Gå til innhold

Dette er Apple Watch Series 4


Anbefalte innlegg

Vi er vel i overkant strenge på slike godkjenninger i Norge og slike prosesser tar vel normalt fryktelig lang tid? Har jo blitt oppfordret av offentlige legespesialister her i landet til å importere utstyr i fra utlandet da det har hatt dokumentert effekt men fremdeles ikke var tillatt å selge i Norge så det at en Apple Watch skal gli igjennom har jeg mine tvil om.

 

Spørsmålet er jo også hvordan Apple låser ned dette. Vil de europeiske modellene kommer med egen firmware hvor EKG er fullstendig ikke eksisterende frem til Apple slipper en oppdatering som åpner opp for det, eller går de for en simpel geolocking så det å bare sette klokka til US som lokalisasjon vil være nok for å få åpnet opp funksjonaliteten?

Dette er noe å tenke på, og finne ut av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du EKG måleren vil virke i Norge ? ( import )

Jobber ikke for Apple så vanskelig å vite. Er jo lov å håpe den norske utgaven fungerer også med EKG hvis man trikser litt med region settings på telefon/watch. Litt alle hvordan man får Rotuines med google assistant (egenlig bare en USA greie)

 

Men hvem vet, vi må nesten bare se når den kommer. Det virket jo som det kommer flere støttetde land, så hardware må være lik, kanskje ligger sperre inne på firmware, men da vil i hvert fall import være en utvei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du fikk med deg at mange av hjertefunksjonene ikke blir å finne i Norge utgaven, pga den ikke er godkjent`? Den er bare godkjent av FDA foreløpig, så EKG blant annet er bare å finne i USA foreløpig.

Nå er ikke dette en en ny pille uten kjente bivirkninger.

Så FDA er vel ikke et krav i denne sammenheng, men heller et kvalitetsstempel ? Jeg tviler derfor sterkt på at dette ikke er en funksjon som blir tilgjengelig i det norske markedet.

Lenke til kommentar

Nå er ikke dette en en ny pille uten kjente bivirkninger.

Så FDA er vel ikke et krav i denne sammenheng, men heller et kvalitetsstempel ? Jeg tviler derfor sterkt på at dette ikke er en funksjon som blir tilgjengelig i det norske markedet.

Tror ikke du forstår hvor lang slike godkjenningsprosesser er. Har aldri sagt det ikke kommer hit til Norge, sier bare at det vil ta tid.

Lenke til kommentar

EKG med tolkning påvisning av atrieflimmer er helt genial og vil redde liv. Som tidligere anestesisykepleier med erfaring fra akuttmottak og anestesi samt nyere erfaring med moderne EKG apparter er jeg begeistret! Du kan selv screene deg selv for atrieflimmer og unngå hjerneslag. 

 

Atrieflimmer har fått økt oppmerksomhet de siste årene, men er likevel udiagnostisert hos mange – kanskje så mange som en av tre. Mange mener derfor at man bør gjøre screening av befolkningen for å avdekke atrieflimmer, i den hensikt å forebygge hjerneslag.

 

Atrieflimmer er en rytmeforstyrrelse som gir 2,5 ganger høyere risiko for hjerneslag. Det viser seg at 1/3 av alle pasienter med hjerneslag hadde atrieflimmer.

 

24% av personer med atrieflimmer forblir udiagnostisert. 

 

Nyere studie fra Sverige viser at insidensen av hjerneslag reduseres signifikant i kommuner med screening av atrieflimmer sammenliknet med kommuner som ikke screener. 

 

Kort forklart fører atrieflimmer til hjerneslag fordi det blir turbulens i hjertets forkammerene som igjen genererer blodpropper som sendes opp til hjernen og blokkerer arterier. Områder av hjernen uten blodforsyning ødelegges.

 

Den norske studien Akershus 1950 og svenske STROKESTOP studien viser at atrieflimmer er mye mer utbredt enn først anntatt. 4,3% av alle født i 1950 har atrieflimmer. Noe som gjør atrieflimmer nå kategoriseres til ett av de mest alvorlige helseproblem vi har. 

