Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Watch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har slått meg til ro med at jeg ikke får alt jeg ønsker i en klokke når det gjelder trening og ønskede ekstrafunksjoner. Slik var det for 5 år siden, og slik er det fortsatt. Er kommet et lite steg lengre med at det nå er støtte for offline spotify på flere enheter, men når flesteparten av de feiler på andre områder så er en like langt.

 

Du kan jo lese testen av Vivoactive 3, se om det kan være klokke for deg om du velger music utgaven med spotify.

 

https://www.dcrainmaker.com/2017/10/garmin-vivoactive-3-in-depth-review.html

Lenke til kommentar

Jeg har slått meg til ro med at jeg ikke får alt jeg ønsker i en klokke når det gjelder trening og ønskede ekstrafunksjoner. Slik var det for 5 år siden, og slik er det fortsatt. Er kommet et lite steg lengre med at det nå er støtte for offline spotify på flere enheter, men når flesteparten av de feiler på andre områder så er en like langt.

 

Du kan jo lese testen av Vivoactive 3, se om det kan være klokke for deg om du velger music utgaven med spotify.

 

https://www.dcrainmaker.com/2017/10/garmin-vivoactive-3-in-depth-review.html

Må si eg liker den mer og mer den klokken. Soooolid test du viser til, og den får bra med skryt.

 

Eg ser ingen store mangler på denne i motsetning til feks samsung sin, så dpm er om det er noe eg ikkje har sett?

Lenke til kommentar

Må si eg liker den mer og mer den klokken. Soooolid test du viser til, og den får bra med skryt.

 

Eg ser ingen store mangler på denne i motsetning til feks samsung sin, så dpm er om det er noe eg ikkje har sett?

 

Er vel ingen store mangler sammenlignet med Samsung, men det er ikke den perfekt klokke. 

 

Mine erfaringer er basert på Android, om den fungerer likt på ios etter firmware oppdateringer vet jeg ikke.

 

Samsung ser og føles kulere under bruk med en langt penere og lyssterk skjerm. Jeg har virkelig lyst å bruke GW, og hadde jeg ikke hatt behov for å bruke den til trening eller som aktivitetsmåler så hadde jeg valgt GW.

 

Verdt å merke seg at på "none music" utgaven så kan en kun endre sanger via standard android avspiller, og ikke Spotify slik jeg hadde ønske om. Music utgaven kan brukes til offline Spotify, la ut en link til test av den funksjonen tidligere i tråden for mer informasjon.

 

Jeg har fjernet varsler fra de fleste apper på telefonen, var et evig mas når alt hadde tilgang men konstant vibrering. Nå slipper den igjennom varsler fra FotMob, messenger/whatsapp/sms, hvem som ringer og andre apper jeg ønsker å få informasjon fra uten å fiske opp mobilen. Å svare på meldinger fungerer i form av forhåndsdefinerte svar. Disse kan en endre slik at en har korte svar lett tilgjengelig til enkel bruk.

 

Som pulsmåler og gps er Vivoactive overlegen GW. Nøyaktig pulsmåler uansett hvor hardt du kjører intervaller, og den gir riktig distanse. Til roing og aktiviteter der en beveger håndledet mye så er ikke pulsmåler på håndledet noe å stole på, men til løping, sykling, turer i fjell osv er den helt super. Til andre aktiviteter kobler jeg til ekstern måler om jeg har behov for det. 

 

Appen til Garmin er så utrolig mye bedre enn Samsung sin. Her får en langt mer informasjon om treningen, oversikt over lengste løp, raskeste tid på ulike distanser osv. En kan hente ned ferdige treningsprogram for ulike distanser, eller lage sine egne treningsprogram. Jeg har satt opp egne økter, blant annet på 4x4 intervall. I tillegg har en nettsiden til Garmin der en får god oversikt.

 

Mål om antall skritt en skal gå daglig endrer seg ut i fra tidligere registreringer, helt supert.

 

En får ikke navigasjon med kart, denne klokken støtter har ikke støtte for det. En ting jeg liker er at jeg i appen kan velge hvor langt jeg vil løpe, velger startpunkt og den kommer med forslag til løpeturer i appen. Var gull verdt for min del som nylig har flyttet til et område jeg ikke er kjent i, og har gitt meg noen fine faste ruter jeg løper ut i fra om det er 5k eller 10k jeg skal løpe.

 

Jeg kunne tenkt meg informasjon om distanse, hvor lenge det er igjen på intervall osv via BT headset. Klokken vibrerer for å gi beskjed, men hadde vært bedre med stemme på øret da en ikke vet om vibreringen er for lav intensitet eller fordi intervallet er over. Her må jeg bruke en egen app for å få det jeg ønsker om jeg ikke vil se på klokken hver gang den vibrerer.

