Gå til innhold

Kan man tørke ut muggsopp slik at den dør?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har funnet muggsopp i kjelleren og jobber nå med å tørke ut lokalene. Har forstått at dette er særdeles levedyktige organismer, men at soppen trenger tilgang til fuktighet for å overleve. 

 

Dersom jeg får tørket ut kjelleren tilstrekkelig, vil da muggsoppen dø ut, eller vil den bare gå i dvale? Finnes det noen metoder for å ta livet av den (uten å bruke giftigekjemikalier som er skadelig for mennesker)?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har funnet muggsopp i kjelleren og jobber nå med å tørke ut lokalene. Har forstått at dette er særdeles levedyktige organismer, men at soppen trenger tilgang til fuktighet for å overleve. 

 

Dersom jeg får tørket ut kjelleren tilstrekkelig, vil da muggsoppen dø ut, eller vil den bare gå i dvale? Finnes det noen metoder for å ta livet av den (uten å bruke giftigekjemikalier som er skadelig for mennesker)?

 

Muggsoppsporer finnes nesten overalt, dersom de får gunstige levevilkår vokser og formerer muggsoppen seg. Pasteurisert og hermetisert mat er varmet opp slik at muggsopp og bakterier dør og kan derfor holde lengre. Hermetikk kan gjerne holde flere år i romtemperatur, men med en gang man åpner lokket kommer muggsoppsporer og bakterier til og prosessen starter.

 

Løsningen er å holde seg utenfor muggsoppens levevilkår, for mat kan dette være å kjøle ned eller hermetisere, for bygninger vil det si å holde det tørt.

Lenke til kommentar

Grønnsåpe skal vistnok knekke muggsopp. Men selv om du får bort alt så vil det nok komme tilbake hvis du ikke klarer å holde det tørt der.

Har ingeb tro å at grønnsøpe er noe effektivt. Det eneste er jeg kan tenke meg (om det er sykt ille) er kraftig støvsuging om du har et filter som er lite nokk til å stoppe sporer. Husk kast pose.

 

Ellers bare klorvask. Å drepe muggsporer er svært vanskelig så det er mere å prøve å redusere antall og fjerne grunnlaget for at de skal vekkes til livet. Derav fjerne fuktighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...