 

For de som er skeptisk til teknologien så viser erfaring at det er fullt mulig å oppnå tilstrekkelig EKG-kvalitet for diagnostikk av atrieflimmer basert på håndholdte 1-avlednings-EKG. 

 

 

https://indremedisineren.no/2018/07/screening-for-atrieflimmer/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

EKG med tolkning påvisning av atrieflimmer er helt genial og vil redde liv. Som tidligere anestesisykepleier med erfaring fra akuttmottak og anestesi samt nyere erfaring med moderne EKG apparter er jeg begeistret! Du kan selv screene deg selv for atrieflimmer og unngå hjerneslag. 

 

Atrieflimmer har fått økt oppmerksomhet de siste årene, men er likevel udiagnostisert hos mange – kanskje så mange som en av tre. Mange mener derfor at man bør gjøre screening av befolkningen for å avdekke atrieflimmer, i den hensikt å forebygge hjerneslag.

 

Atrieflimmer er en rytmeforstyrrelse som gir 2,5 ganger høyere risiko for hjerneslag. Det viser seg at 1/3 av alle pasienter med hjerneslag hadde atrieflimmer.

 

24% av personer med atrieflimmer forblir udiagnostisert. 

 

Nyere studie fra Sverige viser at insidensen av hjerneslag reduseres signifikant i kommuner med screening av atrieflimmer sammenliknet med kommuner som ikke screener. 

 

Kort forklart fører atrieflimmer til hjerneslag fordi det blir turbulens i hjertets forkammerene som igjen genererer blodpropper som sendes opp til hjernen og blokkerer arterier. Områder av hjernen uten blodforsyning ødelegges.

 

Den norske studien Akershus 1950 og svenske STROKESTOP studien viser at atrieflimmer er mye mer utbredt enn først anntatt. 4,3% av alle født i 1950 har atrieflimmer. Noe som gjør atrieflimmer nå kategoriseres til ett av de mest alvorlige helseproblem vi har. 

 

For de som er skeptisk til teknologien så viser erfaring at det er fullt mulig å oppnå tilstrekkelig EKG-kvalitet for diagnostikk av atrieflimmer basert på håndholdte 1-avlednings-EKG. 

 

 

https://indremedisineren.no/2018/07/screening-for-atrieflimmer/

Veldig interessant, takk for utfyllende info.

 

Gjør det vel bare enda kjippere at EKG ikke kommer på den norske modellen så fremt det ikke kan trikses. 

 

---------------------

En annen digresjon, hun skiløperen som falt om i løypa, var det artieflimmer?

Lenke til kommentar

Svar på digresjon: Skiløper fikk ganske sikkert ventrikkelflimmer eller ventrikkeltakykardi. Det fører til umiddelbar sirkulasjonstans og død hvis ikke noen foretar hjerte lungeredning. 

 

Atrieflimmer kan du gå med en stund før bomba smeller. Som blodpropp i hjernen. 

 

 

Veldig interessant, takk for utfyllende info.

Gjør det vel bare enda kjippere at EKG ikke kommer på den norske modellen så fremt det ikke kan trikses. 

---------------------

En annen digresjon, hun skiløperen som falt om i løypa, var det artieflimmer?

Lenke til kommentar

Svar på digresjon: Skiløper fikk ganske sikkert ventrikkelflimmer eller ventrikkeltakykardi. Det fører til umiddelbar sirkulasjonstans og død hvis ikke noen foretar hjerte lungeredning. 

 

Atrieflimmer kan du gå med en stund før bomba smeller. Som blodpropp i hjernen. 

 

 

Veldig interessant, takk for utfyllende info.

 

Gjør det vel bare enda kjippere at EKG ikke kommer på den norske modellen så fremt det ikke kan trikses. 

 

---------------------

En annen digresjon, hun skiløperen som falt om i løypa, var det artieflimmer?

Men også ventrikkelflimmer går ut på forstyrrelser i de vanlige elektriske spenningene i hjertet. Så ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig å oppdage med teknologien. :) En vil f. eks. kunne identifisere ventrikkelflimmer på en EKG tatt i øyeblikket det oppstår.
Lenke til kommentar

Jeg tenker at EKG funksjonalitet i Apple Watch kategoriseres som medisinteknisk utstyr som krever CE merking og harmonisering med EU 93/42/EEC, MDD (Medical Device Directive). Norge følger direktivet og EKG vil nok ikke leveres før det er CE merket. FDA godkjenning er en stor utfordring for utviklere av medisinteknisk utstyr. Håper derfor at veien til CE merking av EKG funksjonalitet er kort. Dette vil redde liv. 

Tror ikke du forstår hvor lang slike godkjenningsprosesser er. Har aldri sagt det ikke kommer hit til Norge, sier bare at det vil ta tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig. Du vil sikkert også observere ventrikkelflimmer på klokka. Kan komme til nytte for de som skal hjelpe og samtidig forstår at vedkommende har et armbåndsur med EKG og forstår nytten av rytmetolking.  Neppe nyttig for eieren av klokka fordi vedkommende blir bevistløs før en rekker å bry seg om å sjekke rytmen på klokka. 

 

Neste Apple Watch har kanskje innebygget automatisk defibrillator?

Men også ventrikkelflimmer går ut på forstyrrelser i de vanlige elektriske spenningene i hjertet. Så ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig å oppdage med teknologien. :) En vil f. eks. kunne identifisere ventrikkelflimmer på en EKG tatt i øyeblikket det oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper den glatt i utlandet, om det er pågrunn av for strenge reguleringer sin skyld, at mange skal dø unødvendig, eller få langt verre prognose. Det verste utfallet som kan skje, er at den gir falsk alarm. Og når den er FDA godkjent, så er den nok ganske stabil og nøyaktig. 

Det er mye som er godkjent i USA som ikke er i Norge.

 

Det at folk skal gå til legen hele tiden uten grunn høres ikke så ille ut, men det koster penger. Er du villig til å betale for det?

 

De fleste land gir de og antibiotika uten problem, men ikke i Norge pga våre "teite strenge reguleringer". 

Lenke til kommentar

Helt riktig. Du vil sikkert også observere ventrikkelflimmer på klokka. Kan komme til nytte for de som skal hjelpe og samtidig forstår at vedkommende har et armbåndsur med EKG og forstår nytten av rytmetolking. Neppe nyttig for eieren av klokka fordi vedkommende blir bevistløs før en rekker å bry seg om å sjekke rytmen på klokka.

 

Neste Apple Watch har kanskje innebygget automatisk defibrillator?

Pacemaker. Etter en stund innføres abonnement på optimal hjerterytme.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at folk er ute og skylder på Telenor, Telia, norske myndigheter. Uten å vite noe som helst. Derimot så er alle helt sikre på at Apple har gjort alt de kunne får å få det til?

 

https://www.tek.no/artikler/e-sim-er-fremtiden/347418

 

Ser vi her fra artikkel fra 2016 så har altså Samsung klart å lansere klokke med e-sim. Derimot så er det at Apple ikke kommer med e-sim til Norge åpenbart Telenor og Telia sin feil?

 

Hvordan det er for Apple med E-sim og EKG i Norge vet vi ikke. Så spekulering er greit, men folk her inne har allerede begynt å peke fingre på alle andre enn Apple.

 

Minner meg om når Elon skyldte på norske myndigheter pga køer til sine verksted. De mente norske myndigheter var trege med søknaden Tesla sendte for mobile verksted. Bortsett fra? Det fanten ingen søknad. Det er lett å skylde på et lands myndigheter, fordi norske myndigheter vil neppe kommentere på dette. Derimot er det langt ifra alltid tilfellet at norske myndigheter er skyldig i noe som helst.

