Gå til innhold

Spekulasjoner omkring ICE og fremtiden


Anbefalte innlegg

Da er det morgen igjen, og tid for et par spekulasjoner omkring ICE:

 

ICE blir de første til å tilby ekte fri data. 
ICE har omtrent halvparten av frekvensene som Telia har, og en tredel av det Telenor har. Derfor kan de aldri konkurrere på hastighet, de må i stedet tilby noe annet. Én mulig løsning er at det vil tilby fri data for å ta fokuset vekk fra datahastighet. Nå som nettet deres er i ferd med å bli svært finmasket, har de full kontroll på produksjonen, og kan tilby fri data uten å måtte kjøpe trafikk fra Telia.
 
ICE+3=sant.
Telia og Telenor er til stede i Norge, Danmark og Sverige. ICE er bare til stede i Norge. 3 er etablert i Danmark og Sverige, etter at de trakk seg ut av Norge i 2009. ICE leverer også 450 MHz bredbånd i Danmark og Sverige. ICE og 3 passer som hånd i handske, og jeg spår at et samarbeid/oppkjøp kan komme.
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ICE blir de første til å tilby ekte fri data. 

ICE har omtrent halvparten av frekvensene som Telia har, og en tredel av det Telenor har. Derfor kan de aldri konkurrere på hastighet, de må i stedet tilby noe annet. Én mulig løsning er at det vil tilby fri data for å ta fokuset vekk fra datahastighet. Nå som nettet deres er i ferd med å bli svært finmasket, har de full kontroll på produksjonen, og kan tilby fri data uten å måtte kjøpe trafikk fra Telia.

Det er bare et problem:

https://www.tek.no/artikler/er-ice-i-ferd-med-a-lansere-abonnement-med-fri-bruk-av-data/438661

 

Når Administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice.no avkrefter dette, fremstår det som useriøst hvis dette skjer om 1-2 måned.

Tror vi snakker om 2019-2020 i så fall. Men tror mere på telia siden de har bedre økonomi. Telenor er lite sansynlig vil tilby noe slikt.

Lenke til kommentar

Tja og ja... All de tre (ICE, Telia og Telenor) spiller med kortene tett inntil kroppen, og de er tilbakeholdne med å si hva de vil lansere, og når. Da Telia var først til å tilby fri tale, kom dette uten at noen utenom Telia visste om det. Hvis ICE lanserer fri data i morgen, tror jeg ingen vil henge seg opp i hva Helgaker sa for noen måneder siden.

 

Jeg tipper at alle de tre forbereder seg på fri data, og når førstemann tilbyr dette vil de to andre komme etter ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om de tilbyr fri data for å kompensere trege datalinjer vil det jo bli enda tregere med ytterliger belastning?

Jeg er en av dem som ikke bryr meg om hastigheten men det finnes ingen abonnement som tilbyr lavere pris og lavere hastighet.

Siden ICE er litt trege får man altså bedre vilkår hos konkurrentene til samme pris - her må det gjøres noe om de ønsker større markedsandeler.

 

Lenke til kommentar

Et eller annet er på gang, for Ice har vel ikke noen abonnement med egen EU-kvote? Dette er nyhetene i den siste oppdateringen av Ice-appen for Android:

 

 

Ny funksjonalitet

- du kan nå skru på løpende dataforbruk i EU for abonnement med egen datakvote for EU

 

Tekniske forbedringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...