Gå til innhold

Tips til valg av vaskesøyle? (Ca 20 000,-)


Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha ny vaskesøyle, og lurte på om dere har noen tips? Jeg har ikke sååå peiling på dette her, så belær meg gjerne. Når jeg snakker med gamle mor, så er det liksom bare "Miele - ferdig med det", så når jeg kikker, så ser jeg det at prisene er deretter også, og jeg må ned på den laveste serien fra Miele om jeg skal ha håp om å kjøpe noe til den prisen

 

Så jeg har kikket litt på Bosch/Siemens, og det da blir det relativt høy serie (Serie 8/IQ700):
9kg kapasitet, automatisk dosering, Wi-Fi osv til ca 20 000,- for hele søyla. Pluss for at de ser moderne ut

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WMH6W649DN/siemens-vaskemaskin-wmh6w649dn-hvit
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/WT4HW579DN/siemens-iq700-torketrommel-wt4hw579dn

Miele:

8kg/1600rpm og det er det i grunn. De ser ut som de ble produsert på 60-tallet også

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WCF130/miele-w1-vaskemaskin-wcf130

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/torketrommel/TCE530/miele-wp-active-plus-torketrommel-tce530

Hva tenker folket? Det er, for meg i alle fall, litt av en jungel der ute når det kommer til modelnavn osv, jeg er totalt forvirret her jeg sitter, så takker for hjelpen om det er noen som har knekt koden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nr 1: Glem (nesten) alt om modellnavn. I dag produseres hvitevarer ved XXL-fabrikker i Italia, Russland og Kina - fabrikker som produserer et parti vaskemaskiner for Bosch på mandag, et parti for Siemens på tirsdag, et parti for Whirlpool på onsdag, et parti for AEG på torsdag, et parti for Beko på fredag og et parti for Asko på lørdag. Alle har i alle kvalitetsklasser, det avhenger av hva som er bestilt for dette partiet (noe som bare har delvis sammenheng med sluttprisen, “pris” på slike varer er i dag et produkt 90 % av hva man tror markedet vil betale og 10 % av produksjonsomkostninger) Noen merker har imidlertid mer utvalg kvalitet og mindre utvalg ræl enn andre, men alle har alt. Produksjonsland er i dag et bedre utganspunkt enn merke. Noen merker har et visst rykte å passe bedre på enn andre, men forskjellen her blir mindre og mindre år for år. Miele er et av få merker som fremdeles produserer i hvert fall NOE (det beste) på sine egne fabrikker og derfor har gamle mor et snev rett, men heller ikke mer enn et snev

 

Nr 2: For hvert ekstra dill man legger i en vaskemaskin/tørketrommel legger man også noe ekstra som går i stykker der. Her gjelder KISS (keep it stupid simple) dersom man har ønske om minst mulig besøk av reparatøren. Definer derfor presis HVA du trenger og - ikke minst - HVOFOR du trenger det. HVORFOR trenger du X kg vaskekapasistet (glem “nice to have”, hold deg STRENGT til “need to have” nå), XXXX omdreininger/sentrifuge (=mer slitasje på tøyet enn litt ekstra tid i tørketrommel, men totalt sett i hvert fall ikke mer energiforbruk, mest sannsynlig litt mindre), lydnivå XX dB, flekkautomatikk, automatisk dosering, nettverkstilkobling, utsatt start, wave drum, vario perfect og alt annet? Det vesentlige er at en vaskemaskin behandler tøyet pent og ikke rent mekanisk sliter tøyfibrene ut, men “trekker” møkket ut av tøyet i stedet for å banke og slå det ut som på et gammeldags vaskebrett. Dette behovet tilsier at man trenger noe mer enn billigste modell, utover det skal man alltid spørre seg om man faktisk kommer til bruke dill X, hvor ofte og til hvilken pris hver gang (inkl de ekstra reparasjonsutgiftene). Fabrikanten vil svært gjerne ha deg oppover på prisskalaen og av en enkelt grunn: Ingen steder er fortjenesten så liten som for “plain product”, i den nisjen er det bikkjeslagsmål om kundene (sett på verdensbasis) og null ekstra fortjeneste å hente ut. Fortjenesten henter man på alt man klarer å finne et kult navn på og innbille kunden at kunden trenger. Samtidig: Ikke ofre på nøkkelfaktorene motorkvalitet og programmer som behandler tøyet ordentlig (=unngå alle 2499,- og 2999,- maskinene) så lenge du har råd til det + bruker maskinen oftere enn en gang i uken eller til annet enn å vaske gulvkluter i, men heller ikke tro på alt lirum-larum-lurium som skal få tøyet renere enn rent. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes søylen fra Miele virker veldig alright....greit tilbud på vaskemaskinen er det også. Og prøv å få noen kroner ekstra rabatt når du først kjøper søyle, ikke sikkert du får mye ekstra avslag, men alt teller :)    

God, solid vaskemaskin og skånsom tørketrommel som kondenserer fukten veldig godt så lite slipper ut i rommet.  Miele er en av de aller beste på det.   

