Gå til innhold

FOTOESSAY: Huawei mot Samsung, Apple og ... Pocophone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser frem til dagen når kameraet i mobilen endelig er godt nok.

Jeg er rimelig fornøyd med dagens nivå. Kan stort sett se hva som er på bildene, og det ligner på det jeg tok bilde av. Selvfølgelig ser jeg at det ikke er i nærheten av vanlig kamera, og det er et godt stykke igjen, men så lenge lysforhold er gode så kan du få greie bilder med mobil. Og i dårlige forhold kan du stort sett se hva som er på bildet selv om det ikke akkurat blir veldig bra.

Lenke til kommentar

Nå er vel Mate 20 ennå ikke lansert såvidt jeg vet.. Er enorm forskjell på kameraet til p20 pro pre-release og nå. Kommet masse oppdateringer som har gjort kameraet bedre, så å sammenligne bildene til Mate 20 med bilder fra telefoner som er lansert blir litt feil.

Nå er det jo samme produsent, så vil tro Mate er ajour med Pro på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar

 

Fargebalanse og slikt er jo nokså uvesentlig. En del nye telefoner tar bilder i råformat, og da kan man justere det perfekt i etterkant uansett. Det man trenger, er god dynamikk og lite bildestøy.

Fargebalanse er i aller høyeste grad vesentlig, fordi:

Min mor skyter ikke i RAW, ikke søstrene mine heller. Ei heller noen av kollegene mine på jobb. Kommunen her har ca. 1800 innbyggere, av disse er det kanskje 20 stk. fotoentusiaster som tar bilder i RAW og redigerer selv. Selv om du og jeg er fotografer, som liker å etterbehandle bilder, betyr ikke dette at hele verden deler vår entusiasme. MEN når det er sagt; så synes jeg ikke TEK sine testere kvalifiserer til å utføre kameratestene på telefonene. Bildene som blir tatt, er ganske begredelige greier, og vitner om en total mangel på fotokunnskaper, eller interesse, både teknisk og estetisk. Jeg tror rett og slett ikke på testernes konklusjoner. Vil gjerne komme med konstruktiv kritikk: Ta bildene med tilsvarende parametere på alle telefonene. Ta gjerne bilder i populære kategorier, f.eks. portrett, street, landskap. Det skal ikke så mye til for å heve kvaliteten. :)

100% enig!

Lenke til kommentar

bilder2.300x169.jpg

Slik gikk det da vi tok de fire mobilene på fototur.

 

FOTOESSAY: Huawei mot Samsung, Apple og ... Pocophone

Igjen, det er helt grusomt dårlige testbilder dere har valgt. Som Kenneth Solfjeld sier så pent så vitner det om en total mangel på kunnskap eller entusiasme innen foto. Selv om det var en overskyet dag så bør man kunne forvente mer enn dette. 

 

Det er kanskje ikke så snilt å komme med slik kritikk i et kommentarfelt, men det må nevnes.

 

Hvor er stativet? Det er et minstekrav om du skal kjøre en sånn test Det er jo enormt stor forskjell på høyde og utsnitt på mange av bildene som vil/kan ha stor innvirkning på hvitbalanse osv.

 

Jeg klarer faktisk ikke å konkludere med at en telefon er bedre enn en annen her (med unntak av Pocophone som ligger langt bak).  Der Huawei er klart best på noen av bildene ser det ut som de bommer godt andre plasser. Så konklusjonen deres om at Huawei er milevis foran konkurrentene innen kamera tar ihvertfall jeg med en klype salt. Siste Iphone, Sony og Samsung eller for den del Oppo,Vivo, Pixel etc ligger ikke langt bak, om enn overhodet. Ihvertfall om vi skal basere på bildene fra testene deres.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo høyst subjektivt, men sammenlignet med det faktum at folk flest var fornøyde med sine kompaktkamera for 10 år siden kan man argumentere for at den dagen er passert. For folk flest.

Nettopp. Jeg syns det hele er blitt en hysteri. Vanlige folk som tar vanlige bilder tror de må ha "den beste kameramobilen" til enhver tid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...