Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man spørre legen om antidepressiva?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvordan går man frem da egentlig? Har spurt om medisiner over melding før.. men var bare for fysiske plager. Har ingen slags diagnose. Ikke snakket noe særlig med legen.. Ble sendt til BUP for sånn 5-6 år siden (er 20 nå) for utredning for depresjon/angst/spiseforstyrrelser, men løy på alle skjemaer så ble bare en tur inn dit.. (visstnok mer mas for foreldrene mine). Angrer den dag i dag da jeg føler jeg står fast. Merker jeg har mange sperrer... og vil bare føle meg normal... har bare lyst til å prøve noe som kanskje kunne gjort det bedre....



Anonymous poster hash: 2f2d0...e26
Lenke til kommentar

Start med å bestille time, når du er der forteller du hva det gjelder.  

Bare gjør det.  Legen forstår nok at du synes det er vanskelig, og at du trenger hjelp.  

 

Dette virker sikkert veldig vanskelig inne i hodet ditt nå, men det er bare å gjøre det.  Legen snakker med folk som har det vanskelig hver dag, og er mest opptatt av hvordan hun kan hjelpe deg til å få det bedre.

Lenke til kommentar

Anti-depresiva kan være en løsning, men anbefaler at man får tatt en grundig sjekk i samme slengen.

Trening og sosiale møter kan være noe som hjelper mange ut av en situasjon der medikament ikke alltids er den beste langtids løsningen.

 

Vel, jeg trener allerede over gjennomsnittet, så er nok ikke det. Men tro meg, har prøvd. Sosialt kan jeg gjøre det bedre, men tror denne sinnstilstanden stopper meg fra det. Orker egentlig ikke samvær med andre

 

Anonymous poster hash: 2f2d0...e26

Lenke til kommentar

Prøv å heller tenke på at du vil gjerne finne ut av hva som er greia i samarbeid med legen din.

 

Trening, kosthold og sosial omgang er velmente råd som ikke funker på mange som er deprimerte da det ikke har noe med det å gjøre lenger når depresjonen er gått for langt (hjernen blir påvirket av depresjon over lengre tid og kan da endre seg som følge av denne "skaden"), da snakker vi om kjemiske endringer som ingen mengde men velmente råd vil kunne løse, og ja da føles det som om du stanger huet i en vegg og at du er så defekt og jævlig at vanlige råd ikke funker på deg. Du trenger mer hjelp enn det du kan gi deg selv TS, er absolutt ingen skam i å måtte be om ekstra hjelp ❤

Lenke til kommentar

 

Men hvordan går man frem da egentlig? Har spurt om medisiner over melding før.. men var bare for fysiske plager. Har ingen slags diagnose. Ikke snakket noe særlig med legen.. Ble sendt til BUP for sånn 5-6 år siden (er 20 nå) for utredning for depresjon/angst/spiseforstyrrelser, men løy på alle skjemaer så ble bare en tur inn dit.. (visstnok mer mas for foreldrene mine). Angrer den dag i dag da jeg føler jeg står fast. Merker jeg har mange sperrer... og vil bare føle meg normal... har bare lyst til å prøve noe som kanskje kunne gjort det bedre....

 

Anonymous poster hash: 2f2d0...e26

 

 

Først og fremst: Jeg anbefaler at du prater med fastlegen din, og sier det du har skrevet her. Vær ærlig, og bygg et solid, profesjonelt forhold med fastlegen. Dette skal vare hele livet.

 

Deretter ber du om psykolog. Hvis du er i jobb, spør om det finnes ordninger du kan få psykologtimer mot egenandel. Spør hva som skal til for å få det.

 

Trist å lese at du har opplevd det her. Har jeg rett når jeg tipper at du føler du har blitt mast mye på av foreldre og aldri har fått gehør for egne tanker? At du har blitt pusha inn i en retning du ikke ønsker?

 

Angående antideprissiva .. så skal jeg være forsiktig med å si noe om det, men jeg vil aller helst at du bruker tradisjonell psykologi før du går til steget å bruke piller. Det er alltid en underliggende psykologisk årsak som fører til depresjon. Å løse dette med skriving og jobb, bør være en prioritet. Det er en skam at vi ikke lærer noe om å skrive ned egne tanker og jobbe med eventuelle problemer i livet, på skolen. Vi overlates på mange måter til oss selv, og vi blir ofre for innblanding i det private av offentlige etater. Vi kan lett bli overkjørt. Det er viktig å ikke gi fra seg makten over seg selv og retten til eget liv og egne tanker uten en skikkelig kamp.