Lenke til kommentar

Takker for svar. Bittelitt usikker må jeg innrømme, du forvirret meg litt mer her nå - men er det slik at du kanskje mener at jeg burde gå for de Miele-maskinene? Dvs, de er simplere, men kanskje holder lenger fremfor Bosch/Siemens som alt mulig slags utstyr? 

 

Jeg tror du bør starte en analyse helt fra scratch mht hva du faktisk trenger, deretter se litt videre på saken enn alternativene du har listet opp. De fleste av oss som ikke har konkrete planer om flytting innen tre-fire år kan med stor fordel kjøpe vaskemaskin til noe høyere pris enn 2499,- kr, men jeg vil påstå at de aller fleste som brenner av 20000 kr på vaskemaskin/tørketrommel har gått rett i luksusfella og blitt manøvrert rett i den posisjon selgere og reklameavdelinger ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. Jeg har planer om å bo der jeg har kjøpt lenge, flytter inn i huset i desember. Søyla jeg har nå er virkelig skranglete og fæl, kjøpte vaskemaskinen NY for 3000 og tørketrommelen gav jeg 2500 for - og dette er vel 5 år siden. Og kvaliteten er deretter, så har lyst på en litt bedre og "skikkelig" søyle

Jeg tenker kapasitet på ca 8kg - ikke for mye men ikke for lite heller, samt at maskinen er av skikkelig kvalitet som varer lenge, så betaler gjerne litt mer for et bra merke. Det er i grunn alt jeg har av "krav" :)

Lenke til kommentar

Vel. Jeg har planer om å bo der jeg har kjøpt lenge, flytter inn i huset i desember. Søyla jeg har nå er virkelig skranglete og fæl, kjøpte vaskemaskinen NY for 3000 og tørketrommelen gav jeg 2500 for - og dette er vel 5 år siden. Og kvaliteten er deretter, så har lyst på en litt bedre og "skikkelig" søyle

 

Jeg tenker kapasitet på ca 8kg - ikke for mye men ikke for lite heller, samt at maskinen er av skikkelig kvalitet som varer lenge, så betaler gjerne litt mer for et bra merke. Det er i grunn alt jeg har av "krav" :)

 

Maskiner i den prisklassen du nevner er enten et særdeles godt kjøp (utgående modell, utstilling eller noe lignende) eller noe som er OK i fem år og frustrasjon fra når som helst etterpå dersom man bruker maskinen mer enn et par ganger i uken. Det betyr likevel ikke at du trenger 20000 kr for skikkelig kvalitet, den tekniske kvaliteten er tilnærmet den samme ved å bruke halvparten og kjøpe fornuftig. 

 

Hvorfor trenger du 8 kg? Med mindre det er absolutt need to have og alt annet elimininert av en spesifikk grunn, hvor mye ekstra er det verdt i forhold til 7 kg? Husk at en maskin 8 kg har høyerer strømforbruk enn en maskin 7 kg selv om begge har samme energiklasse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt "i tilfelle" jeg ikke skal være singel for resten av livet. På ett eller annet tidspunkt så må jo noen bli glad i meg også, og da kommer jo behovet for større maskin av seg selv - tenker jeg da :)

F.eks denne, som også er den samme som jeg linket til over:
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WCF130/miele-w1-vaskemaskin-wcf130

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det er et poeng. Jeg er litt dårlig til å vaske "korrekt", jeg er litt "40grader bomull - kjør" på omtrent det meste :p
 

Synes søylen fra Miele virker veldig alright....greit tilbud på vaskemaskinen er det også. Og prøv å få noen kroner ekstra rabatt når du først kjøper søyle, ikke sikkert du får mye ekstra avslag, men alt teller :)    

God, solid vaskemaskin og skånsom tørketrommel som kondenserer fukten veldig godt så lite slipper ut i rommet.  Miele er en av de aller beste på det.   

 

Hvordan syns du de er i forhold til Borch/Siemens?
 

