Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Parasitter i menneske kropp


xrays

Anbefalte innlegg

Tro meg, jeg vet hvordan det er å vente i kø, det har jeg gjort veldig mye iløpet av mitt liv, og er en av grunnen til at jeg nå ikke lengre er i arbeid, fordi jeg ikke fungerer skikkelig i hverdagen.. 

 

Jeg har flere familiemedlemmer som ikke har mulighet til å få en jobb fordi de er for syke eller ikke fungerer skikkelig. Det du nevner her er helt for forferdelig, men viser det seg at det er en akutt situasjon så få en haste time hos legen, eller ta turen til legevakten med en gang, ikke vent! Dersom du blir såpass dårlig på legevakten vil sykepleierne der se det og få deg kjappere igjennom køen. 

 

At vi bruker leger mer hyppigere her enn i andre land har jo med at det så og si er gratis å gå til legen.. 300 kr for en time hos fastlegen er ingenting med tanke på situasjonen som er f.eks i USA. Mange tar nok det at vi har et så bra sosialt system for gitt. 

 

Og så var det søvnapnen min jeg ikke fikk påvist før jeg var 23.. Det var faktisk i fjor sommer at jeg fikk CPAP. Nå viste det seg også at jeg har Sentral søvnapne som vil si at hjernen faktisk ikke sender signaler om å puste, så derfor må jeg ha en Bipap som pr. definisjon er en ventilator. Til sykehusets forsvar så er det svært vanskelig å diagnosere denne typen kroniske sykdommer så det er ikke akkurat så veldig rart at det tok tid før jeg fikk diagnosen Sentral søvnapne, men jeg går med tanken om å kreve pasientskadeerstatning da dersom jeg hadde fått behandling tidligere kunne det være jeg ikke hadde vært uføre nå..  

 

Oi, ble et veldig personlig innlegg dette! 

 

Når alt er sagt så forstår jeg TS sitt ønske om at denne typen behandlingsmetoder skal funke, men når man ikke har forskning å støtte seg på så er det dessverre mer placebo enn noe annet. 

 

Han med sepsis er en ung mann som skulle være tøff og holde ut et fuktig sår han gikk med (han hadde ikke ordentlig skotøy i arbeidssammenheng - flere dager i strekk). Ikke gikk han til sin fastlege heller når arbeidsøktene var overstått for å få hjelp med det ekle stinkende såret under foten.

 

Han med lungebetennelse er oppi årene, funksjonshemmet som følge av blødning i hjerne (sprukket blodåre). Så han har kanskje ikke vært helt klar i hode om å ta vare på seg selv, på tross av at han er velfungerende i prat og sosialt. Kona tok ikke vare på han, første legen han hadde tok heller ikke luftveisinfeksjonen på alvor. Han sitter igjen med udiagnostisert fibrose i lungene (pga. ukjent årsak) og 33 % lungekapasitet (lenket til oksygenmaskinerier ut livet og ukjent restlevetid pga. fibrosen). Vanskelig å si om lungebetennelsen var noe annet enn en trigger, men en trigger det var det nok garantert (han kan selvsagt ha hatt noe snikende sykdom her). Men det er helt uakseptabelt å gå så lenge med så alvorlige konsekvenser så tidlig i livet (han er ikke 70 enda). Man lever jo lenge i vår moderne tid så 60 årsalder er relativt ungt da, selv om en del dør før de 60 også i vår del av verden.

 

Også har jeg en uti slekten som var mellom 70 og 80 år gammel, hadde en del sykehusinnleggelser og operasjoner bak seg. Så ble det som tok livet av han, hans egen skyld da. Han hadde da hatt en tarmoperasjon. Operasjonssåret vokste tarmen hans tett, han "sultet vel i hjel" mens de ikke fant ut hva som feilet han når han kom sent innlagt til sykehuset. 3 dager gikk han hjemme og led før han tok kontakt med legevakten, bare fordi han ikke orket tanken på mer sykehusopphold. Men er man så gammel så er man vel også litt unnskyldt, og jeg respekterer hans valg selv om det ble hans endelikt.

 

Heldig for deg at de oppdaget søvnapnen din. Etter min oppfattelse, så kan norske leger være trege med å henvise til undersøkelse. Men, det kan også hende at brorparten av de med visse snorkelidelser heller ikke er av den helt alvorlige sorten. Derfor har jeg selv kjøpt tjenesten privat en gang (i utlandet) sånn for sikkerhetsskyld (hjemmeutstyr og ikke full klinikkovernattingsdiagnose). Kostet vel en ca. kr 950,-, som jo ikke er så fryktelig vondt for å slippe å gå via fastleger som kvier seg for å henvise. De fleste har nok noe ting å finne i søvnen, men jeg er vel kanskje i det mildere sjiktet, selv om konklusjonen jeg fikk fra klinikk var alvorlig nok, så tok ikke fastlegen rapporten med så stor uro. Kan godt hende at fastlegen jeg har er helt innenfor her. Jeg har heller ikke mast meg for mye til å skulle få den undersøkelsen av min fastlege, men det burde jo holde å ta opp temaet en gang eller to synes nå jeg da. Når en hører i fra andre at man snorker en del og kan være litt uopplagt (som jo kan skyldes så mange andre ting enn kun snorkesykdommer).