 

Ideelt sett hadde jeg kunne hentet ned de samme appene jeg bruker til trening på mobilen til klokken, og på den måten fått samme informasjon via headset koblet til klokken.

 

Anbefaler deg å se disse videoene også. Merk at noen av punktene han trekker frem som negativt er endret i oppdateringer. Nå kan en for eksempel legge egne aktiviteter som favoritt og de vises alltid øverst på listen, og en slipper å bla seg igjennom alt slik han nevner i ene videoen. I tillegg kan du se i en tidligere video jeg la ut at å gå i trapper har fått en solid oppdatering sammenlignet med hva han viser i videoen under, som er med firmware fra release. Det er også kommet en oppdatering på hvor mange tidligere aktiviteter klokken har i minnet, der den tidligere kun viste de siste 7 dagene men nå viser den langt tilbake i tid.

 

Har du noen konkrete spørsmål ut i fra dine ønsker til klokke kan jeg prøve å svare ut i fra mine erfaringer med Garmin, Polar og Samsung.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

- Dere kunne kanskje nevnt problemene med GPS i en slik test? Den er høyst unøyaktig, og kutter det meste av svinger og gir ett avvik på rundt 10-15%.

 

- Har dere prøvd å gå i trapper for å teste hvordan den teller etasjer? Jeg gikk opp ti etasjer i går, tre ganger for å teste, den registrerte 4 etasjer hver gang. Vivoactive viste 9 etasjer, så stor forskjell her.

 

- Skritttelleren har alt blitt nevnt av andre, unøyaktig og viser altfor lite.

 

Når dere tester en slik klokke som i teorien er en glimrende treningsklokke så bør dere absolutt teste ut de funksjonene også. Hvordan er shealth? Kan en legge inn treningsplaner for halvmaraton, 5k, 10k, 4x4 intervaller osv? Kan en bruke den til intervalltrening i pulssoner? Er der en egen nettside en kan se og sammenligne treningsøkter? Støtte for andre treningsplattformer?

 

Synes dere bør teste klokker langt grundigere enn hva dere gjør. Fokusere på andre ting enn hvor bra den er til å vise en sms eller hvem som ringer.

 

Denne klokken har for store mangler som dere ikke en gang nevner til å være en fullverdig smartklokke.

 

Hva er deres kriterier når dere tester slike klokker?

 

Dette er da ikke en treningsklokke hovedsaklig. Det er en smartklokke ( forlengelse av mobilen) som har enkelte treningsfunksjoner. Kan ikke sammenlignes med treningsklokker

Ja hva er greia folk ikke skjønner forskjellen på smart og treningsklokker. Ser det er relativt mange som sliter med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja hva er greia folk ikke skjønner forskjellen på smart og treningsklokker. Ser det er relativt mange som sliter med det.

 

Går litt i surr for Samsung selv da slik de skryter av denne klokken til bruk som treningsklokke.

 

Og er egentlig en klokke med unøyaktig gps, pulsmåler som ikke virker og klokken ikke klarer å registrere antall trapper og steg en tar så veldig smart nå i 2018?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spørsmålet er om denne klokken er god nok som selvstendig telefon for de av oss som ikke egentlig har behov for å drasse rundt på en smarttelefon hele dagen. I en del yrker er en telefon man nå ha i lommen et ganske irriterende sak. En håndverker som skal jobbe i alle mulige og umulige stillinger blir ganske lei av en duppedings som stadig ramler ut av lummer eller man ligger på, sitter på eller hva det nå skal være. eneste ulempen med et armbåndsur er at man kan komme til å dunke urskiven i noe hardt så glasset knuser. Ellers er håndleddet en god plassering.

Ikke alle bryr seg om trening heller, så lenge man har puls er det greit og hvor mange skritt man går om dagen er vel ikke alle så veldig opptatt av. Så for min del om jeg skal kjøpe en slik klokke må jeg være forsikret om at den fungerer som klokke og som telefon. Resten kan det være så som så med.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har den minste modellen med eSim, og den varer ikke 2 fulle dager. Noen som har tips? Jeg bruker den ikke mye. Det eneste jeg kan tenke meg er batterityver er søvn- og pulsregistrering. Vet ikke hvor mye det påvirker.  

 

Jeg har den største, men her er ihvertfall mine tips (varer ca. 6 dager):

-Skru klokken helt av om natten

-Ha lysstyrken på 3-5

-Aldri bruk 4G og helst ikke Wi-Fi heller.

 

Jeg har pulsmåleren på konstant, så tror ikke det har så veldig mye å si. Har Bluetooth på til en hver tid, men som nevnt ovenfor bruker jeg aldri 4G og heller ikke Wi-Fi.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...