Gå til innhold

Fra Raid 1 til ny SSD


Anbefalte innlegg

Irriterer meg skikkelig over støyen fra mine 2 WD 2TB disker som står å snurrer. Skikkelig irriterende når pc ellers ikke lager en lyd under normal bruk.

Diskene er satt opp i RAID 1 med tanke på at jeg da hadde en form for "backup" om en disk skulle ta kvelden.

 

Så har i grunn kommet frem til at jeg må fjerne diskene og sette inn en SSD. Grunnet pris så tror jeg at jeg klarer med med en 1TB SSD i starten og går for jottacloud i tillegg så jeg faktisk har skikkelig backup.

 

Hva er enkleste måten å bytte disk på uten at det blir rot? Kan jeg bytte ut en av 2TB diskene med en 1TB SSD? Vil da den disken bygge seg opp og Raidet bli redusert til 1TB? Og deretter skru av RAID og fjerne 2TB disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er D disken som jeg skal bytte ut. Har langt under 1TB på den. Tenkte at jeg slapp å begynne å bruke diverse programmer om jeg gjorde som jeg beskrev. Har litt mapper som er linket til D disken så var derfor jeg tenkte å gjøre på den måten så jeg slapp tull med det. Men kan jeg like greit bare sette inn ny SSD, kopiere alt fra D til den. Deretter skru av og fjerne diskene/raid for å så forandre ny SSD til D: etter oppstart?

 

Må prøve å finne en ny plass til diskene der støy ikke er irriterende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...