mangler inngående kunnskap. Men ofte så lagres forrige Windows dersom du hadde det på PC-en - i en "folder" eller noe sånn, slik at du kan be Windows 10 om å tilbakestille og fjerne den nye Windows 10. Om du finner fram til det så skal gammel Windows bli som før, og da bør du kunne finne filene dine. Men, om du på en eller annen måte har fått til en "clean install" så kan filene være tapt. Kommer an på hvordan du gikk fram. Det finnes mange diskusjonstråder om Windows 10 på forumet i fra før av. Kan hende svaret på det du lurer på ligger der klart framme i dagen allerede.

 

Ser nå at jeg bommet på detaljer i førsteinnlegg, og at det er filer på innstallasjonsmedie, her en ekstern HDD at fotoene lå på.

Endret av G
Lenke til kommentar

hei Sjur... jeg tror du blir spesifikt informert om at det ble slettet... fordi det gjør den. 

er jo forskjell på slettet og overskrivet, er den overskrivet flere ganger blir det vanskelig å gjennopprette.

Er den kun slettet er det mulig å gjennopprette en del informasjon. Men er likevel vanskeligere, særlig hvis det mistet mye kritisk informasjon.

 

Til en annen gang ikke bruk harddisk til installering. Både med tanke på backup men merker en del tilfeller harddiskene er for trege for booting at hardisken tar 5 sekunder å starte så bios er raskere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

er jo forskjell på slettet og overskrivet, er den overskrivet flere ganger blir det vanskelig å gjennopprette.

Er den kun slettet er det mulig å gjennopprette en del informasjon. Men er likevel vanskeligere, særlig hvis det mistet mye kritisk informasjon.

 

Til en annen gang ikke bruk harddisk til installering. Både med tanke på backup men merker en del tilfeller harddiskene er for trege for booting at hardisken tar 5 sekunder å starte så bios er raskere.

 

Så hjelp fyren å gjennopprett det som han overskrev, står jo deleted i Windows media creation tool... Ikke post vissvass som vedkommende ikke trenger når kanskje alle bildene hans har gått til skauven.

 

https://www.dropbox.com/s/milwtfpz3kgb37j/dropbox%20slett%20er%20alt%20med%20WMC.PNG?dl=0

  • Liker 3
Lenke til kommentar

hei Sjur... jeg tror du blir spesifikt informert om at det ble slettet... fordi det gjør den. 

Du har nok rett (jeg leste ikke det jeg skulle), men finnes det en måte og gjenopprette eller finne igjen iallfall de filene som ikke er overskrevet?

 

Det verste av alt - jeg gjorde dette bare for å ha installasjonsfiler klare i fall det skulle skje noe :closedeyes:

Endret av SjurL
Lenke til kommentar

Så hjelp fyren å gjennopprett det som han overskrev, står jo deleted i Windows media creation tool... Ikke post vissvass som vedkommende ikke trenger når kanskje alle bildene hans har gått til skauven.

 

https://www.dropbox.com/s/milwtfpz3kgb37j/dropbox%20slett%20er%20alt%20med%20WMC.PNG?dl=0

 

Jeg ser nå at jeg har misset totalt på hva trådstarter spør om hjelp til. Er jo snakk om "USB-minnepennen" (harddisken her).

 

Det kan hende det ligger data igjen, men du må bruke spesialprogramvare for å kunne tolke disse. Dessuten så kan det være forskjell på filsystemet på gammel harddisk-filer og filsystemet på de overskrevne filene.

 

Du må sannsynligvis ha et verktøy som klarer å ekstrahere rådata i fra harddisk, og det er en helvetes uendelig jobb å sy sammen filene til noe vettuge foto igjen, dersom det ikke er et verktøy som fikser den biffen automatisk for deg.

 

Nærmere forenklet forklart så vil det være utfordrende å vite hvor i rådataene - som foto1 starter og slutter i mengden av rådata (også videre for de neste filene).

 

Var det NTFS på harddisken og du har nå fått exFAT, som et eksempel? Jeg sier ikke at det stiller seg slik, men det kan jo gjøre det. Jeg har litt forståelse for filallokeringstabell, men denne utfordringen krever sikkert spesialkompetanse, spesialprogramvare.. Det kan fort bli dyrt for deg å få tilbake bildene da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg har misset totalt på hva trådstarter spør om hjelp til. Er jo snakk om "USB-minnepennen" (harddisken her).

 

Det kan hende det ligger data igjen, men du må bruke spesialprogramvare for å kunne tolke disse. Dessuten så kan det være forskjell på filsystemet på gammel harddisk-filer og filsystemet på de overskrevne filene.