Kanskje noe mer innhold enn bare en link hadde vært bedre for trådstarter?

 

Er tilhenger av *NORGE* sitt syn på vaskemaskiner og tørketromler. Jo mer ræl (ja, mye funksjoner er ræl), jo mer avansert, og jo mer som kan gå i stykker.

 

Ja, jeg er tilhenger av sånt jeg også. Men jeg er litt nerd, og når ting får "WiFi" og en egen app, så blir jeg plutselig litt betatt av det også, hehe :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville ikke valgt for stor vaskemaskin fordi om man vasker lite blir det ofte ubalanse i sentrifugen. Sentrifugeringsproblemer er det man ikke ønsker ved en vaskemaskin.

Jeg ville sett litt på hvor store hullene i trommelen er. Om de er for små vil ikke lo, hår og annen dritt komme gjennom trommelen med følge med vasken ut igjen. Ikke så stort problem om man bruker tørketrommel som kan blåse dritten ut av tøyet men det er jo ikke alltid man ønsker tøyet tørket.

Det er sjelden vaskeprogrammene har den vaskelengden, temperaturen og vannforbruket man ønsker. Jeg ville valgt en maskin som har overstyringsmuligheter i størst mulig grad, og en som kan vaske på 50 grader. Ikke bare 40 og 60. Gjerne også overstyring av tid på alle mulige programmer. Noen maskiner kan man også justere vannmengde på til en viss grad.

Støy fra vannpumpen kan være et problem på mange maskiner i dag. Intenst bråk som skaper vibrasjoner i hele huset. Helt grusomt når vaskemaskinene ellers går veldig stille.

Tørketrommel er et kapittel for seg selv. Varmepumpe synes jeg selv er oppskrytt og lavt energiforbruk øker ofte trommletiden, noe som går utover slitasjen på tøyet. Siden man i Norge er avhengig av varme på badet/boligen store deler av året synes jeg ikke økonomi er noe å bry seg særlig om. Varmen går bare ut i rommet og ikke i kloakken. Jeg ville valgt en som tørker på kortest mulig tid.

Tidsbruk er også svært forskjellig på vaskemaskiner og synes det er unødvendig at 60 grader bomull skal ta nær tre timer.

Jeg har ingen klare anbefalinger å komme med, men mener jeg har sett at Gorenje i sin tid hadde en del justeringsmuligheter ang. tid og vannforbruk når det gjelder vaskemaskin. Ellers har jeg selv en dyr type fra Siemens og er egentlig godt fornøyd men skulle ønske meg større variasjon i programmene, og hullene i trommelen er for små. Ellers virker kvalitet upåklagelig og det finnes ikke en enste ulyd og skrangling. Det finnes vaskemaskiner som scanner hvor mye tøy man har i trommelen og som ikke kun justerer kun vannforbruk. Min bruker svært mye vann på en veldig liten tøymengde, og har aldri vært borti lignende.

Husker min første vaskemaskin var på 4 kg, den jeg har nå tar 8. Jeg vasket akkurat like mye sengetøy i den gamle som i dag. Trommelvolum er vel stikkordet her, og ikke kg.

Akkurat når det gjelder Mielekvalitet føler jeg de var best før i tiden. Mitt forrige kjøleskap var fra Miele og måtte ha service en gang i året :( Synes vaskemaskinene virker litt skranglete også. LG har jeg hørt folk er fornøyd med, bortsett fra det helvetes vannpumpebråket.

Kombinert vask/tørk? Aldri mer.

Lenke til kommentar

Leste et par artikler/tester nå:

 

https://www.klikk.no/bolig/test-av-vaskemaskiner-3687769

 

https://test.no/beste-vaskemaskin

 

Krav fra Eu fører til utrolig lange vasketider og såperester i tøyet. Alt for å spare vann og strøm. Min gamle maskin bruker jo nesten bare halvparten av vasketiden til disse nye....

 

I den ene testen står det at en maskin med større trommel vil bruke mer vann. De mener du ikke bør velge større trommel en det du trenger - for da vil du bruke mer vann og strøm enn nødvendig.

 

Med tanke på såperester i tøyet - så vil man nok heller da anbefale så stor trommel som mulig?  :D  Forskjellen i strømforbuk er antagelig noen få kWh på et år - vannforbruk er vel helle ikke så mye å bry seg om.

 

Har egentlig litt sans for ovedimensjonering når det gjelder det meste av elektriske apparater. 

 

Et tips kan altså være å finne den maskinen med dårligst energimerking!!  :yes:

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...