Gå til innhold

Budsjettkamera for portrettfoto


Anbefalte innlegg

 

Hei

 

Jeg er for tiden på utkikk etter et kamera som skal i hovedsak brukes til portrettfotografering. Da jeg er helt nybegynner når det kommer til foto, så er jeg veldig usikker på hva jeg bør se på. Dette inkluderer kameratype (speilreflekser versus speilløse) og objektiv. Idéen er å få ordnet en pakke bestående av kamera, objektiv, blits, og stativ for under 10 000kr (helst også med mulighet for fjernutløser). Har noen tips til hva jeg bør gå for (med noenlunde kvalitet), eller om budsjettet mitt blir noe tynt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du.

 

10k er ikke crazy mye penger i fotoverdenen nå om dagen, så du må se på rimelige modeller og/eller kjøpe brukt.

 

Blits, utløser og stativ er greit. Du finner Yongnuo YN560IV + YN560TX på ebay, f.eks. :

https://www.ebay.com/itm/YONGNUO-YN560-IV-Wireless-Speedlite-Flash-YN560-TX-II-Controller-For-Nikon-Canon/302461319046?hash=item466c197786:m:mmvKXuPQlaZtviFdRHM_gpw:rk:2:pf:0

 

Enkel softbox + feste for blits :

https://www.ebay.com/itm/Godox-15-15-Softbox-Diffuser-with-S-type-Holder-for-Speedlite-Flash-Light-Q8B9/292741957708?hash=item4428c7c84c:g:3PcAAOSwg65bp0xm

 

Stativ: 

https://www.ebay.com/itm/KINGJOY-7ft-86icnh-Professional-Light-Stand-LA-014-Air-Cushioned-Photograph-Y9B5/173448165688?epid=17013612338&hash=item286250f938:g:EMcAAOSwfH9bZC4H:rk:10:pf:0

 

Eneloop pro-batterier kjøper du fra en selger som har vært på ebay et par år. 4-5-sifret rating på tilbakemeldingene.

 

Da har du blits, trigger, stativ og en enkel softbox, pluss juice til å bruke dem. Du har brukt ~2000kr.

 

Da har du 8k igjen, og for dem ville jeg sett meg om etter en brukt Canon 5D mk2 (ca. 4000kr), en Canon 50mm f1.4 (2000kr) og en Canon 85mm f1.8 (2200-2500kr). Det er nok av fotografer (og spesielt portrettfotografer) som har laget en karriere av en slik kombo.

 

Sjekk ut www.strobist.com når du skal lære deg hvordan å bruke blitsen. Mye god info.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal det kun brukes i studio? Ellers ville jeg vel egentlig vurdert noe annet enn et digert full-frame kamera som drar litt på åra. Sony og Panasonic har jo noen ålreite crop-modeller som er litt mer portable.

 

Hvis tynnest mulig dybdeskarphet er målet synes jeg forslaget til Jørgen Sørheim er vanskelig å slå til 10K, men hvis man skal bruke det til andre ting også er jeg helt enig i at det er mye annet som kan fungere vel så bra.

Lenke til kommentar

 

 

Skal det kun brukes i studio? Ellers ville jeg vel egentlig vurdert noe annet enn et digert full-frame kamera som drar litt på åra. Sony og Panasonic har jo noen ålreite crop-modeller som er litt mer portable.

Hovedsakelig i studio, men det vil sannsynligvis bli brukt litt ute og. Hvordan er bildekvaliteten på disse crop-modellene sammenliknet med for eksempel et full-frame kamera som 5D mk ii?

Lenke til kommentar

Bildekvalitet er et samlebegrep på utrolig mye. Du må nesten være mer spesifikk eller så får du mange ulike men like riktige svar som peker i alle retninger.

 

Megapiksler

Detaljoppløsning

Kort dybdeskarphet

Støy på lav ISO

Støy på høy ISO

Dynamikk på lav ISO

Dynamikk på høy ISO

Minst mulig kromatisk aberasjon CA i fokusplanet

Minst mulig lateral CA

Lengst mulig dybdeskarphet

Fargenøyaktighet

Hjørneskarphet

Senterskarphet

osv

osv

Canon 5D mkII og nyere Sony/Panasonic har hver sine styrker og svakheter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hovedsakelig i studio, men det vil sannsynligvis bli brukt litt ute og. Hvordan er bildekvaliteten på disse crop-modellene sammenliknet med for eksempel et full-frame kamera som 5D mk ii?

 

Selv billige kameraer kan levere god bildekvalitet dersom man kan bruke kameraet ordentlig. Du kan f. eks sjekke videoen til Peter McKinnon hvor han sammenligner et kamera til 400 dollar mot ett til 4000 dollar

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...