Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier bryter seg inn.


Siv

Anbefalte innlegg

I lengere tid (over flere år) har jeg leid en bolig som for ca 2 år siden ble solgt til en hushai. Flere ganger har jeg opplevd at nåværende utleier har fulgt etter meg, de går rundt huset og kikker inn vinduer. Nå har jeg vært bortreist en periode (for å få slappet av), og kom hjem seint i går kveld for å få pakket flyttelass. For nå har jeg fått nok. I morrest brøt de seg inn (de har nøkkel, men brøt opp låsen) etter å ha gått rundt og kikket inn vinduer. Forrige uke ringte de mine foreldre for høre om hvor jeg var, de fikk selvsagt ikke det svaret de ønsket. 

 

De har ved flere anledninger forfulgt meg.

 

Å bryte seg inn samt forfølgelse er straffbare handlinger. Så dette er anmeldt til politiet. 

 

Leiekontrakt er sagt opp. 

 

Da jeg ikke er trygg på at de vil slutte med å forfølge meg lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem med tanke på adresseendring og "hemmelig adresse" jeg har fra før hemmelig telefonnummer av samme grunn.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Snip

 

Dersom de driver å forfølger deg kan du be om besøksforbud, da må de holde seg unna deg opptil flere hundre meter. 

 

Er dog ikke sikker på om dette kan skje i ditt tilfelle. Les deg litt opp på det uansett, kanskje det er mulig likevel: 

 

https://www.domstol.no/no/Straffesak/Sakstyper/Besoksforbud/

 

Besøksforbud kan ilegges dersom det er grunn til å tro at en person vil
  • begå en straffbar handling overfor en annen person
  • forfølge en annen person
  • på annet vis krenke en annens fred
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ja politiet har vært her og sikret spor.

 

Det er flere erfaringer med disse som tilsier at de kan oppsøke meg på min bye adresse. Det er en saksgang som nettop er startet og informasjon har den riktige instans (politi og advokat) fått.

 

Men for å si det på en pen måte, dette er ikke første gang slikt skjer og politiet kjenner til de fra tidligere lignende forhold. Jeg kan ikke gå ut med mere nå og det ber jeg om respekt for.

 

<p>

 

Dersom de driver å forfølger deg kan du be om besøksforbud, da må de holde seg unna deg opptil flere hundre meter.

 

Er dog ikke sikker på om dette kan skje i ditt tilfelle. Les deg litt opp på det uansett, kanskje det er mulig likevel:

 

https://www.domstol.no/no/Straffesak/Sakstyper/Besoksforbud/

 

Besøksforbud kan ilegges dersom det er grunn til å tro at en person vil

  • begå en straffbar handling overfor en annen person
  • forfølge en annen person
  • på annet vis krenke en annens fred

Takk skal gå inn der og se.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hehe. Sett det opp igjen men innenfor ytterdøren din... hvis de bryter seg inn så har du bevis.

Nå beveger jeg meg sikkert på bevegelig grunn igjen, men jeg mener å ha lest at personlige overvåkningsvideoer selv i egen bolig ikke kan brukes i rettssaker og at man må ha lisens eller noe sånt for å få lov til å bruke det, og da kun til spesifikke formål.

 

Jeg vet ikke om man får kriminelle dømt samtidig som man får straff selv, eller om man rett og slett ikke får lov til å bruke videoen som bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå beveger jeg meg sikkert på bevegelig grunn igjen, men jeg mener å ha lest at personlige overvåkningsvideoer selv i egen bolig ikke kan brukes i rettssaker og at man må ha lisens eller noe sånt for å få lov til å bruke det, og da kun til spesifikke formål.

Jeg vet ikke om man får kriminelle dømt samtidig som man får straff selv, eller om man rett og slett ikke får lov til å bruke videoen som bevis.

Ok ikke gjør noe som helst da.

Lenke til kommentar

Nå beveger jeg meg sikkert på bevegelig grunn igjen, men jeg mener å ha lest at personlige overvåkningsvideoer selv i egen bolig ikke kan brukes i rettssaker og at man må ha lisens eller noe sånt for å få lov til å bruke det, og da kun til spesifikke formål.

 

Jeg vet ikke om man får kriminelle dømt samtidig som man får straff selv, eller om man rett og slett ikke får lov til å bruke videoen som bevis.

Jeg driver selv mye med foto, man behøver ikke lisens for å bruke overvåkningskamera. Det som kreves er at det er opplyst om at området er videoåvervåket f.eks med skilt. Så lenge det er opplyst om video overvåkning så blir man ikke straffet selv. Men i det den videoen/bildene blir lagt ut på nett kan man bli saksøkt.

 

Som bevis er slike viltcam bilder gode nok da det står både dato, klokkeslett og posisjon på bildene.

 

Anonymous poster hash: b5b0b...f39

Lenke til kommentar

Jeg driver selv mye med foto, man behøver ikke lisens for å bruke overvåkningskamera. Det som kreves er at det er opplyst om at området er videoåvervåket f.eks med skilt. Så lenge det er opplyst om video overvåkning så blir man ikke straffet selv. Men i det den videoen/bildene blir lagt ut på nett kan man bli saksøkt.

 

Som bevis er slike viltcam bilder gode nok da det står både dato, klokkeslett og posisjon på bildene.

 

Anonymous poster hash: b5b0b...f39

 

Okei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...