Eirik Helland Urke / TU Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 Prototypen står klar i Skien.Milliarder står på spill når verdens første autonome vaske- og avisingshall for fly vises fram i helga
jotto Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 Mener dere avvise eller avise? Tittelen sier "avvise", men det kan vel gjøres på sekunder :-)
jannicken Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 Mener dere avvise eller avise? Tittelen sier "avvise", men det kan vel gjøres på sekunder :-) Det har du helt rett i Takk for påpekning, vi har rettet opp skrivefeilen. Vh Jannicke Nilsen, www.tu.no
Emil Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 Samt er det avise det er snakk om? Rimavising går jo på et par minutter og det jeg forbinder med avising når jeg sitter i flyet og ser vingene blir sprayet ned med kjemikalier. Mulig det kan ta mange timer også, men det som tar tid og forbedres betraktelig er selve vaskingen forøvrig? Uansett kult- var moro som barn å sitte i børstefulle bilvaskemaskiner. Hadde vært utrolig moro om de hadde gigantiske børster som swhooshet forbi vinduet og fikk hele flyet til å viberer og lage "børstelyd". ...men blir vel børsteløs 2
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 Flott og spennende. Så blir det nok lettere å samle opp kjemikaliene som blir brukt også. 3
Ketill Jacobsen Skrevet 15. september 2018 Skrevet 15. september 2018 Avising bør gjøres ved enden av rullebanen (like før flyet tar av) og tar minutter. I følge artikkelen vasking flere timer, kan foregå hvor som helst og virker å være veldig forskjellig fra avising. Vasking av fly i Midtøsten hjelper vel ellers lite i forhold til sand som blåser i luften til enhver tid og som skader motorene i det lange løp? Håper ellers at flyselskapene finner ny løsning fordelaktig. Mye taler for det!
Salvesen. Skrevet 15. september 2018 Skrevet 15. september 2018 Samt er det avise det er snakk om? Rimavising går jo på et par minutter og det jeg forbinder med avising når jeg sitter i flyet og ser vingene blir sprayet ned med kjemikalier. Mulig det kan ta mange timer også, men det som tar tid og forbedres betraktelig er selve vaskingen forøvrig? Uansett kult- var moro som barn å sitte i børstefulle bilvaskemaskiner. Hadde vært utrolig moro om de hadde gigantiske børster som swhooshet forbi vinduet og fikk hele flyet til å viberer og lage "børstelyd". ...men blir vel børsteløs Har ventet timesvis på avising i heftig vær der de går tom for spylerveske, så en slik hall hadde vært helt tipp topp!
Ketill Jacobsen Skrevet 15. september 2018 Skrevet 15. september 2018 Samt er det avise det er snakk om? Rimavising går jo på et par minutter og det jeg forbinder med avising når jeg sitter i flyet og ser vingene blir sprayet ned med kjemikalier. Mulig det kan ta mange timer også, men det som tar tid og forbedres betraktelig er selve vaskingen forøvrig? Uansett kult- var moro som barn å sitte i børstefulle bilvaskemaskiner. Hadde vært utrolig moro om de hadde gigantiske børster som swhooshet forbi vinduet og fikk hele flyet til å viberer og lage "børstelyd". ...men blir vel børsteløs Har ventet timesvis på avising i heftig vær der de går tom for spylerveske, så en slik hall hadde vært helt tipp topp! Svaret må vel være å ha nok avisingsvæske? Eller vanskelig å legge store haller ved enden av rullebaner.
Salvesen. Skrevet 15. september 2018 Skrevet 15. september 2018 Svaret må vel være å ha nok avisingsvæske? Eller vanskelig å legge store haller ved enden av rullebaner. Joda, gjør nok det:) trenger ikke ligge på rullebane for min del.
Ketill Jacobsen Skrevet 16. september 2018 Skrevet 16. september 2018 Svaret må vel være å ha nok avisingsvæske? Eller vanskelig å legge store haller ved enden av rullebaner.Joda, gjør nok det:) trenger ikke ligge på rullebane for min del. Nei ikke for din del naturligvis. Men de organer som arbeider med sikkerhet for fly, anbefaler å ha avvising så nær rullebanestart som mulig, slik at avising kan gjøres like før start for å unngå at ny is legger seg innen avgang. Mye har skjedd med prosedyrene for avising (væskekvalitet, prosedyrer, faktisk kontroll av vinger og kropp etc, nok kapasitet), slik at en må gå langt tilbake i tid for å se ulykker relatert til manglende/dårlig avising.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå