Gå til innhold

Hvor god datamaskin trenger jeg for redigering?


Anbefalte innlegg

Hei forum. Har nylig kjøpt skikkelig kamera (fuji) og har tenkt å ta dette med på verdensreising ifm webdesign/fotografering/dokuarbeid. Er ikke helt sikker på hva behovet blir, men tenker i alle fall Lightroom og muligens videoredigering. 

Hvor heftig maskin trenger jeg egentlig for dette? Jeg er på lavt budsjett og har til nå tenkt at det beste blir å kjøpe en gammel macbook air som det ligger litt ute på finn, (disse virker å takle årenes løp, være robuste og lette osv) med typisk disse specs:
- i7 prosessor
- 8GB DDR3 RAM
- 128/256 GB SSD (eller mer)
- Produsert i 2012-2014
- Vekt 1,3kg
- Skjerm 11-14"
- Ca 4000-7000kr

Er dette en god nok maskin eller må jeg ha noe bedre? Evt hva er det i maskinen som er viktigst? Det jeg også har vurdert er typ Lenovo Thinkpad som typisk er lignende specs men av og til med 16GB RAM. Skeptisk til å kjøpe gammel pc tho. 

Takker for svar. 

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2012 kunne du kjøpt en datamaskin for 20.000 som hadde taklet disse oppgavene bra.

I dag kan du kjøpe det samme for mye mindre. Lightroom har jo ikke utvikla seg så mye, om noe så er det bare optimalisert, samtidig som maskinvaren har blir betraktlig bedre.

Prisklassen vil jeg si er veldig fin.

 

SSD er lurt fordi de blir liksom aldri treige. Men det er igjen lite plass til alt, spesielt med mye råfoto. Ekstern harddisk er lurt.

Ville sjekket ut mulighetene for en retinaskjerm som er kalibrert, blir en helt annen verden når det kommer til redigering.

 

Men en brukt macbook pro, det duger. Jeg kjører fint Lightroom på en macbook air.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Veldig viktig med vekten, det er derfor jeg tenker macbook air kontra feks en pro. Macbookene til 20000kr som du nevner er jo dem som i dag kan fås for ca 4-8k. Som alltid får man pc-er som specmessig er kraftigere til samme pris, men det virker for meg som at macene er mer solid og kompakt bygget, de lever lenger og komponentene går bedre sammen. Ift komptabilitet har jeg ikke tenkt så mye men vil tro at OSX egner seg godt for ting som har med foto, video og webdesign å gjøre. 

Lenke til kommentar

Hvilken i7 CPU er det?

 

Jeg har en gammel Lenovo X220 med 2012 gen i7, 8GB og 250GB SSD, og den klarer å kjøre LR 5 helt greit. Den drar ikke snerken av grøten men er heller ikke så treg at jeg kvier meg for å bruke den.

 

Men til video er jeg mer usikker. Da er det mulig du trenger noe kraftigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...