Gå til innhold

Tips om hybrid Kamera


Anbefalte innlegg

Vil ha nytt kamera og vil ikke ha ett speilrefleks med masse linser og styr.

Det må ha wifi,Bluetooth eller nfc.

Må kunne ta gode bilder i mørke, dvs nordlys bilder, stjernehimmelen osv.

Trenger tips. Pris kansje opp mot 10k.

Hva finnes på markedet.

Vil ha ett godt kamera som kan være tilgjengelig til en hver tid istedenfor å bruke ett mobilkamera.

Har ett eldre speilrefleks men det blir liksom aldri med på tur....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du ikke vil ha ett speilrefleks med masse linser og styr, betyr dette at det du ønsker deg er ett kamera med fast objektiv (linse)? Eller er det akseptabelt med et mindre systemkamera der du har mulighet til å ha flere objektiver?

 

Jeg antar at hvis du skal ha et kamera som er tilgjengelig til en hver tid så betyr det i praksis at det skal være relativt lite. Bare for å ha en ide om hva som er akseptabel størrelse. Ett kamera som passer i en jakkelomme, eller er det ok at det er litt større slik at det passer i en liten veske.

 

Jo mer informasjon du gir, jo lettere er det å komme med forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok lyst på ett kamera med fast linse ja. Det bør være lite men kan gå for ett litt større og da jeg regner med att det har mere å by på.

Ett som går i en liten veske går nok fint.

Viktig att det kan overføre bilder til mobil,nettbrett.

Ett kamera som kan ta bilder når motivet er der.....

Har sett litt på dette..Sony Cyber-shot RX100 VA

Endret av zepto1
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye å velge mellom hvis du skal ha noe som går i lomma og skal fikse nordlys og stjernehimmel bra. Sony RX100 er et alternativ og det er veldig kompakt, men det har relativt liten sensor også som ikke gir like bra bilder i lite lys som et speilreflekskamera eller speilløst systemkamera. Det er nok et speilrefleks som gir deg mest for pengene, men da er du jo oppe i størrelse på omtrent det du har.

 

Speilløst systemkamera blir litt mindre enn speilrefleks, men ikke så lett å finne et bra kamera med egnet linse for 10K og muligens ikke små nok uansett.

 

Tror nok det beste du finner er et kamera som RX100 IV/V/VA, Canon G7x II eller Panasonic LX100 II/LX 15. Alle er kompakte og har ganske bra lysstyrke. LX100 har litt større sensor enn resten, mens LX15 har best lysstyrke (på vidvinkel). Blir mye smak og behag hva man velger. Ingen av dem ville vært mitt førstevalg for nattbilder, men alle kan være et bra kompromiss.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å finne noe som passer beskrivelsen egnet for nordlys og stjernehimmel og samtidig liten størrelse. Det er fysiske motsetninger. Et objektiv må være stort for å kunne fange lys over en stor flate "iris", uavhengig av om det er fastmontert i kameraet eller utbyttbart.

 

Ønsker du ikke å bytte "en hel masse linser" så er det helt greit, men det går likevel an å vurdere et med utskiftbar objektiv. Du trenger ikke bytte det om du ikke vil. Poenget med det er at en hel del systemkamera og objektiver egner seg for nettopp nordlys og stjernehimmel. Finner du en god kombinasjon av kamera og objektiv kan du la det stå på hele kameraets levetid.

 

En annen ting er at det er en del rare løsninger på overføring av bilder via Wifi, blåtann og NCF fra kameraer.

 

I sum er det vanskelig å finne en helhjertet anbefaling som passer perfekt til det du spør om. Jeg bare sier det fordi du kan bli nødt til å vurdere ulike kompromisser opp mot hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg ønsker å stille TS, kommer du du å primært bruke kamera til astro-foto og nordlys, eller er det mest kjekt å ha?

Tanken er att som oftest så har jeg ikke med speilrefleks med når motivet dukker opp. Kun mobilkamera.

Vil kunne ta bilder når motivet er der og ikke drive motivjakt med linser og styr. Har speilrefleks fra før men blir lite brukt pga størrelsen på det og linser i tillegg.

Derfor tenker jeg att ett lite og godt kamera vil dekke mitt behov.

Så får jeg heller ta frem speilrefleks innimellom hvis jeg ønsker det.

Tar mye forskjellige bilder men stort sett naturbilder. Og gjerne astro og nordlys bilder men det er bare en del av formålet med kameraet.

Har vel kanskje gått lit inflasjon i nordlys bilder for tiden. Men astro er spennende...

Lenke til kommentar

.... Og gjerne astro og nordlys bilder men det er bare en del av formålet med kameraet.

Har vel kanskje gått lit inflasjon i nordlys bilder for tiden. Men astro er spennende...

 

For nordlys og astro er stativ ganske essensielt selv om det sikkert er mulig å klare seg uten i noen tilfeller så da betyr vel størrelse på kamera ikke så mye. Kanksje bruke gammelt speilrefelks for slikt og ikke legge så stor vekt på de egenskapene i nytt kamera. Det vil definitivt øke utvalgt av mulige modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For nordlys og astro er stativ ganske essensielt selv om det sikkert er mulig å klare seg uten i noen tilfeller så da betyr vel størrelse på kamera ikke så mye. Kanksje bruke gammelt speilrefelks for slikt og ikke legge så stor vekt på de egenskapene i nytt kamera. Det vil definitivt øke utvalgt av mulige modeller.

Jeg synes det er en god ide se# kommer med.

 

Behold ditt gamle speilrefleks til Nordlysbilder og andre himmelbilder, hvis du ikke har det "rette" objektivet allerede så kan du muligens anskaffe deg et som passer til den typen fotografering. Denne typen bilder er vel uansett noe man til en viss grad planlegger så da bør ikke størrelse på utstyret være den store hindringen. Selv om ditt speilrefleks kanskje er gammelt så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke det til denne typen fotografering.

 

Kjøpe deg så et "lite" kamera, gjerne et godt kompaktkamera, som er lett å ta med ellers.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...