 

 

 

Vel, jeg trener allerede over gjennomsnittet, så er nok ikke det. Men tro meg, har prøvd. Sosialt kan jeg gjøre det bedre, men tror denne sinnstilstanden stopper meg fra det. Orker egentlig ikke samvær med andre

 

Anonymous poster hash: 2f2d0...e26

 

 

Fysisk aktivitet er viktig. Men vi trenger egentlig bare så mye. Det er den psykologiske effekten av treningen som er viktig, og en times tur i skogen, parken, rundt byen og bare se litt mennesker, på sykkel eller til fots, kan være nok for mange.

 

Det er en god del sosial stigmatisering i samfunnet. Det kan være lett å tenke at man "burde vært flinkere" sosialt, men egentlig så takler man en stor rekkevidde av sosiale situasjoner uten problemer. Å pålegge seg selv at man burde trene seg selv sosialt kan være positivt, men det kan også være negativt. Man presser seg når det egentlig ikke er nødvendig. Det burde være en prioritet å avklare enten selv eller med profesjonell. Det er jo tross alt en prosesss som pågår omtrent hele tiden, hele livet. Underbevisstheten jobber konstant med forhold til andre mennesker.

 

Det spørs liksom akkurat hva man er ute etter. Derfor kan det være en fordél å begynne å skrive ned i en bok tanker om livet, alt mulig: Hva en vil, hva store problemer er i dag og har vært i fortiden. Dette er tanker som kan dukke opp når som helst, derfor er det viktig å ha den boka tilgjengelig hele tiden. Å bli sin egen psykolog kan faktisk være mer effektfullt enn å gå til en psykolog. Men det kan være fint å få faglig påfyll fra en profesjonell.. så lenge en føler den personen støtter en og ikke motvirker en. De kan gjøre det for å presse en og se an reaksjoner. Men det må man være litt klar over, og forvente.

 

Håper virkelig du får gjennomslag og hjelp til å avklare alle tankene, hvis du føler du trenger det.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar på spørsmålet: Anti-depressiva er det KUN lege som kan skrive ut, og skrives kun ut dersom det er hensiktsmessig i din situasjon og bruke dette. Det er ikke alle som bør/kan ha antidepressiva, da det forverrer tilstand.

 

Hvis du har noen vansker du ønsker behandling for, så vil jeg anbefale seg å starte hos fastlegen din. Legg frem kjernen i problemet ditt, skriv gjerne ned i forveien av timen hva som plager seg aller mest. Jo mer konkret, jo enklere er det for leger å ta tak i problemet, jo bedre behandling vil du få. Jeg ville startet med å presentere problemstillingen, så får legen ta stilling til videre utredning, behandling og oppfølging.

Lenke til kommentar

 

Hei! kan man spørre legen om antidepressiva? eller må man gå til psykolog?

 

Anonymous poster hash: 2f2d0...e26

 

 

Det psykiske helsetilbudet i Norge vil aller helst alltid prøve å behandle psykiske tilstander uten antidepressiva (hvis mulig, for det er faktisk det beste). Antidepressiver er i all hovedsak veldig sterke medikamenter som endrer kjemien i hjernen, og er noe man får hvis man ikke er i stand til å ta imot kognitiv terapi eller annen terapi. Hvis man får antidepressiva mens man egentlig ikke skal ha det kan ha stikk motsatt effekt, og i noen tilfeller ha motsatt effekt selv når man trenger det.

Nesten alle antidepressive medikamenter tar flere uker eller måneder før man når full effekt, og det frarådes og begynne med det hvis man virkelig ikke trenger det. Piller hjelper deg ikke å løse de underliggende problemene, det er noe man begynner med hvis man er for syk til å ta imot samtalehjelp eller psykologhjelp, og det tror jeg neppe du er.

 

Å lyve på kartleggingsskjemaer ser jeg at du har lært av så skal ikke prate moralpreken her.

 

1. Skriv en stikkordliste over ting du vil ta opp med terapeut/fastlege.

2. Bestill fastlegetime og vær ærlig med h*n om problemene dine.

3. Hvis fastlege mener det er grunn for å skrive henvisning til psykolog/terapeut så vil h*n gjøre det, da vil du få time hos dps i din kommune. Bare vit at ventetid kan være 1-2 mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...