Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egen sykdom under 16 dager før barns sykdom


Slagen mann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Barnet ble i natt til i dag syk. Dette innebærer at jeg egentlig ikke kan på jobb imorgen.

 

Men jeg var hjemme med egen sykdom 15-17 oktober. Kan jeg bruke egenmelding med barns sykdom uansett?

 

Samboer har akkurat vært langtidssykmeldt, så kan selvfølgelig ikke ta seg fri andre uka etter hun kom tilbake.

I følge denne siden https://www.infotjenester.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/ så har både du og samboer rett til være hjemme med barnet på mandag og bruke egenmelding.

 

Der hevdes det at egenmelding for egen sykdom er helt uavhengig av egenmelding for barns sykdom.

 

Det innebærer for eksempel at dersom en arbeidstaker bruker egenmelding egen sykdom i 3 dager, kan arbeidstakeren benytte egenmelding barns sykdom på dag 4.

 

Hvorfor du mener langtidssykemeldingen til din samboer skulle være et hinder forstår jeg ikke. Ved langtidssykemeldingen så er det alltid med legeerklæring.

Lenke til kommentar

I følge denne siden https://www.infotjenester.no/artikler/egenmelding-sykt-barn/ så har både du og samboer rett til være hjemme med barnet på mandag og bruke egenmelding.

 

Der hevdes det at egenmelding for egen sykdom er helt uavhengig av egenmelding for barns sykdom.

 

 

Hvorfor du mener langtidssykemeldingen til din samboer skulle være et hinder forstår jeg ikke. Ved langtidssykemeldingen så er det alltid med legeerklæring.

er det ikke 16 dager fra sykemelding før du kan bruke egenmelding da?

Lenke til kommentar

Retten til å være hjemme med sykt barn er din rettighet i den forstand at det er du som må tilfredsstille alle de relevante vilkårene. Det gir ingen mening å snakke om at det er barnets rettighet, for barnet har ingen mulighet til å gjøre den gjeldende.

 

 

Årsaken til at egenmeldingsdager for egen sykdom og barnets sykdom ikke påvirker hverandre er fordi de er regulert i to separate bestemmelser - folketrygdloven §§ 8-23 - 8-27 (for egen sykdom) og 9-7 (for barns sykdom).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...