 

Var det NTFS på harddisken og du har nå fått exFAT, som et eksempel? Jeg sier ikke at det stiller seg slik, men det kan jo gjøre det. Jeg har litt forståelse for filallokeringstabell, men denne utfordringen krever sikkert spesialkompetanse, spesialprogramvare.. Det kan fort bli dyrt for deg å få tilbake bildene da.

 

Stemmer det - jeg brukte en USB-tilkoblet bærbar HD - som minnepenn. Her hadde jeg altså ting av affeksjonsverdi - backup fra PC med Win10-OS. MCT har laget et Fat32-filsystem oppå NFTS-filsystemet på denne bærbare disken. Men er noe slikt som dette aktuelt også?

Endret av SjurL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dersom du virkelig ikke ønsker å miste disse filene, men er villig å betale noen for å hente det som ligger igjen der. Så aldri koble til den eksterne HDD-en igjen selv. Du gjør mer skade på filene jo mer du lar HDD-en snurre.

 

Det er denne filallokeringstabell-overskrivningen med en nye filallokeringstabell som er bekymringsfullt. Hadde det kun vært snakk om sletting av filer, folder eller selv master boot record. Så kunne kanskje simple verktøy løst mye. Men det høres litt kompliserende ut, det som skjedde med disken din..
 
Jeg vet ikke om jeg vil anbefale IBAS engang. Men det er proffe aktører av det kaliberet som kanskje må til. De vil da klone diskens rådata. Også vil de ha noen stykker kloner å jobbe på, istedetfor å ødelegge data ytterligere.
 
Grunnen til det, er at filene du hadde på disken gjerne delvis ligger uoverskrevet, men de har ingen referanse i den nye filstrukturen til å kunne bevares. Så de kan bli overskrevet når som helst.
 
Platene på denne eksterne HDD må leses med en slags "Read Only mode".
 
IBAS er dyre. De tar gjerne flere titalls tusen kroner (tror jeg). Men, det kan også hende at de kan gi et prisoverslag - med dertil beskjeder om hva du kan forvente deg. Det er ingen garantier for at de skal lykkes selv om du må betale dem en god del penger for forsøket.
 
Kan hende det finnes konkurrenter som er rimeligere. Men det kan fort bli et omfattende rekonstruksjonsarbeide. Jeg kjenner ingen navn å foreslå som konkurrenter til IBAS heller, og måten jeg har lært om IBAS på er ved å lese gamle PC World magasiner og også noen artikler på Hardware.no (forløperen til Tek.no).
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Ibas_(company)
 
https://www.ibas.com/no/data-recovery/
 
Her er hva du kanskje kan forvente deg, dersom de i det hele tatt lykkes (eller jeg vet ikke hva de tar når de ikke lykkes):



Helt konge, men helt sykt dyrt.
 
Jeg fikk en god pris fra hva det ville kostet, men måtte fortsatt ut med 17,5K. ...

Alexander

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stemmer det - jeg brukte en USB-tilkoblet bærbar HD - som minnepenn. Her hadde jeg altså ting av affeksjonsverdi - backup fra PC med Win10-OS. MCT har laget et Fat32-filsystem oppå NFTS-filsystemet på denne bærbare disken. Men er noe slikt som dette aktuelt også?

 

Håper du fikk pluss på innlegget ditt basert på den nye info, og ikke på verktøyforslaget. Dette er veldig viktig.

 

Ved å bruke det foreslåtte verktøyet så vil du gjøre enda en filallokeringstabell oppå det andre virvarret. Så det frarådes på det sterkeste!!

 

Ellers:

 

Føler sterkt med deg i det du opplever med affeksjonsverdi. De fleste som har hatt PC en god del år har nok mistet litt data. Det kan skje den beste, den mest proffe og også den mest uerfarne. Det spiller liten rolle hvem, hva og hvor.

 

Svaret for framtiden er backup - backup - backup. Men selv de som tar litt backup vil kanskje ikke være konsekvent og man kan bli lat igjen på det. Men, har man først trådd i salaten så vil en gjerne ha backup av det helt uerstattelige. Det kan godt hende at man ikke har backup av det allere siste. Men du må lage deg backuprutiner som du ihvertfall minst en gang innimellom utfører. Det finnes også skyløsninger og andre automatiske løsninger. Har ingen spesiellt gode backup-tips, og det er noe man bør sette seg litt inn i det også.

 

 

Pluss:

Verdien av å ha noe ledige lagringsenheter blir plutselig mye større enn kostnaden. Å ha noen USB-minnepenner til 50-lappen. Eller andre typer lagringsenheter. Det gjør din datahverdag mye enklere å ha noe for hånden du kan stole på at ikke ligger viktige data på. La en ny USB-minnepenn ligge innpakket til du har bruk for den. Da vet du at den er ny.

