Gå til innhold

Denne norskutviklede madrassen snur deg i løpet av en time. Slik skal den hindre liggesår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke forskjellen på denne madrassen og den vanlige typen trykkavlastningsmadrass som fins i tusenvis på norske sykehus? Den "vanlige" typen (som har vært brukt i årevis) er også en luftmadrass bestående av mange kammer som blåses opp og tømmes for luft i sekvenser slik at trykket mellom pasient og madrass forflyttes rundt på kroppen. Hver madrass har en programmeringsenhet/pumpe hvor betjening bestemmer hardhet på madrass og frekvens på oppblåsing/utslipp av luft. Fungerer fint slik den er designet i dag. (Bortsett fra når sykepleier punkterer luftkammer med sikkerhetsnåler.....)

Lenke til kommentar

I Oslo kommune er det flere sykehjem som har slike madrasser:

http://www.invacare.no/nb/softair-super-og-softair-excellence-ma-70sairnb

 

Har nå snakket med tre fysioterapeuter som jeg kjenner og ingen skjønner hva dere løser som ikke er løst fra før?

Hva de er skeptiske til med sengen som skisseres av Tidewave:

 

- Pasientene har ofte perioder hvor de er urolige og lettskremte, ved å tippe pasienten automatisk er det fare for at de detter ut av senga. Dette er ikke et problem med sengen fra Invacare som har en "bølgebevegelse" i lengderetningen. Å bli vippet over på siden mens man sover, vil for mange oppleves svært ubehagelig og skremmende.

- Hva ved øyeblikkelig behov for HLR? I sengen til Invacare er det en nødpropp som kan trekkes ut som øyeblikkelig gjør den helt flat slik at HLR kan utføres.

- Selv om madrassen er krumbar er den fremdeles statisk. Dvs. at pasienten igjen er utsatt for trykksår når den f.eks ligger i sideleie.

- Om pasienten skal "tippes" over mot den ene eller andre siden fra ryggliggende, vil de havne i en veldig ubehagelig posisjon. Pasientene vil måtte leires. Å leire pasientene gjøres fra før av i dag, i forbindelse med snuing.

- Hva med pasientens vekt? Allerede eksisterende sirkulasjonsmadrasser som benyttes for å forhindre og behandle trykksår stilles trykket i madrassen etter pasientens vekt. I tillegg kan man for korte perioder, som f.eks under morgenstell, låse madrasstrykket på max slik at madrassen er fast under gjennomføring, og deretter går madrassen tilbake til korrekt innstilling med sirkulasjon.

 

Områder som Invacare sin seng kommer til kort:

-Pumpen henger lett på siden av sengen og har en tendens til å falle i bakken ved forflytting eller annen daglig aktivitet i nærheten, noe som har ført til at pumpen har stoppet eller at pakninger har løsnet og luften siget ut.

 

Eller er det enkelte steder som tester ut Rotobed, denne benyttes på de som det er vanskelig å få opp av sengen:

http://rotobed.dk/en/rotobedcare-en/

 

Å snu pasient i seng kan man derimot enkelt få til med et silkeunderlag og rett teknikk, men her er det mange som mangler kompetanse.

 

Husk at mange sykepleiere er svært lite tekniske og har mer enn nok utfordringer med Invacare sin seng. Eksempel er at man gir opp å benytte den fordi man ikke innser at HLR/CPR-ventilen ikke er satt tilbake.

 

Husk å snakke mye med de som skal bruke produktet deres, spesielt fysioterapeuter som ofte ender opp med ansvaret for slike senger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt udempet vannseng i mange år og har overhodet ikke behov for å snu meg. Jeg våkner ofte opp i nøyaktig samme stilling som jeg sovnet i fordi vannsengen fordeler trykket over hele kroppen.

Jeg var såpass fornuftig at jeg kjøpte en ekstra tykk ull overmadrass, mens de som kjøpte en standard tynn overmadrass alle kvittet seg med vannsengen etter kort tid.

Er ikke denne løsningen både billigere og bedre enn spesialløsningen som er omtalt her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...