 

Noen som har hørt om Google i Norge? Ikke sett noen peke på norske myndigheter når Google ikke kommer med funksjoner og produkter til Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.mynewsdesk.com/no/telenor/pressreleases/foerste-operatoer-i-verden-med-esim-sertifisering-2317151

 

Telenor første operatør i verden med sertifisering for e-SIM. Norske operatører sover i timen?

 

Jeg ser stadig dette på andre områder også. Telenor og Telia har lenge vært blant de tidligste eller først ute med ny teknologi. Og de får stadig folk i kommentarforum som klager over hvor trege de er.  

Lenke til kommentar

Du fikk med deg at mange av hjertefunksjonene ikke blir å finne i Norge utgaven, pga den ikke er godkjent`? Den er bare godkjent av FDA foreløpig, så EKG blant annet er bare å finne i USA foreløpig.

 

Ja leste det nå. Det er jo veldig skuffende da. Håpe det kommer på plass en godkjenning og vilje av Apple til å få prosessen igang her i lille Norge. Men tror ikke en skal holde pusten akkurat... 

 

Uansett for mitt vedkommende så blir det nok kjøp uansett da jeg trenger en liten motivasjons boost til å bevege meg mere. Og etter hva jeg har skjønt så har Apple Watch endel ting som kan prøve å motivere og gi meg et spark i fua når jeg har sittet stille for lenge :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig. Du vil sikkert også observere ventrikkelflimmer på klokka. Kan komme til nytte for de som skal hjelpe og samtidig forstår at vedkommende har et armbåndsur med EKG og forstår nytten av rytmetolking.  Neppe nyttig for eieren av klokka fordi vedkommende blir bevistløs før en rekker å bry seg om å sjekke rytmen på klokka. 

 

Neste Apple Watch har kanskje innebygget automatisk defibrillator?

Men også ventrikkelflimmer går ut på forstyrrelser i de vanlige elektriske spenningene i hjertet. Så ser ikke helt hvorfor dette skulle være umulig å oppdage med teknologien. :) En vil f. eks. kunne identifisere ventrikkelflimmer på en EKG tatt i øyeblikket det oppstår.

Ja, det er jeg klar over. Vedkommende vil få ordentlig takykardi og segne om i løpet av sekunder. Men klokka vil ha registrert det, og kunne tilkalle hjelp umiddelbart, som du sier. Ventrikkelflimmer krever jo veldig rask utrykning med elektrokonvertering osv. Så det ville faktisk vært et ganske godt sikkerhetsnett.

 

Og nå vet jeg ikke helt hvordan det er med tidlige symptomer på ventrikkelflimmer. Om det er slik at en aldri har atrieflimmer, nodal rytme, subventrikulær rytme etc. i perioder i forkant, sånn at det eksisterer en slags advarsel om at en i hvert fall burde dratt på utredning før tilfellet oppstår. Isåfall kan det jo hjelpe ved at en får satt inn pacemaker, eller begynt hjertemedisin, før det går galt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror ikke du forstår hvor lang slike godkjenningsprosesser er. Har aldri sagt det ikke kommer hit til Norge, sier bare at det vil ta tid.

 

Igjen som sakt: i denne sammenheng er nok ikke FDA et krav for å selge klokken med funksjonen. Det blir som en TEK.no 10/10 review stempel . Du må ikke ha det, men det er litt av et kvalitets stempel. Så igjen tviler jeg på at de fjerner denne funksjonen for det norske markedet.

 

Derimot om et legekontor plutselig begynner å kjøpe inn klokkene for utlån til risiko pasienter , så kan jeg se at det blir et problem uten norsk godkjenning

Lenke til kommentar

Kan ikke apple lage en klokke som er en klokke og la hjertet og kroppen være i fred. Hva blir neste de skal putte inn? Blodsukker, blodtrykk..eller kanskje en CRP måler. Et leketøy på armen skal ikke gjøre vitale målinger. Det har vi helsepersonell til.

Håper nå endelig at alt dette puttes inn sånn at helsepersonellet kan bruke tiden sin mer på behandlinger og støtte en tidkrevende feilsøking.

Endret av missi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...