 

 

Du står overfor et vesentlig valg. Om du må bite i deg de tapte data, eller om du må bite i deg å la disken ligge urørt og betale "proffe hender". Jeg tror det er et ganske enten eller. Velger du førstnevnte å tape de dataene, så kan du selvsagt prøve å fiske ut med å kjøpe programvare for jobben - sånn etter du har gjort deg den bestemmelsen. Men du vil ikke bare ha en utfordring med å finne riktige verktøyet for jobben. Men også forståelsen for hvordan dataene skal reddes tilbake, dersom de i det hele tatt kan det med "amatør fremgangsmåter".

 

EDIT:

Kikket litt på beskrivelsen av de verktøy LMH1 anbefalte i innlegg #7. Vil ikke anbefale det ene med det andre. Men det hadde vært interessant å høre hvordan ting gikk. Hva du valgte, slik at andre kan ta lærdom av å lese denne diskusjonstråden din for ettertiden :)

 

Eksempelet som trådstarter er også relativt enkelt å replikere, for å teste ut hvilken programvare som ikke klarer en slik gjenopprettingsjobb (og også de som evt. kan klare gjenopprettingsjobben). Ihvertfall for den som gidder og har mye tid og en slant penger å bruke på gjenopprettingsprogramvare.

 

Dette er også løsningen for deg, å replikere scenariet når affeksjonsverdien er stor nok. Da må du handle en del disker og prøve på verdiløse data først på testdisker. Legge inn en del random bilder og andre filer (f.eks. videofiler). Se hva som gjenopprettes, eller når programvaren evt. melder i fra at den ikke er i stand til å redde noe. Går garantert noen timer i oppsett og utprøving.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svaret for framtiden er backup - backup - backup. Men selv de som tar litt backup vil kanskje ikke være konsekvent og man kan bli lat igjen på det. Men, har man først trådd i salaten så vil en gjerne ha backup av det helt uerstattelige. Det kan godt hende at man ikke har backup av det allere siste. Men du må lage deg backuprutiner som du ihvertfall minst en gang innimellom utfører. Det finnes også skyløsninger og andre automatiske løsninger. Har ingen spesiellt gode backup-tips, og det er noe man bør sette seg litt inn i det også.

Husk at det å bare ha dataene lagret et annet sted enn lokalt på maskinen ikke er ensbetydende med backup. Påfallende mange virker å ikke forstå dette. Om det ikke eksisterer kopier av filene dine har du ingenting å falle tilbake på om originalen ryker.

 

Dataene dine ligger ikke tryggere på en ekstern disk enn på maskinens interne disk - men du kan sove bedre om natten dersom de ligger lagret begge steder, vel vitende om at ikke alt ryker som følge av ett defekt lesehode.

 

Offsite backup er selvsagt enda et hakk bedre i tilfelle brann, innbrudd osv. Eksempelvis Dropbox, Onedrive, Jottacloud etc.

 

Automatisert backup sørger for at backupen din ikke er utdatert. Samtidig sørger dette for at om du ved et uhell sletter eller overskriver noe, gjøres samme operasjon på backupen også.

Lenke til kommentar

Det finnes 3-4 store aktører. Jeg undersøkte priser for et rundt 5 år siden da en HDD i maskin hadde tatt kvelden, og da ekstern HDD ble koblet til viste det seg at også den hadde korrupte filer. Vi fikk antydet priser på mellom 5.-10.000. Nå var ikke dette min maskin eller min HDD, og jeg er usikker på hva personen jeg hjalp betalte for oppretting til slutt.

 

Filene ble i alle fall hentet ut og naboen kjører nå både Dropbox og Jotta-backup i stedet for ekstern HDD. 

Lenke til kommentar

UFS Explorer koster penger men kan lage et "bilde" av harddisken som det så kan søkes etter filer på. Du gjør da ingen endringer på selve disken.

 

Nye disker har så høy datatetthet av selv én overskrivning gjør tidligere data så godt som uleselige.

 

Regner med du sikter til at en programvare skal være i stand til å massere ut data som er slettet. Da ved å foreta en rekke overlesninger i forsøk å få skrivehode til å posisjonere seg ørsmå posisjoner skjeivt, og så prøve å ta summen av overlesningene inn i en eller annen algoritme. Den metoden er vel så spekulativ selv på eldre snurredisker at man ikke bør ha for høye forventninger. Og det vil sikkert ta flere døgn, uker å lese en disk på den måten. Poenget ditt kan kanskje bestå om datatetthet her, men..

 

Det vanligste er vel å prøve å finne data som ikke har vært overskrevet. Data kan ha mistet sin oppføring, men kan ligge uoverskrevet likevel. Derfor skal man helst ikke koble til harddisken igjen uten at man har en profesjonell forståelse av hvordan data da ytterligere kan gå tapt om man kobler utstyret til.