 

Regn med å få avslag hos NPE, de er mestere i å finne grunner og frifinnelser av leger. Men du kan jo være heldig også. Det går også an å få det nemdsbehandlet etter et evt. avslag.

 

Man kan vel på generellt grunnlag anbefale folk om å holde seg hjemme når de får luftveisinfeksjoner, så de ikke smitter andre på sin arbeidsplass. Her er det forståelig nok mange som strekker strikken. Arbeidet kan være viktig, vondt å finne vikar.. Spesiellt om du har en lederstilling.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/spolorm-ascariasis/

 

Jeg tok visst litt feil, men ikke mye. Det er lenge siden jeg leste om det her:

 

Spolormens livsløp

 

Eggene klekkes ut i tynntarmen og slipper ut bevegelige larver som trenger gjennom tynntarmsveggen og når høyre del av hjertet via blodårer eller lymfeårer. Fra hjertet beveger de seg videre til lungene, trenger gjennom veggen til lungeblærene (alveolene) og forflytter seg videre opp gjennom luftrøret til svelget, der de svelges ned. Til slutt ender de opp i tynntarmen igjen 9-11 uker etter inntak av eggene.

 

Diagnostikk

 

Ved begrensede mengder innvollsmark er det ingen symptomer. Den vanligste måten man oppdager tilstanden på, er at det finnes en orm i avføringen. I sjeldne tilfeller ved større mengder orm kan det oppstå både akutte og kroniske plager.

Som følge av larvenes vandring i kroppen og utløsning av overfølsomhet mot larvene (immunologisk hypersensitivitet), kan det oppstå symptomer som elveblest, lavgradig feber, tørrhoste, blodtilblandet spytt, nysing, tungpusthet og smerter i brystet.

 

 

Tungpusthet var også noe jeg kjente særlig på, selv om jeg var i temmelig dårlig fysisk form, ble jeg sliten bare av å gå 10 minutter. Dette bedret seg etter kuren. Som skrevet, det -kan- ha vært psykologisk. Avskriver ingenting, siden jeg ikke fikk det påvist av noen sakkyndig helseinstitusjon.

 

Behandling

 

Målet med behandlingen er å fjerne ormene samt å forsøke å redusere mengden orm i befolkningen. Behandlingen består i å gi markekurer samt å forbedre de sanitære forholdene. Internasjonalt finnes to midler, mebendazol og albendazol. I Norge finnes bare mebendazol (Vermox®).

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Dette er også er interessant felt jeg skulle ønske jeg visste mer om. Det er mange parasitter i dyreverdenen som styrer vertene sine med signalstoffer. Det er ingen grunn til å tro at vi også ikke styres på samme måte. Det var en professor som uttalte seg om det her i en artikkel en gang, nok en gang glemte jeg å ta vare på den. Men skrev det samme.

 

Jeg er temmelig sikker på at jeg hadde spolorm for noen år siden. (Advarsel, grafisk tekst) Var mye tungpustet, og drev og hostet opp tråder med slim som var svært seige og umulig å dra fra hverandre. Det bevegde seg ikke, men tørket heller ikke bort på samme måte som vanlig slim kan gjøre. Hosteanfallene begynte med følelsen av at noe satt i halsen, som et hår eller lignende.

 

Har prøvd å leae meg opp grundig på spolorm, og adferdsmønsteret er at de utvikler seg i tarmsystemet, går til lungene, til spiserøret/svelget, og dermed tilbake til tarmsystemet. Jeg har lest på noen helsenettsider at "symptomene går over med tiden", og andre steder at det må kureres med medikamenter. Så det virker som legevitenskapen er delt i synet på det her, eller at forskningen er mangelfull.

 

Etter en tid begynte jeg å søke etter legemidler og fant noe som heter Vermox. Det inneholder et stoff som gjør at parasittene ikke klarer å ta opp næring. Etter første behandling, når jeg drev og hostet opp dette svineriet igjen, så var det som om det kom opp flere mengder, og det føltes som at jeg ble bedre. Etter full behandling følte jeg meg frisk.

 

Om dette var infeksjon eller bare rent psykologisk kan jeg ikke svare sikkert på, men det var temmelig ulikt en vanlig eller kraftig forkjølelse.

 

Spurte også fastlegen, og føler ikke det ble seriøst mottatt. Så langt jeg forstod, er måten å teste det på at man må til røntgen etter at man inntar et stoff som syneliggjør parasittene, eller noe i den duren. Men ble ikke videre anbefalt det.

 

Jeg prøver å ta en slik ormekur minst én gang i året uavhengig av symptomer. Koster ca 250 kr.

 

Det skulle ikke forundre meg om vi mennesker går rundt med slike snyltere som påvirker valgene våre, særlig i matveien.

 

Det finnes jo også i dyreverdenen de som får verten til å ta selvmord. Litt søkt å tro på at det er tilfelle med noen mennesker, men kunne jo vært interessant å forsket på det.

Det med at det blir sendt ut signalstoffer er interessant og sukker er er næring for parasitter og candida, jeg spiste til min forskrekkelse en nesten en hel sjokoladeplate i lunchen min på jobb når jeg var i gang med detox, veldig uvanlig fra min side, kunne liksom ikke få nok sjokolade, men da fikk vel parasitter ekstra styrke til å overleve ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...