Gå til innhold

KPI leie


arcaders

Anbefalte innlegg

Fått beskjed om jeg får økt husleien etter KPI siden jeg i blokka har minst leie

hvis jeg sammenligner meg med en annen leilighet som betaler 9500, altså 300 kroner mere enn meg så er det fordi den har utsikt over vannet og diger balkong, jeg har utsikt rett i andre bygninger og liten balkong. Altså, jeg betaler litt mindre men den andre leiligheten er bedre.

Har bodd der i 4 år og aldri justert KPI så i verste fall får jeg en økning på 750 mnd eller beste fall 300 kr

Så i beste fall får jeg en leie på lik linje med en leilighet i samme blokk som er ....bedre, er det riktig --- og jeg antar at huseier har lov til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare kan han justere etter KPI. Du har bodd der lenge nok til at han kan øke til det som kalles "gjengs leie". Det er et fancy uttrykk for at han kan sette opp leia til det som er "normalt" nå i ditt område. Altså hva han kunne leid den ut for om han la den ut nå. Det kan gjøres etter to og et halvt år, med seks måneders varsel.

Lenke til kommentar

Ikke bare kan han justere etter KPI. Du har bodd der lenge nok til at han kan øke til det som kalles "gjengs leie". Det er et fancy uttrykk for at han kan sette opp leia til det som er "normalt" nå i ditt område. Altså hva han kunne leid den ut for om han la den ut nå. Det kan gjøres etter to og et halvt år, med seks måneders varsel.

Ja og gjengs leie kan gå begge veier så han holdt seg nok til KPI

Lenke til kommentar

Ikke bare kan han justere etter KPI. Du har bodd der lenge nok til at han kan øke til det som kalles "gjengs leie". Det er et fancy uttrykk for at han kan sette opp leia til det som er "normalt" nå i ditt område. Altså hva han kunne leid den ut for om han la den ut nå. Det kan gjøres etter to og et halvt år, med seks måneders varsel.

 

(Gjengs leie er ikke "hva han kunne leid den ut for om han la den ut nå". Wyller [note 264 Rettsdata] kaller gjengs leie "et gjennomsnitt av leien i alle løpende leieforhold av lignende husrom på lignende vilkår". Legg merke til at det er "løpende" leieforhold, ikke "nye" leieforhold. Hvis markedsleien har steget de siste årene, og særlig hvis den har steget raskere enn konsumprisindeksen, vil gjengs leie typisk være lavere enn markedsleie.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...