 

F.eks. bare det å starte Windows vil kreve skriving av windows sine buffere. Så med en slik harddisk skal man ikke starte noe som har med Windows å gjøre for å si det enkelt. Det er kanskje andre skadelige måter å behandle disk på også. Men, det blir litt komplekst. Det viktigste er å vite at det å forsøke selv kan forkludre ting.

 

Har man derimot forventet å tape dataene, og ikke har planer om å bruke tusenvis av kroner på profesjonelle, så kan man jo finne ut en eller annen tilnærming og gjøre et siste forsøk. Helst ved å klone ting read-only først om du har tilgang på det.

 

Men utfordringen for en vanlig databruker er å komme til kunnskap om hva en skal prøve med og hvordan man skal gå fram.

Endret av G
Lenke til kommentar

...

Dette er også løsningen for deg, å replikere scenariet når affeksjonsverdien er stor nok. Da må du handle en del disker og prøve på verdiløse data først på testdisker. Legge inn en del random bilder og andre filer (f.eks. videofiler). Se hva som gjenopprettes, eller når programvaren evt. melder i fra at den ikke er i stand til å redde noe. Går garantert noen timer i oppsett og utprøving.

 

Tja..det kan jo diskuteres hvor høy affaksjonsverdien er, det er kjipt og miste bilder, man vet ikke alltid hva som er mistet heller og MEN man kommer over det med tiden.

Det er nok lurt og kjøpe noen billige disker og forske litt. Har nå kjøpt en tradisjonell ekstern harddisk på 1 TB som kobles til via USB.

 

Dataene dine ligger ikke tryggere på en ekstern disk enn på maskinens interne disk - men du kan sove bedre om natten dersom de ligger lagret begge steder, vel vitende om at ikke alt ryker som følge av ett defekt lesehode.

 

Offsite backup er selvsagt enda et hakk bedre i tilfelle brann, innbrudd osv. Eksempelvis Dropbox, Onedrive, Jottacloud etc.

 

Automatisert backup sørger for at backupen din ikke er utdatert. Samtidig sørger dette for at om du ved et uhell sletter eller overskriver noe, gjøres samme operasjon på backupen også.

 

Du har sikkert rett i det, det er lurt og fordele risikoen. Tenker etterhvert og bruke skylagringstjenester også.

 

 

Regner med du sikter til at en programvare skal være i stand til å massere ut data som er slettet. Da ved å foreta en rekke overlesninger i forsøk å få skrivehode til å posisjonere seg ørsmå posisjoner skjeivt, og så prøve å ta summen av overlesningene inn i en eller annen algoritme. Den metoden er vel så spekulativ selv på eldre snurredisker at man ikke bør ha for høye forventninger. Og det vil sikkert ta flere døgn, uker å lese en disk på den måten. Poenget ditt kan kanskje bestå om datatetthet her, men..

 

Er det noe forskjell på SSD-lagring og tradisjonell rotasjonsdisk når det gjelder og hente ut tapte data? Er vel ikke så mye som kan skje med en trad. disk når den ikke roterer?

 

Har fått tips om IBAS ang. finne tapte data - IT-tjenesten ved en videregående skole i nærheten har fått oppdraget med og finne de tapte dataene. De har lisens på programvare fra IBAS - OnTrack  eller lignende...

PCn til eksperten anslo 115 timer kjøring for å avdekke dataene, så om 4-5 dager har det kanskje skjedd noe...time will show

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er nok ikke den første som har gjort en slik tabbe.

Sålenge det ikke "tukles" mer enn det allerede er gjort av MCT (som har laget en 32GB FAT partisjon) skal det gå å få tilbake det meste av innholdet som var på den 500GB HD*en. (Som nå ligger i "Unallocated space".
Det finnes utilities som fikser det, men da er man jo nørd og gjør som det er beskrevet over her.
Sørger for å få kopiert innholdet på den "ødelagte" HD'en på en annen ekstern HD som kan man bruke for å hente ut innholdet via disk-recovery tools som er å finne på nett.  TestDisk er en av mange.
Har brukt slikt før med stort hell for å få tak i "uerstattelige" bilder :)
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om jeg ikke tar feil blir de filene overskrevet etter den har formatert den, dermed er du egentlig like langt. 

Du tar ikke helt feil og det er en stund siden jeg brukte MCT.

Men det er flere som har spurt om det samme og du "oppnår" tilsvarende "effekter" ved ett uheldig valg av en PEBCAC.

MCT lager (maximalt) en 32GB FAT partisjon da den er laget for å brukes med USB-"sticks" eller en DVD.

Så alle bildene, filene ligger fremdeles på resten av de 500GB, men det kan være litt jobb med å få kopiert de tilbake.

BTDT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...